کاهش قیمت گوشی به دنبال کاهش قیمت دلار، آیا ثبات به بازار موبایل برمی‌گردد؟

کاهش قیمت گوشی به دنبال کاهش قیمت دلار، آیا ثبات به بازار موبایل برمی‌گردد؟

کاهش قیمت گوشی به دنبال کاهش قیمت دلار، آیا ثبات به بازار موبایل برمی‌گردد؟

قیمت گوشی‌های هوشمند از جمله مسائلی بود که طی چند ماه اخیر مشکل‌ساز شده بود. به دنبال افزایش قیمت دلار، قیمت انواع گوشی‌های هوشمند هم به شدت بالا رفت تا جایی که قیمت برخی پرچم‌داران مانند گلکسی اس 9 به 15 میلیون هم رسید. آیفون‌های 2018 اپل هم حدود 40 میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند.

افزایش قیمت دلار از یک سو و توقف واردات گوشی از سوی دیگر عامل اصلی گرانی گوشی عنوان می‌شد و با وجود سیاست‌هایی که برای ثابت کردن قیمت و کاهش آن پیش گرفته شد، شاهد آشفته بازاری در حوزه گوشی‌های هوشمند بودیم.

حالا و در شرایطی که قیمت دلار در یک روز گذشته داشته است، شاهد کاهش قیمت گوشی در بازار هستیم. مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی در این خصوص چنین توضیح داده است:

از آنجایی که قیمت گوشی‌های موبایل در بازار کشور به دلیل وارداتی بودن، تحت تأثیر مستقیم نرخ ارز است، کاهش نرخ دلار در روز جاری، باعث کاهش قیمت گوشی‌های موجود در بازار شده است.

نوسانات قیمت ارز، گوشی و... یکی از مشکلات اساسی است که باعث شده است آرامشی در جامعه وجود نداشته باشد و مردم نتوانند تصمیم مناسبی برای سرمایه و یا خرید کالاهای مورد نیاز خود داشته باشند. بنابراین ثبات قیمت‌ها مسئله بسیار مهمی است که مهدی محبی هم به آن اشاره کرده است:

هم اکنون بازار گوشی تلفن همراه تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز، دارای نوسان است و قیمت‌ها لحظه به لحظه تغییر می‌کنند. در صورتی که دلار ارزان شود، گوشی موبایل نیز به دلیل آنکه کالایی مصرفی است، ارزان خواهد شد. ثبات قیمت ارز، باعث ثبات قیمت گوشی موبایل خواهد شد.

مسئله دیگر اینجاست که مدت‌هاست گوشی به کشور وارد نشده است و همه گوشی‌ها با دلاری وارد شده‌اند که ارتباطی با ارزش دلار در لحظه ندارد. حالا سوال اینجاست که چرا افزایش و کاهش لحظه‌ای دلار می‌تواند روی افزایش و کاهش قیمت کالاها چنین تأثیری بگذارد؟ به نظر شما آیا چنین تأثیری نشان می‌دهد که تعیین قیمت گوشی اتفاقاً تحت تأثیر مستقیم قیمت ارز نیست بلکه قیمت سازی دلیل افزایش قیمت‌هاست؟ نظر شما در این مورد چیست؟

 

پیشنهاد فیسیت: شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها، بازیگرانی مهم در نوسانات قیمت دلار و حباب سازی

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: مهر


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر