ما به طور ناخواسته چه اطلاعات شخصی را به مرورگر خود می‌دهیم؟

ما به طور ناخواسته چه اطلاعات شخصی را به مرورگر خود می‌دهیم؟ 1.jpg

یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای نشت اطلاعات شخصی هنگام استفاده از اینترنت مرورگر ماست. هیچ وی‌پی‌انی نمی‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. اما ما چه اطلاعاتی را به مرورگر خود می‌دهیم؟ در این مقاله ده مورد از اطلاعاتی را که مرورگر درمورد ما ذخیره می‌کند به شما معرفی می‌کنیم. با فیسیت همراه باشید.

یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای نشت اطلاعات شخصی هنگام استفاده از اینترنت مرورگر ماست. هیچ وی‌پی‌انی نمی‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. اما ما چه اطلاعاتی را به مرورگر خود می‌دهیم؟ در این مقاله ده مورد از اطلاعاتی را که مرورگر درمورد ما ذخیره می‌کند به شما معرفی می‌کنیم. با فیسیت همراه باشید.

1- سخت‌افزار و نرم ‎افزار 

مرورگر شما اطلاعاتی را درمورد سخت‌افزار و نرم‌افزار شما ذخیره می‌کند. 

مرورگر شما سیستم عامل، آدرس آ‌ی‌پی، مرورگر و پلاگین‌های مرورگر شما را شناسایی می‌کند. از نظر سخت‌افزاری مرورگر شما اطلاعاتی را درمورد سی‌پی‌یو، جی‌پی‌یو و باتری را ذخیره می‌کند. 

2- اطلاعات اتصال

مرورگر شما نحوه اتصال شما به وب را تشخیص می‌دهد. این اطلاعات شامل آدرس آی‌پی و سرعت مرورگر شما می‌شود. 

3- مکان جغرافیایی 

یک وب‌سایت می‌تواند خیلی دقیق مکان جغرافیایی شما را تشخیص دهد حتی اگر امکان دسترسی به GPS را نداده باشید. چرا که این سایت‌ها از Google GeoLocation API استفاده می‌کنند. حتی اگر از طریق یک مرورگر روی دستگاه موبایل استفاده کنید می‌تواند مکان شما را در محدوده 48 کیلومتری تشخیص می‌دهد. برای جلوگیری از نشت اطلاعات مرتبط با مکان شما می‌توانید از یک پروکسی استفاده کنید. 

برای این که نگذارید مرورگر شما از سرویس‌هایی مثل Google GeoLocation  استفاده کند باید JavaScript را غیرفعال کنید. اپلیکیشن‌هایی مثل NoScript این کار را برایتان به صورت خودکار انجام می‌دهند. 

مکان جغرافیایی.png
مکان جغرافیایی -

4- تاریخچه مرورگر

یکی از اطلاعات اصلی که مرورگر درمورد شما ذخیره می‌کند تاریخچه مرورگر شماست. البته شما می‌توانید این اطلاعات را حذف کنید. اما حتی در آن زمان نیز ممکن است به طور کامل از بین نروند. برای مثال اواسط سال 2018 اعلام شد که گوگل اطلاعاتی که حذف کرده‌اید را نیز خیلی دقیق ذخیره می‌کند. 

5- حرکات موس 

مرورگر شما حتی حرکات موس و کلیک‌هایی که در وب‌سایت‌ها می‌کنید را ذخیره می‌کند. 

حرکات موس.png
حرکات موس -

6- موقعیت دستگاه شما 

این روزها بسیاری از گوشی‌های هوشمند دارای ژیروسکوپ هستند. این قابلیت در اپلیکیشن‌های ردیاب‌های فیتنس و دستگاه‌های مشابه موجود است. 

این اطلاعات در مرورگر شما ذخیره می‌شوند. مرورگر شما می‌داند که دستگاه شما دارای ژیروسکوپ است و جهت‌گیری دستگاه و اطلاعات دیگر را ذخیره می‌کند. مرورگر شما حتی می‌تواند تشخیص دهد که دستگاه شما روی میز، کیف، جیب و یا جای دیگر قرار دارد

7- اطلاعات مرتبط با شبکه اجتماعی 

مرورگر شما می‌داند که شما در چه شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری دارید. این اپلیکیشن اطلاعات مرتبط با شبکه اجتماعی شما را ذخیره کرده و آن را در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار می‌دهند تا بدانند که چگونه و در کجا شما را مورد هدف قرار دهند. 

8- فونت و زبان 

مرورگر شما می‌داند که چه فونت‌هایی روی دستگاه شما نصب هستند و شما در مرورگر خود از چه زبانی استفاده می‌کنید. 

فونت و زبان.png
فونت و زبان -

9- داده‌های مرتبط با تصاویر 

هرگاه که شما یک عکس را روی مرورگر خود آپلود می‌کنید، متادیتای آن را اسکن می‌کند تا چیزهایی را درمورد شما بیاموزد. این متادیتا شامل اطلاعاتی از جمله مکان، موقعیت عکس، مشخصات تکنیکی فایل و حتی مدل دوربین عکاسی شما می‌شود. 

10- اطلاعات تکنیکی 

مرورگر شما همچنین اطلاعات تکنیکی را درمورد نحوه دسترسی شما به وب ذخیره می‌کند. این اطلاعات شامل شرکتی که کاربر از آن استفاده می‌کند، پشتیبانی صفحه لمسی، فعال یا غیرفعال بودن قابلیت  Do Not Track، اندازه صفحه نمایش و غیره می‌شود. 

چگونه بفهمیم مرورگر ما چه اطلاعاتی را ذخیره کرده است؟ 

از آنجایی که اطلاعات شما در خطر است بهتر است که هر چند وقت یک بار چک کنید که چه اطلاعاتی توسط مرورگر دریافت شده است. برای این کار می‌توانید از دو ابزار استفاده کنید که هردو رایگان هستند. 

1- Webkay

Webkay یک سایت آزمایشی است که مرورگر شما اسکن می‌کند تا بفهمد چه اطلاعاتی را درمورد شما ذخیره کرده است که می‌تواند با سایت‌های دیگر به اشتراک بگذارد. برای هر بخش شما نتایج و همچنین راه حل‌هایی را برای حل مشکل می‌بینید. 

2- Panopticlick

Panopticlick.png
-

Panopticlick مرورگر شما را اسکن کرده و درمی‌یابد که دستگاه شما به طور غیرقانونی ردیابی می‌شود یا خیر. این ابزار می‌تواند داده‌های شما را به یک شرکت ردیابی بفرستد تا بفهمد که نرم‌افزار امنیتی شما بدون این که بدانید اطلاعات شما را در اختیار شرکت‌های دیگر قرار می‌دهد یا خیر. این اپلیکیشن وب با نشان دادن اثر انگشت مخصوص به شما نشان می‌دهد که دستگاه شما چقدر منحصر به فرد است. در مثال بالا می‌بینید که مرورگر ما در بین 2.2 میلیون دستگاه که در طی 45 روز از این ابزار استفاده کرده‌اند خاص و منحصر به فرد است.

افزونه‌های مرورگر نیز این اطلاعات را ذخیره می‌کنند

افزونه‌های مرورگر نیز اطلاعات زیادی را درمورد دستگاه شما ذخیره می‌کنند. یکی از شناخته شده‌ترین‌ها   Chrome Web Store است. در ژوئن 2018 آندری مشکوف، موسس Adguard دریافت که هزاران افزونه محبوب استور کاربران را ردیابی می‌کنند. این افزونه‌ها همین که مرورگر خود را باز می‌کنید شروع به ذخیره اطلاعات شما می‌کنند و پست‌های فیسبوک، توییت‎‌ها، ویدئوهای یوتوب و تبلیغاتی که به شما نشان داده می‌شوند را ردیابی می‌کنند. مشکوف چهار افزونه اصلی را معرفی کرد: 

  • Video Downloader For Facebook با 180 هزار کاربر
  • PDF Merge: PDF Files Merger با 100 هزار کاربر 
  • Album & Photo Manager For Facebook با 130 هزار کاربر 
  • Pixcam: Webcam Effects با 35 هزار کاربر 

وقتی که افزونه‌های کمتر شناخته شده اطلاعات شما را ذخیره می‌کنند می‌توان دریافت که افزونه‌های کمتر شناخته شده نیز این کار را انجام می‌دهند. برای پیش‌گیری از چنین اتفاقی سعی کنید تا حد امکان افزونه‌های خود را محدود نگاه دارید. 

حتی اگر مرورگر شما از این اطلاعات استفاده خاصی نکند شرکت‌های دیگر ممکن است با استفاده از اثرانگشت مرورگرتان از این اطلاعات استفاده‌های مخرب کنند. برای پیش‌گیری از چنین اتفاقی همیشه از یک مرورگر خوب استفاده کرده و افزونه‌های مطمئن را دریافت کنید. 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.  

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

نا شناس

شنبه, 21 مهر 1397

عالی بود
واقعا حقیقت تلخی بود

پاسخ

jmgh

یک‌شنبه, 22 مهر 1397

امنیت و حریم خصوصی .کشک

پاسخ

علی

یک‌شنبه, 30 خرداد 1400

چیزایی که اینجا نوشتید یک دهم واقعیت هم نبود!

پاسخ

ثبت نظر