فیسبوک اعتراف کرد که دستگاه پورتال روشی جدید برای جاسوسی است

فیسبوک اعتراف کرد که دستگاه پورتال روشی جدید برای جاسوسی است

وقتی که فیسبوک دستگاه پورتال خود را معرفی کرد که ترکیبی بود از یک اسپیکر هوشمند و دستگاه چت، مردم خیلی سریع نگران امنیت و حریم شخصی خود شدند. شرکت فیسبوک در یک سال گذشته به خاطر رسوایی‌هایی که به بار آمد اعتماد کاربران را به شدت از دست داد و فاجعه کمبریج آنالیتیکا باعث شد که ارزش سهام این شرکت تا هشت درصد کاهش پیدا کند. مشکل امنیتی جدید نیز باعث شد اطلاعات 29 میلیون کاربر نشت پیدا کند. تجاوز به حریم شخصی کاربران و نفوذ ربات‌ها و هکرهای روس روی این شبکه اجتماعی و اثرگذاری آن‌ها در انتخابات سال 2016 ایالات متحده باعث شده که کاربران حس کنند که از این شبکه اجتماعی برای جاسوسی استفاده می‌شود. 
وقتی که این شرکت دستگاه پورتال را منتشر کرد فیسبوک اعلام کرد که هنگام طراحی این دستگاه حریم شخصی و امنیت کاربران اولویت اول آن‌ها بوده است. اما بعد مشخص شد که گرچه پورتال به شما تبلیغات نشان نمی‌دهد اما اطلاعات شما را ذخیره می‌کند. 
پیش از آن که درمورد مسائل امنیتی پورتال صحبت کنیم می‌خواهیم به شما بگوییم که فیسبوک چگونه این دستگاه را معرفی کرد. 
دیو کافمن، رئیس بخش مارکتینگ پورتال گفت :« این دستگاه همراه همیشگی شما در آشپزخانه خواهد بود. شما باید بدانید که کنترل کامل روی هرآنچه که می‌گویید خواهید داشت. هیچ اطلاعاتی از طریق پورتال ذخیره نخواهد شد. حتی اطلاعات تماس و یا میزان مصرف داده شما تنها برای تبلیغات در فیسبوک استفاده نخواهد شد.» 
حال ما می‌دانیم که فیسبوک به اشتباه محصول خود را معرفی کرده است. پورتال تبلیغات نشان نمی‌دهد اما داده‌های مرتبط با تماس‌ها و این که از چه اپلیکیشنی استفاده می‌کنید ممکن است برای سرویس‌های دیگر فیسبوک مورد استفاده قرار گیرد. یک سخنگوی فیسبوک در ایمیلی به سایت ریکد اعلام کرد که :« تماس صوتی پورتال با زیرساخت تکنولوژی مسنجر ساخته شده است در نتیجه وقتی که شما با پورتال تماس ویدئویی برقرار می‌کنید ما همان اطلاعاتی را ذخیره خواهیم کرد ( مثل مدت زمان تماس و تعداد تماس‌ها) که روی دیگر دستگاه‌هایی که دارای مسنجر هستند ضبط می‌کنیم. ما ممکن است از این اطلاعات برای نشان دادن تبلیغات روی پلتفرم خود استفاده کنیم. دیگر اطلاعات مثل مجموع استفاده شما از اپلیکیشن و غیره نیز ممکن است برای نشان دادن تبلیغات استفاده شود.» 

facebook


فیسبوک اینگونه دستگاه خود را معرفی کرد که اگر پورتال برای تبلیغات اطلاعات را ذخیره نمی‌کند پس می‌تواند بگوید که به طور کلی اطلاعاتی ذخیره نمی‌کند. رافا کارماگو، رئیس بخش فروش پورتال گفت که درحالی که این اطلاعات می‌تواند برای مصارف تبلیغاتی استفاده شود اما ممکن است که نشود. 
تفاوت بین چیزی که فیسبوک هفته پیش و امروز گفته تا حدی قابل بحث است. شرکت‌ها از تفاوت معنایی حرف‌های خود برای اثرگذاری روی مردم استفاده می‌کنند تا اگر مشکلی پیش آمد بتوانند هرگونه تقصیری را انکار کنند. به هرحال چه فیسبوک دروغ گفته و یا باعث ایجاد سوء تفاهم شده این موضوع می‌تواند کل حرف‌ها و قول‌های آن‌ها را زیر سوال ببرد. 
در ابتدا تمام صحبت فیسبوک حفظ حریم شخصی کاربران بود. این شرکت گفت که دوربین تنها هنگام برقراری تماس داده ذخیره می‌کند. تماس‌ها رمزگذاری سرتاسر شده‌اند و توسط فیسبوک دیده و یا ضبط نمی‌شوند. مکروفون تنها هنگامی که شما بخواهید صدایتان را ضبط می‌کند و کاربران می‌‎توانند میکروفون، دوربین و یا هردو را قطع کنند. در این مرحله فیسبوک اعلام کرد که پورتال کاملاً امن است و از اطلاعات کاربران برای اهداف تبلیغاتی استفاده نخواهد کرد. 
به این نوع اطلاعات متادیتا می‌گویند که اطلاعاتی است که مشخص می‌کند شما چه زمانی و چگونه از یک اپلیکیشن و یا سرویس استفاده کرده‌اید اما مشخص نمی‌کند که شما چرا و چگونه از این اطلاعات استفاده کرده‌اید. جمع آوری اطلاعات متادیتا بسیار دقیق‌تر از جمع آوری اطلاعات هویت شخصی است. 
اگر به رسوایی‌های مرتبط با حریم شخصی و جمع‌آوری داده نگاه کنید می‌بینید که معمولاً یک روند را طی می‌کنند. یک شرکت ( برای مثال گوگل) کاری را می‌کند که قول داده قبلاً انجام ندهد ( ردیابی کاربران پس از غیرفعال کردن قابلیت مکان یاب). آن شرکت در می‌یابد که  حریم شخصی و امنیتی را که قول داده به خاطر مشکلاتی که جدی نگرفته نمی‌تواند عملی کند و کاربر نمی‌تواند تشخیص دهد که کدام اپلیکیشن‌ها به اطلاعاتش دسترسی دارند یا خیر و شرکت مذکور نتوانسته امنیت و حریم شخصی کاربر را حفظ کند. 
چیزی که بیشتر از همه در این زمینه آزار دهنده است تفاوت بین چیزی است که مردم عادی درمورد ردیابی داده فکر می‌کنند و چیزی که واقعاً هست. اگر از کاربران بپرسید که شرکت‌ها کدام اطلاعات را ردیابی می‌کنند معمولاً می‌گویند مخاطبین، تاریخچه مرورگر و تماس‌های تلفنی. اما در حقیقت اطلاعات خیلی بیشتری ذخیره می‌شود. به گزارش Fraud شرکت‌های بزرگ چیزهای یک کاربر خریده و مکان خریدشان را ذخیره می‌کند. شرکت IRS فیسبوک و اینستاگرام را برای یافتن کسانی که فرار فرارهای مالیاتی انجام داده‌اند اسکن می‌کنند. محققانی که روی بیماری پارکینسون تحقیق می‌کنند گفته‌اند که می‌توانند از طریق نحوه کلیک کردن یک کاربر بفهمند که به این بیماری دچار است یا خیر. شرکت‌های ویزا و مسترکارت با استارت‌آپ‌هایی کار می‌کنند که از طریق اسکن بیومتریک درمی‌یابند کاربران هنگام استفاده از دستگاه آن را در چه حالتی قرار می‌دهند. تغییر در این بیومتریک‌ها می‌تواند به ردیابی فعالیت‌های مشکوک یک حساب کاربری منتهی شود. 
شرکت‌ها روز به روز اطلاعات بیشتری را از کاربرها دریافت می‌کنند و پورتال فیسبوک یک مثال بارز این امر است. مشکل اصلی اینجاست که حریم شخصی درخصوص مسائلی تا این حد ریز برای ما واقعاً مهم نیست و درک نمی‌کنیم که چه اطلاعات مهمی را به شرکت‌ها می‌دهیم. درضمن یک شرکت یک سری اطلاعات خاص را از شما دریافت نمی‌کند چرا که چیزی که شرکت ایکس از شما می‌داند اطلاعات وسیعی است که این شرکت از شرکت‌های ای، بی و سی خریداری کرده است. 
حتی وقتی که فیسبوک متوجه شد که مخاطبینشان به این شرکت اعتماد ندارند محصول خود را صادقانه معرفی نکرد. خیلی مهم نیست که این تفاوت حاصل دروغ‌گویی است یا سوء تفاهم. وقتی که همه‌ی درآمد یک شرکت از اطلاعاتی است که شما ناخواسته به آن‌ها می‌دهید قطعاً رفتار خود را تغییر نخواهند داد. 
در نهایت دستگاه پورتال را نخرید. اگر مجبور هستید از فیسبوک استفاده کنید اما به خاطر این رفتار ناسالم به فیسبوک جایزه ندهید. 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.   

 

 

منبع خبر: extremetech

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر