چه مشکلاتی می‌تواند سرعت وای-فای را پایین آورد؟

چه مشکلاتی می‌تواند سرعت وای-فای را پایین آورد؟

اگر سرعت وای فای شما به ناگهان افت کرد شاید دلیل یکی از این موارد باشد.

این روزها زندگی بیشتر ما به وای-فای وابسته است. با آن کار می‌کنیم، فیلم می‌بینیم و حتی با خانواده و دوستان خود صحبت می‎کنیم. به همین دلیل اگر سرعت آن پایین باشد حسابی عصبانی می‌شویم. 

اگر سرعت وای‌فای شما به ناگهان پایین بیاید و یا از کار بیوفتد قطعاً دلتان می‌خواهد که خیلی سریع آن را به حالت اول بازگردانید. متاسفانه حمل مشکلات سرعت همیشه راحت نیست. ما در این مقاله چهار مشکل اساسی افت سرعت و روش حل آن‌ها را به شما می‌گوییم. 

1- موقعیت روتر 

روتر

 

بیشتر مردم اهمیت موقعیت و مکان روتر را دست کم می‌گیرند. تغییرات کوچک در مکان آن می‌تواند مشکل افت سرعت را حل کند. 

بالا یا پایین؟

به احتمال زیاد شما نیز مانند بیشتر مردم روتر جدید خود را باز کرده، سیم‌ها را به آن متصل کرده و آن را روی نزدیک‌ترین چیزی که پیدا می‌کنید مثل یک قفسه، میز و یا حتی زمین قرار می‌دهید. اما ارتفاع روتر بسیار مهم است. قرار دادن آن روی زمین و یا پشت اشیاء دیگر می‌تواند سرعت آن را به طور چشمگیری کاهش دهد. اما در عوض اگر آن را در بالاترین مکان ممکن قرار دهید سرعت آن به شدت بالا خواهد آمد. 

بتن و فلز

موادی مثل فلز و بتن بزرگ‌ترین مسدود کنندگان سیگنال‌های وای-فای هستند. این مواد آنقدر موثر هستند که در قفس‌های فارادی از آن‌ها برای مسدودکردن فیلدهای الکترومغناطیسی استفاده می‌شود. 

در نتیجه بهتر است که روتر خود را در زیرزمین قرار ندهید. البته مواد دیگر نیز می‌توانند مسیر وای-فای را مسدود کنند در نتیجه سعی کنید چیز بزرگی جلوی روتر شما قرار نگیرد. 

فاصله تا روتر

هرچه از روتر خود دورتر شوید سیگنال وای-فای شما ضعیف‌تر می‌شود. در نتیجه بهتر است که روتر را نزدیک به دستگاه خود قرار دهید. با این حال این روش تنها زمانی پاسخگو است که شما تنها در یک نقطه به وای-فای نیاز داشته باشید. 

در غیر این صورت بهتر است که روتر خود را جایی وسط خانه قرار دهید. سیگنال‌های وای-فای 360 درجه هستند در نتیجه نیازی نیست که حتماً آن را یک گوشه از خانه قرار دهید. 

با این حال سیگنال روتر شما خیلی ضعیف است و یا خانه شما خیلی بزرگ است باید دامنه امواج وای-فای خود را گسترش دهید. ارتقا دهندگان وای‌فای وسایلی هستند که سیگنال را تکرار کرده سرعت آن را بالا می‌روند. 

 

2- مداخله در وایرلس و نویز 

روتر

 

شاید متوجه نشوید اما سیگنال‌های وایرلس در هرکجا که قدم می‌گذارید وجود دارند. این سیگنال‌ها از دستگاه‌های الکترونیکی، روتر، ماهواره، برج مخابراتی و همه جا می‎آید. 

درحالی که وای‎فای معمولاً روی فرکانسی متفاوت با دیگر دستگاه‌هاست اما نویزهای رادیویی هنوز هم می‌توانند در آن تداخل ایجاد کنند. با این حال شما تا حدی می‌توانید این تداخلات را کاهش دهید. 

مایکروفر

به نظر می‌رسد که گازهای ماکروفر می‌تواند با شبکه وای‌فای شما تداخل پیدا کند که به خصوص با روترهای قدیمی پیش می‌آید. دلیل این اتفاق این است که روترهای وای‌-فای با فرکانس 2.45 گیگاهرتز کار می‌کند که نزدیک به فرکانس وای-فای 2.4 گیگاهرتز است. 

فرکانس 2.4 گیگاهرتز وای-فای بین 2.412 گیگاهرتز تا 2.472 گیگاهرتز است در نتیجه ممکن است در بعضی مواقع فرکانس مایکروفر با فرکانس وای-فای همپوشانی داشته باشد. وقتی که این اتفاق می‌افتد داده‌ها دچار اختلال می‌شوند. البته بیشتر ماکروفرها دارای محفظه خوبی هستند که باعث می‌شود امواج به خارج از فر منتشر نشوند اما اگر محفظه به اندازه کافی خوب نباشد این تداخلات پیش می‌آید. 

دستگاه‌های بلوتوثی 

امواج بلوتوث نیز در فرکانس 2.4 گیگاهرتز عمل می‌کنند. برای پیش‌گیری از تداخلات سازندگان دستگاه‌های بلوتوثی از هاپینگ بلوتوث استفاده می‌کنند که در آن سیگنال به صورت تصادفی بین هفتاد کانال گردش می‌کند و تا 1600 دفعه در ثانیه تغییر می‌کند. دستگاه‌های بلوتوثی جدید می‌توانند کانال‌های بد ( که در حال استفاده هستند) را شناسایی کرده و از آن‌ها امتناع می‌کنند. اما با این حال تداخلات ممکن است رخ دهد و برای حل آن بهتر است روتر خود را جابه‌جا کنید. 

لامپ‌های تزئینی 

به طرز عجیبی لامپ‌های تزئینی و به طور کلی لامپ می‌تواند سرعت وای‌فای را پایین بیاورد. دلیل این اتفاق این است که لامپ فیلد الکترومغناطیسی منتشر می‌کند که می‌تواند با وای-فای شما تداخل داشته باشد. این مشکل به خصوص درمورد لامپ‌های چشمک‌زن رخ می‌دهد که فیلد الکترومغناطیسی متداخل ایجاد می‌کند. 

در اصل همه‎ی انواع لامپ‎های الکتریکی می‌توانند تداخل ایجاد کنند اما در بیشتر موارد این تداخلات قابل چشم‌پوشی است. با این حال بهتر است که روتر خود را دور از لامپ‌های الکتریکی نگاه دارید. 

نویز پیش زمینه 

طراح اطلاعات ریچارد ویژگان، یک اپلیکیشن موبایل به نام  Architecture of Radio ساخته است. این اپلیکیشن از اطلاعات عمومی روی ماهواره‌ها و برج‌های مخابراتی و همچنین اطلاعات وای-فای و مکان لوکیشن استفاده کرده و یک نقشه برای سیگنال‌های مخفی اطراف شما می‌سازد. 

درحالی که این اپلیکیشن کاربرد خاصی ندارد اما به شما کمک می‌کند تا بتوانید سیگنال‌های دیجیتالی اطراف خود را تصور کنید. 

 

3- همسایه‌های شما 

روتر

 

تقریباً هر خانه وای‌-فای خود را دارد که می‌توان همپوشانی کانال ایجاد کند. این ممکن است در خانه‌های ویلایی ایجاد شود اما می‌تواند به خصوص در مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌‎ها مشکل‌ساز شود. 

همپوشانی کانال بیشتر مشکلی برای روترهایی است که تنها قابلیت پخش 2.4 گیگاهرتز را دارند و یا شما دستگاهی دارید که تنها می‌تواند سیگنال وایرلس 2.4 گیگاهرتزی دریافت کند. دلیل این اتفاق این است که تنها 14 کانال برای انتقال دارند. دو روتر که روی یک کانال در یک فرکانس سیگنال منتشر کنند می‌توانند با یکدیگر دچار تداخل شوند. 

در نتیجه باید یک کانال مناسب برای تنظیمات روتر خود انتخاب کنید. روترهای مدرن می‌توانند به صورت خودکار انتخاب کند اما گاهی اوقات بهتر است که خودتان بهترین کانال را پیدا کنید. 

بعضی مردم نیز ممکن است بدون این که بدانید سعی کنند وارد شبکه شما شوند. این مشکل امنیتی است و ممکن است سرعت وای-فای شما را پایین بیاورد. بهترین روش برای پیشگیری از چنین مشکلی انتخاب یک رمز قوی برای روتر شماست.

 

4- کاربران دیگر 

روتر

 

آیا تا به حال شده که یک فایل سنگین را دانلود کنید که سرعت وای-فای شما را پایین بیاورد؟ دانلود فایل‌های سنگین می‌تواند تاثیر جدی روی عملکرد وای-فای شما داشته باشد. گاهی اوقات نمی‌توان جلوی این مشکل را گرفت. برای مثال آپدیت‌های سیستم عامل می‌توانند خیلی سنگین باشند اما اگر کار مهمی نمی‌کنید می‌توانید آن‌ها را متوقف کنید. 

درضمن ممکن است که دوستان، اعضای خانواده، هم اتاقی‌ها و دیگر افراد حاضر در خانه نیز فعالیت‌های سنگین مثل مشاهده آنلاین فیلم و ویدئو و یا گیمینگ انجام دهند. اگر چنین اتفاقی افتاد می‌توانید خودتان با آن افراد به توافق برسید. 

ما انسان‌ها 60 درصد آب هستیم و آب می‌تواند فرکانس امواج رادیویی را کاهش دهند در نتیجه انسان‌ها نیز می‌توانند سرعت اینترنت را کاهش دهند. البته ما نمی‌گوییم که مهمانانتان را از خانه بیرون کنید اما روتر خود را در جایی قرار دهید که افراد زیادی جلوی آن نباشند. 

 

مشکلات اینترنت خود را حل کنید 

تشخیص مشکلات وای-فای می‌تواند سخت باشد. اگر هیچ راهی نتوانست مشکل شما را حل کند بهترین کار این است که روتر قدیمی خود را با یک روتر جدید عوض کنید. 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

RamTiNMetalLeR

چهارشنبه, 11 مهر 1397

با سلام مرسی از مطالب خوبتون. لطفا یک مطلب در مورد بهترین حالت تنظیمات وای فای مودم های TP Link هم بزارین و گزینه ها رو توضیح بدین که چی هستن . متشکرم

پاسخ

ama

یک‌شنبه, 29 اردیبهشت 1398

سلام. من از adsl مخابرات استفاده میکنم و برنامه wifi anlizer قدرت سیگنال خیلی خوب و کانال با ریت بالایی رو نشون میده و همه چی عالی ولی سرعت که کامپیوترم دانلود میکنه 17 کیلوبایته اصن موندم چکار کنم ؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

پاسخ

ثبت نظر