با این هفت نوع ویروس خطرناک کامپیوتری آشنا شوید

با این هفت نوع ویروس خطرناک کامپیوتری آشنا شوید

درست مانند ویروس انسان‌ها، ویروس‌های کامپیوتر نیز انواع مختلف دارد که می‌تواند از روش‌های مختلف دستگاه شما را مورد حمله قرار دهد. کامپیوتر شما با استراحت و آنتی بیوتیک خوب نمی‌شود و ویروس‌ها می‌توانند به طور کامل سیستم‌هایتان را از بین ببرند. می‌توانند فایل‌ها را حذف کنند، اطلاعات شما را بدزدند و به دیگر دستگاه‌های موجود در شبکه نیز منتقل شوند. 

همیشه باید حواستان به این هفت نوع ویروس باشد: 

1- ویروس بوت سکتور 

ویروس‌های بوت سکتور  یکی از خطرناک‌ترین انواع ویروس هستند. چرا که می‌توانند رکورد بوت اصلی را آلوده کنند. حذف آن‌ها بسیار دشوار است و معمولاً لازم است که دستگاه خود را به طور کامل فورمت کنید، به خصوص اگر ویروس بوت سکتور شما را کدگذاری کرده و یا کد آن را به طور کامل نابود کرده باشد. 

این ویروس معمولاً از طریق دستگاه‌های اکسترنال منتقل می‌شوند. این ویروس در دهه نود میلادی، هنگامی که فلاپی دیسک بسیار محبوب بود به اوج خود رسید اما هنوز هم در درایوهای فلش و پیوست ایمیل  یافت می‌شود. خوشبختانه ارتقا در معماری بایوس در چندسال گذشته این ویروس را تا حدی ضعیف کرده است. 

 

2- ویروس دایرکت اکشن 

ویروس دایرکت اکشن یکی از دو نوع ویروسی است که فایل را مورد حمله قرار می‌دهد. به این ویروس غیرساکن یا نان -رزیدنت می‌گویند چرا که خودش را نصب نمی‌کند و به صورت مخفی روی حافظه کامپیوتر شما باقی می‌ماند. این ویروس خود را به یک نوع خاص فایل متصل می‎کند (معمولاً فایل EXE یا COM). وقتی که کسی فایل را اجرا می‌کند این ویروس فعال شده و فایل‎های مشابه را در دایرکتوری پیدا می‌کند و به آن‌ها منتقل می‌شود. 

خوشبختانه این ویروس فایل شما را حذف نمی‌کند و عملکرد سیستم شما را پایین نمی‌آورد. جدا از عدم امکان دسترسی به بعضی از فایل‌ها این ویروس اثر کمی روی کاربر دارد و به راحتی از طریق برنامه آنتی-ویروس قابل حذف است. 

 

3- ویروس رزیدنت 

ویروس رزیدنت یا ساکن نوعی دیگر از ویروس‌هایی است که فایل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برعکس ویروس دایرکت اکشن، این نوع ویروس‌ها خودشان را روی کامپیوتر نصب می‌کنند و حتی در صورت حذف منبع اصلی آلودگی نیز قادر به کار کردن هستند. در نتیجه این ویروس‌ها خطرناک‌تر از انواع دیگر ویروس‌های دایرکت اکشن هستند. 

بسته به نوع کد ویروس ممکن است شناسایی و یا حذف آن کار دشواری باشد. ویروس‌های رزیدنت به دو نوع تقسیم می‌شوند: آلوده‌گرهای سریع و آلوده‌گرهای آرام. آلوده‌گرهای سریع خیلی سریع دستگاه شما را تخریب می‌کنند اما شناسایی آن‌ها ساده است. اما شناسایی آلوده‌گرهای آرام کار دشواری است زیرا خیلی دیر خودشان را نشان می‌دهند. 

در بدترین حالت حتی ممکن است به نرم‌افزار آنتی‌ویروس متصل شده و همه‌ی فایل‌های اسکن شده را آلوده کنند. معمولاً برای حذف آن‌ها به یک ابزار خاص مثل پچ سیستم عامل نیاز دارید. 

 

4- ویروس چند جزئی یا مولتی-پارتیت 

درحالی که معمولاً ویروس‌ها از یک روش پخش می‌شوند، ویروس‌های چند جزئی از چندین روش می‌توانند پخش شوند و ممکن است که با توجه به بعضی پارامترها مثل سیستم عامل نصب شده روی دستگاه و یا برخی فایل‌های خاص برای تخریب دستگاه عملکرد متفاوتی را پیش بگیرند. 

این ویروس‌ها می‌توانند هردو بوت سکتور و فایل‌های قابل اجرا را آلوده کنند و خیلی سریع پخش شوند. 

حمله دوطرفه ممکن است باعث شود که حذف آن‌ها بسیار سخت شود. حتی اگر فایل‌های برنامه یک دستگاه را حذف کنید اگر ویروس در بوت سکتور باقی بماند می‎‌تواند همین که کامپیوتر خود را روشن کردید دوباره آن را آلوده کند. 

 

5- ویروس پلی مورفیک 

ویروس پلی مورفیک یکی از سخت‌ترین ویروس‌ها برای تشخیص و حذف است چرا که آنتی‌ویروس‌ها باید روزها و یا ماه‌ها را صرف ردیابی یک ویروس پلی مورفیک کنند. 

اما چرا جنگیدن با آن‌ها تا این حد دشوار است؟ زیرا نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس تنها قادر هستند که یک نوع از یک ویروس را در لیست سیاه خود قرار دهند اما ویروس پلی‌مورفیک امضا یا الگوی باینری خود را هربار که تکثیر می‌شود تغییر می‌دهد. برای یک برنامه آنتی‌ویروس شبیه به بخش دیگر از نرم‌افزار است و نمی‌تواند آن را در لیست سیاه خود قرار دهد. 

 

6- ویروس اوررایت یا چندین بار نوشته شده 

برای یک کاربر نهایی ویروس اوررایت یکی از آزار دهنده‌ترین انواع ویروس است حتی با این که سیستم شما را به طور کلی نابود نمی‌کند. چرا که این ویروس محتوای هر فایلی را که آلوده کند حذف می‌کند. تنها راه برای حذف این ویروس حذف فایل است. این ویروس می‌تواند یک فایل و یا یک نرم‌افزار کامل را آلوده کند. 

ویروس‌های اوررایت معمولاً به سختی دیده می‌شوند و از طریق ایمیل شما را آلوده می‌کنند در نتیجه یک کاربر ساده کامپیوتر به سختی می‌تواند آن‌ها را شناسایی کند. اوج کار این ویروس اوایل دهه 2000 میلادی با ویندوز 2000 و ویندوز ان‌تی بود اما هنوز هم یافت می‎شوند. 

 

7- ویروس فضا پر کن و یا اسپیس فیلر 

ویروس‌های اسپیس فیلر از بیشتر انواع ویروس‎ها هوشمندتر هستند. ویروس‌ها معمولاً به یک فایل متصل می‌شوند اما این نوع ویروس‌ها وارد یک فضای خالی می‌شوند که ممکن است گاهی اوقات در یک فایل پیدا شود. در نتیجه بدون افزایش اندازه و یا خراب کردن کد، فایل را آلوده می‌کنند و باعث می‌شوند از طرق تکنیک‌های ضدردیابی شناسایی نشوند.

خوشبختانه این نوع ویروس‌ها بسیار کم هستند اما فایل‌های ساختار اجرایی ویندوز آن‌ها را قوی‌تر کرده است. 

 

پیش‌گیری بهتر از درمان است 

همیشه محافظت در برابر این ویروس‌ها از یافتن راهی برای شناسایی و حذف آن‌ها بهتر و راحت‌تر است. همیشه شما باید از یک آنتی‌ویروس خوب استفاده کنید. هیچ‌گاه ایمیل‌های ناشناس را باز نکنید و هر درایو فلشی را به دستگاه خود متصل نکنید. نگذارید غریبه‌ها از کامپیوترتان استفاده کنند و از هر سایتی نرم‌افزار دانلود نکنید.  

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.   

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر