اگر دستگاه یو‌اس‌بی از کار افتاد چه‌کار کنیم؟

اگر دستگاه یو‌اس‌بی از کار افتاد چه‌کار کنیم؟

آیا تا به حال پیش آمده که یک درایو فلش را به کامپیوتر خود متصل کنید و دریابید که کار نمی‌کند؟ این احتمال وجود دارد که مشکل از درگاه یو‌اس‌بی شما باشد. 

در این مقاله به شما یاد می‌دهیم که چگونه درگاه یو‌اس‌بی خراب خود را تعمیر کنید. 

 

اگر درگاه یو‌اس‎بی شما کار نمی‌کند آن را امتحان کنید 

پیش از هرچیزی اطمینان حاصل کنید که مشکل از درگاه یو‌اس‎بی شماست و نه دستگاه یا درایو فلش. 

برای این کار دستگاه را به یک درگاه یو‌اس‌بی دیگر متصل کنید. اگر کار کرد پس مشکل از درگاه است اما اگر با یک درگاه دیگر نیز کامپیوتر دستگاه را شناسایی نکرد دستگاه یو‌اس‌بی شما خراب شده است. اگر درگاه یو‌اس‌بی شما به مشکل برخورده باشد از یکی از این روش‌ها می‌توانید آن را شناسایی کنید: 

• دستگاه شناسایی نمی‌شود. 

• سیستم عامل شما یک پیام خطا به شما نشان می‌دهد. 

اگر فکر می‌کنید که مشکل از درگاه یو‌اس‌بی کامپیوتر است بهترین کار این است که دستگاه کامپیوتر و یا لپ‌تاپ خود را خاموش کنید. 

سپس به درگاه نگاهی بیندازید. گرد و خاک نگرفته است؟ اگر از کامپیوتر دسکتاپ استفاده می‌کنید و یا درگاه در پشت کیس کامپیوتر قرار دارد این احتمال که گردوخاک بگیرد زیاد است. 

گردوخاک مسیر هوا را مسدود کرده و باعث می‌شود که سیستم داغ شود. این موضوع به خصوص روی لپ‌تاپ تاثیر دارد چرا که داغ شدن می‌تواند در چند ثانیه عملکرد را کاهش دهد. با یک اسپری هوای فشرده درایو را تمیز کنید. از یک جاروبرقی نیز می‌توانید استفاده کنید. 

در نهایت یک کابل یو‌اس‌بی ( یا یک درایو فلش) بیابید و آن را به درگاه متصل کنید و کمی تکان دهید. اگر دستگاه شما درون درگاه لق می‌زند در نتیجه به مشکل برخورده‌اید. 

 

سخت افزار یو‌اس‌بی خراب شده را تعمیر کنید 

اگر درگاه یو‌اس‎بی شل بود چه کار کنیم؟ درگاه به یک بورد درون کامپیوتر متصل است. این درگاه می‌تواند مادربورد باشد اما معمولاً در بیشتر کامیپوترها به یک برد مدار چاپی متصل است. پس از مدتی ممکن است این درگاه از جای خود جدا شود. 

معمولاً این مشکل به خاطر مدل دستگاه‌های یو‌اس‌بی پیش می‌آید. درحالی که دستگاه‌های وای-فای، بلوتوث و حتی فلش مموری یو‌اس‌بی مشکلی برای درگاه ایجاد نمی‌کنند اما درایوهای فلش قدیمی در بسیاری از مواقع مشکل ساز می‌شوند. بسیاری از کابل‌های یو‌اس‌بی نیز می‌توانند باعث شوند که درگاه شل شود. 

تعویض درگاه یو‌اس‌بی کار ساده‌ای نیست. روی یک کامپیوتر دسکتاپ می‌توانید یک برد جایگزین بیابید که بدون زحمت قابل تعویض است. با این حال اگر از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید نیاز به لحیم کاری دارید. البته شما می‌توانید برای این کار از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید اما برای شما هزینه‌بر خواهد بود. اگر خیلی چیزی از لحیم‌کاری سر در نمی‌آورید خودتان این کار را نکنید.

 

آیا ریستارت کامپیوتر می‌تواند درگاه یو‌اس‌بی خراب را تعمیر کند؟ 

در بسیاری از مواقع ریستارت کامپیوتر بهترین راه حل است. وقتی که دستگاه یو‌اس‌بی خود را به درگاه مشکوک متصل کردید کامپیوتر خود را ریستارت کنید. وقتی که سیستم عامل ریبوت شد باید دستگاه یو‌اس‌بی شما را شناسایی کند. اگر نکرد در ویندوز دیوایس منیجر به دنبال دستگاه خود بگردید. 

 

چک کردن دیوایس منیجر روی ویندوز10 

usb

 

روی منو شروع کلیک راست کرده و Device Manager را انتخاب کنید. دیوایس منیجر دستگاه‌های متصل به کامپیوتر را به شما نشان می‌دهد. از آنجایی که این لیست بر اساس الفبا تنظیم شده Universal Serial Bus controllers باید در آخر لیست باشد. 

لیست را بزرگ کنید و USB Host Controller را بیابید. شاید دستگاه شما نامی دیگر داشته باشد اما این سه کلمه باید در آن یافت شود. 

USB Host Controller را پیدا نمی‌کنید؟ این موضوع می‌تواند توضیحی برای پیدا نشدن دستگاه یو‌اس‌بی شما باشد. برای حل این مشکل روی دکمه Scan for hardware changes در نوار ابزار کلیک کنید. این کار همه‌ی سخت‌افزارهای متصل را چک کرده و در بیشتر مواقع درگاه یو‌اس‌بی را می‌یابد. 

usb

 

اگر کار نکرد بهتر است که USB Host Controllers را دوباره نصب کنید. روی آیتم USB Host Controller کلیک کرده و روی هرکدام Uninstall را انتخاب کنید. صبر کنید تا حذف شوند سپس کامپیوتر خود را ریبوت کنید. 

وقتی که ویندوز ریستارت شد USB Host Controllers به صورت خودکار نصب می‌شود. اگر از موس یو‌اس‎بی استفاده می‌کنید در این مدت قطع خواهد شد. 

 

قابلیت USB Selective Suspendرا غیر فعال کنید 

اگر تنظیمات مدیریت نیرو کنترلگر یو‌اس‌بی را سرپرستی کند روی ردیابی دستگاه اثر خواهد گذاشت. این موضوع به خصوص اگر از لپ‌تاپ استفاده کنید تاثیرگذار خواهد بود. 

USB Selective Suspend تنظیمات ذخیره‌سازی باتری است که میزان مصرف دستگاه یو‌اس‌بی را کاهش داده و مدت زمان مصرف باتری را کاهش می‌دهد. این قابلیت معمولاً مشکل ساز نیست اما گاهی اوقات می‌تواند برای درگاه‌ها مشکل ایجاد کند. برای رفع مشکل آن کافی است کنترل پانل را باز کنید. سپس به Hardware and Sound > Power Options بروید. در این قسمت روی Change plan settings و Change advanced power settings کلیک کنید.

usb

 

در این قسمت تنظیمات یو‌اس‌بی را یافته و USB selecting suspend setting را بیابید. منو را در حالت غیرفعال قرار داده و سپس Apply و OK را انتخاب کنید. سپس کامپیوتر خود را ریبوت کنید. 

 

به راحتی می‌توانید درگاه یو‌اس‌بی خود را تعمیر کنید

همانطور که می‌بینید گزینه‌های زیادی برای تعمیر درگاه یو‌اس‌بی خراب وجود دارد. در بیشتر مواقع تعمیر آن ساده است. به خاطر داشته باشید که اگر درگاه یو‌اس‌بی کار نمی‌کرد این چند کار را انجام دهید: 

• سخت افزار را چک کنید

• در صورت نیاز درگاه را تعمیر کنید

• کامپیوتر را ریبوت کنید

• دیوایس منیجر را چک کرده و USB Host Controller را حذف کنید. 

• قابلیت USB Selective Suspend power را غیرفعال کنید. 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر