چرا بعضی مرورگرها از بقیه سریع‌ترند؟

چرا بعضی مرورگرها از بقیه سریع‌ترند؟

آیا شما یک مرورگر را به بقیه ترجیح می‌دهید؟ اگر جواب مثبت است چه چیزی آن را برایتان جذاب می‌کند؟ برای بعضی افراد ممکن است افزونه‌ها جذاب باشد و برای برخی دیگر حریم شخصی و امنیت. اما برای بسیاری از کاربران سرعت مهم‌ترین چیز است. اما چه چیزی باعث می‌شود که یک مرورگر سریع‌تر از دیگری باشد؟ این موارد به دو گزینه‌ی تکنیکی و جنبه‌های قابل کنترل توسط کاربر تقسیم می‌شوند. 

جنبه‌های تکنیکی

هر مرورگر به روش متفاوتی کدنویسی شده است. تفاوت کدها می‌تواند باعث شود تا مدت زمان بارگذاری صفحات وب با هم فرق کند.

دو قابلیت کلیدی در این امر نقش دارند: موتور مرورگر و موتور جاوا اسکریپت. 

 

موتور مرورگر

موتور مرورگر جزء اساسی هر مرورگر است که مسئول بسیاری از وظایف مثل تجزیه کد HTML و CSS، نمایش آن روی صفحه نمایش کامپیوتر و اجرای قوانین امنیتی است. 

موتور مرورگر می‌تواند اسناد و تصاویر HTML و XML را نمایش داده، فونت، رنگ و اندازه متن را مشخص کند. با توجه به مرورگرتان همچنین می‌تواند فایل‌های  PDF و غیره را نیز نشان دهد. 

موتورهای مرورگر محبوب 

موتورهای مرورگر زیادی وجود دارد اما این چهار مورد بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرند: Blink, EdgeHTML, Gecko و WebKit. 

Blink یک موتور میان پلتفرمی است که توسط گوگل، اوپرا، آدوب، اینتل و سامسونگ ساخته شده که در کروم و اوپرا موجود است. در ابتدا این موتور بخشی از WebKit بود که خودش نیز بخشی از کتابخانه‌های KDE’s KHTML و KJS است. این موتور دارای لیسانس  GNU LGPL و رایگان برای همه است. 

EdgeHTML متعلق به مایکروسافت است که به طور خاص برای مرورگر اج ساخته شده است. در سال 2016، EdgeHTML جایگزین Trident ( که در اینترنت اکسپلورر استفاده شده) شد. از نظر تئوری این موتور به طور کامل با Blink و WebKit سازگار است. 

Gecko متعلق به موزیلاست که در فایرفاکس، تاندربرد و بسیاری دیگر از مرورگرهای کمتر شناخته شده استفاده می‌شود. 

در نهایت WebKit موتور مرورگر اپل است که در سافاری، مرورگر آمازون کیدل، تلویزیون‌های هوشمند تیزن و سیستم عامل بلک‌بری استفاده می‌شود. تا سال 2013 موتور مرورگر کروم نیز بود. 

دیگر موتورهای مرورگر شامل Goanna و Servo می‌شوند. 

در دهه 2000 موتور مرورگر اصلی‌ترین عامل تعیین کننده سرعت یک مرورگر بود. با این حال با پیشرفت تکنولوژی از اهمیت آن کاسته شد و دیگر جنبه اساسی در تعیین سرعت و عملکرد یک مرورگر نیست. درعوض چیزی که اهمیت پیدا کرده موتور جاوا اسکریپت است. 

 

موتور جاوا اسکریپت 

هر مرورگر همچنین از یک موتور جاوا اسکریپت استفاده می‌کند. این مورد تاثیر چشمگیرتری روی سرعت بارگذاری یک صفحه وب توسط مرورگر دارد. 

موتور جاوا اسکریپت مسئول تبدیل کد جاوا اسکریپت یک سایت به یک خروجی بهینه سازی شده است که مرورگر در کمتری زمان بتواند آن را نمایش دهد. بار دیگر موتورهای جاوا اسکریپتی که در هر مرورگر یافت می‌شود متفاوت است. 

V8 

V8 موتور جاوا اسکریپت گوگل است که در مرورگر کروم یافت می‌شود و از سال 2008 که گوگل کروم منتشر شد وجود دارد. 

V8 دو کامپیالر کد دارد: Full-codegen (یک کامپایلر سریع که کد بهینه سازی نشده می‌سازد) و Crankshaft (یک کامپایلر با سرعت پایین‌تر که کد بهینه سازی شده می‌سازد). کد در ابتدا در Full-codegen اجرا می‌شود. اگر Crankshaft تشخیص دهد که به بهینه سازی نیاز است وارد ماجرا می‌شود. 

 

JavaScriptCore

JavaScriptCore با نام Nitro در مرورگر سافاری اپل اجرا می‌شود و دومین موتور جاوا اسکریپت پراستفاده است. 

JavaScriptCore نسبت به V8 متفاوت عمل می‌کند. به جای استفاده از دو کامپایلر همه‌ی کدهای جاوا اسکریپت را در یک مرحله تحلیل می‌کند. سپس نتیجه را با استفاده از یک تجزیه کننده به بایت کد تبدیل می‌کند. سپس چهار پردازش همزمان بایت کد را اجرا می‌کند. 

 

SpiderMonkey

SpiderMonkey موتور اصلی جاوا اسکریپت بود. Netscape آن را در دهه 90 ساخته بود. پس از انحلال Netscape این موتور متن باز شد. در حال حاضر به موزیلا تعلق داشته و در فایرفاکس اجرا می‌شود. 

دیگر موتور جاوا اسکریپت معروف Chakra است که در مایکروسافت اج استفاده شده است. 

 

کدام موتور جاوا اسکریپت سریع‌تر است؟ 

هیچ جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد. یک بخش از کد جاوا اسکریپت ممکن است در سافاری سریع‌تر اجرا شود درحالی که دیگری در کروم سریع‌تر اجرا می‌شود. 

این موضوع بیشتر به نوع کد جاوا اسکریپت و برخورد آن با کامپایلرهای موتورهای مختلف برمی‌گردد. بعضی از مرورگرها از بارگذاری و تبدیل الگوریتم‌ها به حافظه نهان استفاده می‌کنند تا سرعت را بالا ببرند. 

 

جنبه‌های مرتبط با کنترل کاربر 

بعضی دیگر از جنبه‌ها درمورد سرعت مرورگرها به خود کاربر باز می‌گردد. در اینجا سه مورد اصلی را که در این امر تاثیر دارند به شما معرفی می‌کنیم. 

1- به روز رسانی‌ها

شما همیشه باید آخرین نسخه‌ی مرورگرها را اجرا کنید. 

جدا از قابلیت‌های اضافی و ارتقای امنیت، جنبه‌های تکنیکی نیز مدام ارتقا پیدا می‌کنند. شما بعد از هربار به روز رسانی متوجه ارتقای سرعت مرورگر خود خواهید شد. 

 

2- افزونه‌ها و اد-آن‌ها 

browser

 

پلاگین‌ها، افزونه‌ها و اد-آن‌ها می‌توانند مرورگر را کاربردی‌تر کنند. اما می‌توانند سرعت را نیز به شدت کاهش دهند چرا که میزان بسیار زیادی از پردازنده و رم شما را استفاده خواهند کرد. 

درست است که دوست دارید افزونه‌های زیادی داشته باشید اما بهتر است فقط به میزان لازم افزونه اضافه کنید. 

 

3- مرور داده

مرورگرهای اطلاعات بسیار زیادی را درمورد الگوی استفاده شما ذخیره می‌کنند که شامل تاریخچه مرورگر شما، کوکی، دانلودها و غیره می‌شود. درضمن حافظه نهان بسیار عظیمی را نیز ایجاد می‌کنند. 

پاک کردن آن همه اطلاعات می‌تواند سرعت شما را به طور چشمگیری افزایش دهد چرا که مرورگر زمان کمتری را برای جست و جو در فایل‌های پس زمینه طی می‌کند تا چیزی را که می‌خواهید بیابد. 

 

روش‌های دیگر برای افزایش سرعت مرورگر

البته مرورگر بخشی از داستان است. جنبه‌هایی مثل روتر، شبکه وای-فای، ISP و مکان جغرافیایی نیز در این زمینه نقش دارند. 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر