معاون وزیر ارتباطات: ایران ارزان‌‌‌ترین اینترنت تلفن همراه در دنیا را دارد

معاون وزیر ارتباطات: ایران ارزان‌‌‌ترین اینترنت تلفن همراه در دنیا را دارد

اعتراض کاربران به دنبال افزایش قیمت اینترنت موبایل باعث شد تا معاون وزیر ارتباطات توضیحاتی را ارائه دهد گویا ایران ارزان‌‌‌ترین اینترنت تلفن همراه در دنیا را دارد!

مدتی پیش اپراتورهای تلفن همراه مانند ایرانسل، همراه اول و رایتل، تعرفه‌های اینترنت خود را افزایش دادند. همراه اول تعرفه بسته‌های کوتاه مدت روزانه و هفتگی خود را افزایش داد و علاوه بر آن بسته‌های شبانه بدون استفاده‌ای را به صورت اجباری همراه با حجم اصلی به فروش رساند. ایرانسل هم به همین ترتیب قیمت همه بسته‌های خود از جمله بسته‌های پرمصرف طولانی مدت را افزایش داد. رایتل هم با افزایش قیمت بسته‌ها همراه بوده اما نسبت به دو اپراتور دیگر حق انتخاب بیشتری به مشتری می‌دهد. این موضوعی است که اخیراً باعث نارضایتی کاربران شده است.

در کنار این نارضایتی‌ها حالا حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات گفته‌ است که جای گلایه‌ای نیست و این تغییر تعرفه در چهارچوب مقررات بوده است. وی در این خصوص چنین توضیح داده است:

چارچوب مقرراتی برای تعرفه‌ها کاملاً رعایت شده است. در یک دوره میزان تعرفه‌ها به کف قیمت نزدیک بود و با توجه به شرایط اقتصادی ،اپراتورها به این نتیجه رسیدند که تعرفه‌های اینترنتی را بالا ببرند. رویکرد این افزایش قیمت 20 الی 30 درصدی در بسته‌های روزانه و هفتگی، سوق دادن مردم در استفاده از بسته‌های بلندمدت بوده است. گزارش کامل این افزایش قیمت بعد از بررسی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ابلاغ و تأیید نزد کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برده شد و مرجع اصلی در این موضوع، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است.

 

نتیجه نهایی که جوشقانی اعلام کرده است چنین بوده است:

بررسی اولیه در قالب رگولاتوری نشان می‌دهد این افزایش تعرفه توسط اپراتورها خلاف مقررات نبوده ولی باید ملاحظات مردمی در آن نیز دیده شود.

 

قیمت ارزان اینترنت همراه، تهدیدی برای اپراتورهای اینترنت ثابت

اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت ثابت مدت‌هاست که نسبت به تعرفه‌های اینترنت موبایل گلایه دارند. اینترنت موبایل این روزها در بین عموم مردم محبوب‌تر شده است و شاید قیمت پایین این اینترنت، دلیل اصلی محبوبیتش باشد. همین موضوع باعث شده تا اینترنت موبایل به تهدیدی جدی برای تجارت اینترنت ثابت به حساب بیاید. جوشقانی در این خصوص چنین توضیح داده است:

شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت، بارها گلایه کردند که چرا این تعرفه‌ها با قیمت پایین عرضه می‌شود، این موضوع موجب برهم زدن بازار کسب‌وکار ما شده است. ما بارها در مقابل این موضوع مدارا کردیم ولی باید با کمال صراحت بیان کنم ایران ارزان‌ترین قیمت موبایل اینترنتی در دنیا را دارد و فوق‌العاده ارزان است.

 

چرا اینترنت موبایل در ایران محبوب است

جوشقانی درباره دلیل محبوبیت اینترنت موبایل در ایران موضوعات و دلایل زیر را مطرح کرد:

هیچ‌یک از کاربران نمی‌توانند در کشورهای خارجی به دلیل گرانی بیش‌ازحد تعرفه، از اینترنت موبایل استفاده کنند. در ایران تمامی خدمات را با تلفن همراه دریافت می‌کنند ولی از طرفی دلیل استفاده بیشتر از اینترنت تلفن همراه نسبت به اینترنت ثابت را می‌توان حدس زد و به مردم نیز می‌توان حق داد؛ زیرا خدمات اینترنت همراه، به دلیل کیفیت و سرعت مناسب‌تر از اینترنت ثابت است اما باید دانست که نرخ قیمت تعیین شده نسبت به سقف تعرفه هنوز بسیار پایین است ولی ما امیدواریم تعرفه‌ها مدیریت شود و هزینه‌ها تا حدودی کاهش پیدا کند.

 

دلیل افزایش قیمت اینترنت موبایل چیست

افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی موبایل خوش‌آیند هیچ‌یک از کاربران این اپراتورها نیست اما به گفته معاون وزیر ارتباطات افزایش هزینه ارزی اپراتورها دلیل اصلی این افزایش قیمت بوده است. حتی افزایش تعرفه‌ها نسبت به افزایش هزینه اپراتورها بسیار کمتر بوده است. گویا هزینه ارزی اپراتورها 3 برابر شده است اما تعرفه‌ها به طور میانگین 10 درصد افزایش داشته است.

به گفته معاون وزیر ارتباطات اپراتورهای ایرانسل و همراه اول سال گذشته به دلیل رقابت هزینه‌های خود را کاهش داده بودند و حالا تعرفه‌های خود را به حالت عادی بازگردانده‌اند:

در سال گذشته دو اپراتور ایرانسل و همراه اول در جریانات رقابتی، قیمت‌های خود را کاهش دادند اما اکنون قیمت‌ها را به روال قبلی خود برگرداندند. مطمئن باشید این قیمت‌ها بالاتر از سقف تعیین شده نخواهد بود چون برای این میزان افزایش، اجازه و تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیاز خواهد شد.

 

حذف تدریجی بسته‌های ترافیک شبانه

بسته‌های شبانه خود یکی از موضوعات جنجالی در اینترنت موبایل است که بحث حذف شدن آن مدت‌هاست مطرح شده است. بسیاری طرفدار بودن این بسته‌های شبانه هستند و بسیاری خواستار داشتن حق انتخاب هستند. حالا جوشقانی در خصوص این بسته‌های اینترنتی چنین توضیح داده است:

بسته‌های شبانه یک نوع هدیه محسوب می‌شود اما شاید از نظر رفتاری و فرهنگی مناسب محدوده سنی نوجوانان و جوانان نباشد. همچنان این طرح وجود دارد ولی طبق حرف‌های بیان شده به تدریج از بین خواهد رفت. مطمئن باشید اگر این طرح‌ها را حذف کنیم، یک عده همچنان ناراضی خواهند بود و این اقدام را اشتباه خواهند خواند.

 

نظر شما در این مورد چیست؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

منبع خبر: اقتصاد نیوز


10 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ناصر

یک‌شنبه, 22 مهر 1397

این بخاطر ارزش بسیار پایین پول ایران هست که وقتی قیمت اینترنت داخل ایران را نسبت قیمت جهانی اینترنت براساس دلار حساب کنید به نظر ارزان میاد اما اگه هزینه اینترنت را نسبت به درامد ماهیانه حساب کنید متوجه میشوید نه تنها ارزان نیست بلکه بسیار هم گران هست

پاسخ

مهرداد

یک‌شنبه, 22 مهر 1397

کیه که بفهمه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ

نوید

یک‌شنبه, 22 مهر 1397

نه بیا از این گرون ترکن جان بچت !

پاسخ

ثامن

یک‌شنبه, 22 مهر 1397

دوستان سطحی نگر توجه داشته باشن که ریال ایران بی ارزش ترین پول دنیاس پس طبیعیه که ارزان باشه نسبت به واحد پول کشورای دیگه !
و الا نسبت به استانداردها و درآمدها خیلی گرانه . در سوئد کسی که حدود 40 میلیون در ماه درآمد داره، با حدود 280 هزارتومان در ماه میتونه اینترنت 100 مگابیت نامحدود (نامحدود واقعی ! ) نه فقط در کلمه ، داشته باشه. پس احتمالا مخاطب جناب معاون افراد ساده لوح و بی سواد بودن، نه بقیه ...

پاسخ

لیلا

یک‌شنبه, 22 مهر 1397

همیشه با این قیاس اشتباه گرونی رو بهمون تحمیل کردن

پاسخ

کارشناس اینترنت

یک‌شنبه, 22 مهر 1397

وقتی کلمه شستشو مغزی و فریب کارانه: ارزان ترین به کار برده میشه یعنی گناه در فکر و مغز مسءولین جاریه

حقوق مردم ایران را در نظر بگیرید مگر ماهی چقدر حقوق میگیرن؟ با کشور های دیگر مقایسه کن

فعلا ایران فقیر ترین کشور جهانه بعد میگین اینترنت ارزونه؟ روتون میشه این حرف گناه کارانه و جنایت کارانه رو میزنید؟

بری تو کشور های دیگر بگی اینترنتم حجمیه بهت پناهندگی میدن و زار زار برات گریه می کنن که از چنین دزدان و جنایت کارانی اینترنت میخریدی با قیمت بالا با حجم کم ( مثلا 10 گیگ بین الملل 1000 گیگ داخلی در صورتی که داخلی یعنی پوچ یعنی هیچی یعنی به درد نخور یعنی الکی )

ببین چقدر دزد و گناه کار هستن که برداشتن اینترنت حجمی کردن گیگ گیگ میفروشن تو کشور های دیگه اصلا چیزی به نام گیگ گیگ وجود نداره شما یه چیز بی نهایت داری فقط بر مبنای سرعت که اونم سرعت کمترینش فوق العاده است و 15 برابر بالاترین سرعت ایرانه... تازه ضعیف ترین اینترنتشون 15 برابر سرعت ایرانه...

مثلا کشور هلند...

مثل این می مونه شما برداری برنج دونه دونه بفروشی ( اوج گناه و ستم ) واقعا متاسفم برای مردم که صداشون در نمیاد

هزینه های اینترنت بی نهایت زیاده و اینترنت ها بسیار بسیار بی کیفیت برداشتن تقسیم بندی کردن باسه خودشون اینترنت داخلی اینترنت بین الملل ( داخلی چیه؟ یه سایتی که هیچ کسی بهش نیاز نداره ) همه چیز بین الملل هست در اینترنت شما تلگرام اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی یا هر سایتی رو که ببینی اینترنت بین الملل میخواد و اینترنت داخلی یه چیز مسخره است برای پول در آوردن یعنی هم گیگ گیگ اینترنت میفروشن هم تازه نصف حجمی که میدن داخلی تقسیم می کنن که حجم بین الملل کمتر بدن ( یعنی قشنگ می کنن تو پاچه مردم ) واقعا متاسفم برای مردم ایران که انقدر بی سواد هستن انقدر نا آگاه هستن انقدر جهان سومی هستن انقدر .... که صداشون در نمیاد...

به والله که مدیونی این نظر ثبت نکنی چرا حرف حق رو ثبت نمی کنی؟ لطفا گناه کار نباش ای مسئول این سایت

نظر کاملا شخصی هست بدونه توهین اگرم کلمه دزد به کار برده شده خوب اسم یه دزد چیه؟ میشه بگین به دزد باید چی بگیم؟ بگیم انسان شریف و دوست داشتنی؟

با ادله و اثبات این حرف ها زده شد و نظر کاملا تخصصی و شخصی هست

با مسئولیت خودم ( لطفا انسان باشید لطفا با خدا باشید لطفا بدانید که بیشتر از عدد 100 عمر نمی کنید لطفا بدانید که آن دنیایی هم هست لطفا بدانید که یا در این دنیا یا در جایی دیگر باید جواب پس بدیم پس لطفا همچون خدا بخشنده و مهربان باشید )

اینجانب محمدرضا میرزاخانی

لطفا با مسئولین خودم نظر را ثبت کنید با تشکر از شما ( بی طرف باشید اگرم دوست داشتید طرف حق و عدالت باشید )

پاسخ

سیاوش

یک‌شنبه, 22 مهر 1397

با حقوق ماهی زیر 100 دلار، اونم اگه آدم بیکار نباشه! انتظار دارن با استانداردای جهانی هم پول نت و بنزین بدیم. بله منم ماهی خالص 2000 یورو پول بگیرم، بیاره اصلا اینترنتو بکنه ماهی 100 دلار

پاسخ

حمید

یک‌شنبه, 22 مهر 1397

اینترنت 4G رو با سرعت و کیفیت اینترنت 2G میدی دست مردم، تازه منت هم میگذاری؟ ببخشید واقعا، لطفا گران کنید از شرمندگی شما دربیایم!

پاسخ

soren

یک‌شنبه, 22 مهر 1397

وقتی طرف با ضابطه رابطه میاد بالا و وقتی میری تو یه سازمان همه با هم مرتبطن، یه مقام بالای کشور باید دانشش در همین حد باشه....دوستان اونا مارو ساده فرض نکردن بلکه سطح اطلاعات خودشون با تیمشون در همین حده نه بیشتر...
وای که تاریخ در مورد این نسل چه ها خواهد گفت

پاسخ

سعید فا

پنج‌شنبه, 26 مهر 1397

معاون وزیر اطلاعات: ایران ارزان ترین اینترنت موبایل در دنیا را دارد، به همین خاطر است که میخواهیم به مردم فشاری وارد کنیم که ان را تجربه نکرده باشند، به همین خاطر بسته های شبانه را حذف میکنیم به بهانه لطمه زدن به فرهنگ زندگی جوانان!!

اره!حرف کلی این ... همینه

پاسخ

ثبت نظر