درصورت حذف یک اپلیکیشن ، توسعه دهنده آن می‌تواند شما را روی وب ردیابی کند

درصورت حذف یک اپلیکیشن ، توسعه دهنده آن می‌تواند شما را روی وب ردیابی کند

همه ما به این موضوع عادت کرده‌ایم که وقتی یک اپلیکیشن را روی گوشی هوشمند خود نصب می‌کنیم توسعه دهندگان می‌توانند اطلاعاتی را درمورد شما دریافت کنند. هردو سیستم عامل اندروید و آی‌او‌اس شامل امکان منع دسترسی اپلیکیشن‌ها به اطلاعات گوشی هستند و شما هرگاه که حس کنید یک اپلیکیشن مزاحم است می‌توانید آن را حذف کنید. اما به نظر می‌رسد که حذف یک اپلیکیشن باعث می‌شود که توسعه دهنده بیشتر به فعالیت آنلاین شما علاقه نشان دهد. در تحقیقات جدید نشان داده شده که وقتی شما یک اپلیکیشن را حذف می‌کنید توسعه دهندگان آن شما را ردیابی می‌کنند. 
شرکت‌هایی مانند MoEngage، Localytics و CleverTap ابزارهای «ردیابی حذف» را به شرکت‌های دیگر ارائه می‌دهند. شرکت‌های بزرگی مانند تی-موبایل و اسپاتیفای با استفاده از این سرویس‌ها کاربرانی را که اپلیکیشنشان را حذف می‌کنند شناسایی می‌کنند. البته این‌ها تنها شرکت‌هایی نیستند که چنین کاری را انجام می‌دهند بلکه بسیاری از توسعه دهندگان شرکت‌های کوچک‌تر نیز این کار را انجام می‌دهند تا  از کاربر به عنوان هدفی برای تبلیغات استفاده می‌کنند. 
اگر شما نیز تبلیغات درمورد اپلیکیشنی را می‌بینید که به تازگی حذف کرده‌اید، به احتمال زیاد توسعه دهنده این اپلیکیشن از ردیاب حذف اپلیکیشن استفاده می‌کند تا دوباره شما را تشویق به نصب اپلیکیشنش بکند. در این تکنیک از یکی از قابلیت‌های سیستم عامل استفاده می‌کند: انتشار نوتیفیکیشن. بله همان قابلیتی که به شما ایمیل‌ها و توییت‌های جدیدتان را خبر می‌دهد به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا شما را ردیابی کنند. 
هردو آی‌او‌س و اندروید به کاربران اجازه می‌دهد تا وقتی اپلیکیشنشان را نصب می‌کنید به گوشی شما دسترسی داشته باشند. اگر اپلیکیشن موجود باشد گوشی از آن دیتا گرفته و به آن دیتا می‌دهد اما اگر اپلیکیشن را حذف کنید گوشی شما هیچ تعاملی نخواهد داشت. ردیاب حذف این نکته را به عنوان کاربر سوخته تلقی می‌کند و به توسعه دهنده این امکان را می‌دهد تا شما را ردیابی کند. 
هر دستگاه موبایل یک هویت تبلیغاتی خاص دارد که شرکت‌ها از آن‌ها برای هدف قرار دادن کاربر برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌کند مگر آن که این قابلیت را در تنظیمات حساب کاربری خود غیرفعال کنید. ردیاب حذف از این هویت برای دنبال کردن شما روی وب استفاده کرده و با تبلیغاتش سعی می‌کند شما را بازگرداند. شرکت‌ها می‌توانند از ردیاب حذف استفاده کنند تا بفهمند چرا مردم اپلیکیشن آن‌ها را حذف کرده و آن را ارتقا دهند اما معمولاً تنها برای فرستادن تبلیغات از این قابلیت استفاده می‌کنند. 
این رفتار برخلاف قوانین اپل و گوگل است. توسعه دهندگان اجازه ندارند برای کاربران نوتیفیکیشن‌های تبلیغاتی بفرستند و یا یک پایگاه داده تبلیغاتی بسازند. اما به نظر می‌رسد که گوگل و اپل نمی‌توانند توسعه دهندگان را مجبور به رعایت قوانین کنند. 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

منبع خبر: extremetech

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر