صاحب بیت تورنت ارز دیجیتال جدیدی به نام «چیا» معرفی می‌کند

صاحب بیت تورنت ارز دیجیتال جدیدی به نام «چیا» معرفی می‌کند

صاحب بیت تورنت ارز دیجیتال جدیدی به نام «چیا» معرفی می‌کند. این ارز دیجیتال که قرار است سال 2019 عرضه شود برخلاف بیت کوین به محیط زیست آسیب نمی‌رساند.

ارزهای دیجیتال یکی از مهم‌ترین مسائل حال حاضر در سراسر دنیا هستند و بیت کوین مطرح‌ترین ارز دیجیتال فعلی است اما حالا برای این ارز دیجیتال یک رقیب قدرتمند در حال ظهور است.

اخیراً مؤسس پروتکل بیت تورنت (پروتکل اشتراک‌گذاری peer to peer فایل که از سال 2001 کار خود را آغاز کرد)، برام کوهن ادعا کرده است که در حال کار روی ارز دیجیتال جدیدی به نام چیا (Chia) است که در سال 2019 عرضه شده و به رقیبی برای بیت کوین تبدیل خواهد شد، رقیبی که حتی قابلیت‌های بهتری نسبت به بیت کوین دارد و به محیط زیست آسیب نمی‌رساند.

 

ارز دیجیتال چیا چیست

داستان ارز دیجیتال چیا (Chia) چندان جدید نیست. درواقع در نوامبر 2017 زمانی که کوهن شبکه چیا را معرفی کرد، صحبت‌هایی نیز درباره ارز دیجیتال جدید خود داشت. شبکه چیا که مبتنی بر بلاک چین است به صورت Proofs of Space and Time کار می‌کند. به این معنا که ماینر از فضای حافظه بدون استفاده در این شبکه استفاده می‌کند. این در حالی است که بیت کوین بر مبنای Proof of work کار می‌کند؛ بنابراین به برق زیادی نیاز است.

 

چیا، دوست محیط زیست

به اعتقاد کوهن مهم‌ترین مشکل بیت کوین تأثیرات منفی است که به دلیل مصرف بیش از اندازه برق، روی محیط زیست می‌گذارد که دلیل اصلی آن هم روشی است که برای استخراج بیت کوین در نظر گرفته شده است، یعنی حل یک معادله پیچیده که نیاز به انرژی زیادی دارد. این در حالی است که چیا عملکرد متفاوتی دارد و حتی اگر کاربران بخواهند هر اندازه حافظه بزرگ‌تری خریداری کنند، تأثیر مخربی روی محیط زیست نمی‌گذارد.

 

فارمینگ، واژه‌ای جدید برای چیا

کوهن برای استخراج ارز دیجیتال چیا به جای واژه mining از واژه farming استفاده می‌کند. شانس برنده شدن فارمرها (farmer) در این شبکه به جای تأثیر گرفتن از انرژی و برق بیشتر، از فضای حافظه بیشتر تأثیر می‌گیرد.

تفاوت مهم دیگری که شبکه ارز دیجیتال چیا نسبت به شبکه بیت کوین دارد، وجود یک دفتر کل متمرکز و غیر قابل تغییر از تراکنش‌های سابق است. ضمناً شبکه چیا دارای قابلیت‌های دیگری نیز هست که در بیت کوین وجود ندارد:

  • شخصی‌سازی قراردادهای اتوماتیک
  • نگه‌داری از دارایی‌ها به عنوان سپرده
  • پیاده‌سازی قابلیت‌هایی همچون بازپرداخت

 

پروتکل‌های مورد استفاده در چیا

شبکه ارز دیجیتال چیا از دو پروتکل استفاده می‌کند. یکی پروتکلی که میزان فضای حافظه موجود روی سیستم فارمر را تشخیص می‌دهد و دیگری پروتکلی که جلوی تقلب در ریواردهایی (rewards) که به فارمر داده شده است را می‌گیرد.

از چهارشنبه گذشته چیا فارمرها را دعوت کرده است تا در تست سرعت و امنیت این ارز دیجیتال شرکت کنند و برنده 100 هزار دلار به عنوان جایزه دریافت خواهد کرد.

به اعتقاد کوهن ارز دیجیتال چیا می‌تواند توجه مؤسسات مالی را به خود جلب کند زیرا نسبت به بیت کوین انعطاف‌پذیرتر است.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: ibtimes


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

احسان

یک‌شنبه, 05 اردیبهشت 1400

سلام، خسته نباشید.
ممنون از مطلب خوبتون، اما خیلی خوب میشد یکم بیشتر در مورد این ارز توضیح بدین و نحوه کار، قیمت کنونی، و آموزش ماینش و این که چطور باید در ماین این ارز شرکت کنیم رو میزاشتین.
موفق باشید.

پاسخ

ثبت نظر