هوش مصنوعی چگونه می‌تواند با جرایم سایبری و هکرهای مدرن مبارزه کند؟

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند با جرایم سایبری و هکرهای مدرن مبارزه کند؟

طی چند سال گذشته میزان دیتای استفاده شده توسط کاربران بسیار بیشتر شده است. با فراگیر شدن اینترنت جرایم سایبری نیز افزایش یافته است. این مشکل نه تنها کاربران را به خطر می‌اندازد بلکه آبروی شرکت‌ها نیز در خطر است. 

وقتی که چنین رخنه‌هایی رخ می‌دهد مشکلات اقتصادی زیادی پیش می‌آید. در اینجاست که هوش مصنوعی برای مبارزه با جرایم سایبری به کار می‌آید. 

 

هوش مصنوعی، دریچه‌ای به جرایم سایبری 

یکی از چیزهایی که قدرت بسیار بالایی به مجرمان سایبری داده هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است که خیلی شدید به هوش مصنوعی وابسته است. به طور ساده، توسعه هوش مصنوعی ورود به سیستم‌ها و دزدی داده را بسیار ساده کرده است. از آنجایی که هوش مصنوعی روز به روز در حال پیشرفت است جای نگرانی وجود دارد. 

مجرمان سایبری معمولاً از آخرین تکنولوژی‌ها از جمله هوش منصوعی استفاده می‌کنند. آن‌ها برای حمله‌های قوی‌تر و ناشناخته‌تر برای دریافت اطلاعات بیشتر استفاده می‌کنند. درضمن به خاطر گسترش در فضای ابری محیط امنیت سایبری بسیار پیچیده‌تر از قبل شده است. 

با قوی‌تر شدن هوش مصنوعی منطقی است که سیستم‌های هوش مصنوعی یک تهدید برای ما به حساب بیایند. 

هوش محدود امنیت سایبری 

یک مشکل بسیار بزرگ این است که شکاف بزرگی بین تکنولوژی هکرها و صنعت امنیت سایبری وجود دارد. از آنجایی که مجرمان سایبری از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها و ابزارها استفاده می‌کنند، متخصصین امنیت سایبری نیز باید خود را به آن‌ها برسانند. 

متاسفانه مجرمان سایبری از این شکاف باخبرند و از این نقطه ضعف نهایت استفاده را می‌برند. 

شرکت‌هایی که به اندازه کافی آمادگی ندارند نمی‌توانند حملات را متوقف کنند و یا به آن‌ها پاسخ مناسب دهند. نیازها برای داشتن مهارت‌های امنیت سایبری بسیار سرسام آور هستند، قیمت‌ها بسیار بالاست و دسترسی به حرفه‌ای‌های امنیت سایبری محدود است و دسترسی به آن‌ها برای شرکت‌های کوچک دشوار است. 

 با وجود حضور همه جانبه وب و فضای ابری در بازار، شرکت‌ها به سختی می‌توانند متخصصین لایق را برای نیازهای فناوری اطلاعات خود بیابند چه برسد به امنیت سایبری. به همین دلیل معمولاً استارت-آپ‌ها و شرکت‌های کوچک هدف حمله قرار می‌گیرند. 

شرکت‌های بزرگ می‌توانند امنیت سایبری خود را تامین کنند اما این کار نیز به سادگی صورت نمی‌گیرد. در نتیجه چیزی باید تغییر کند. 

 

نیروی بالقوه آموزش ماشینی 

هوش مصنوعی در مقابل هوش منصوعی روشی است که بسیاری شرکت‌ها برای مبارزه با جرایم سایبری به دنبال آن هستند چرا که ما هم اکنون وسط یک جنگ با مجرمان سایبری هستیم. 

شاید در حال حاضر برگ برنده دست مجرمان سایبری باشند اما وقتی که متخصصین امنیت سایبری و استارت-آپ‌های جدید الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود را ارتقا دهند و در جهت رفع مشکلات خود اقدام کنند دیگر راه برای مجرمان سایبری باز نخواهد بود. 

این تکنولوژی هوش مصنوعی برگرفته از بدن انسان است. طی میلیون‌ها سال سیستم ایمنی بدن ما یاد گفته تا خود را بهتر درک کند. بخش بزرگی از این درک به تشخیص تهدیدها و مبارزه با آن‌ها باز می‌گردد. بدن ما وقتی که باید تهدید روبه‌رو می‌شود آن را برای دفعات بعدی به خاطر می‌سپارد. 

به طور ساده سیستم ایمنی بدن ما اینگونه کار می‌کند. حال فرض کنید که همین سیستم روی هوش مصنوعی نیز پیاده شود. 

آموزش ماشینی در نرم‌افزارهای امنیت سایبری که سیستم ایمنی کامپیوتر حساب می‌شوند می‌توانند از الگوریتم‌ها برای تشخیص تهدیدهای دیجیتالی پیش از ایجاد رخنه امنیتی استفاده کرده و آن‌ها را متوقف کنند. با اتصال به شبکه‌ی یک شرکت هوش مصنوعی می‌تواند درمورد این تهدیدها آموزش ببیند. 

در طول زمان آموزش ماشینی می‌تواند تشخیص دهد چه چیزی نرمال است و با هرچیزی که عادی نیست مبارزه کند. 

 

برای این کار الگوریتم وجود دارد

دیدن توسعه هوش مصنوعی در جهت مبارزه با جرایم سایبری دلگرم کننده است. اما شاید بهتر باشد اول از خودمان شروع کنیم. درحالی که تهدیدهای امنیتی که با هوش مصنوعی انجام می‌شوند ترسناک هستند چیزی که ترسناک‎تر است این است که تقریباً نود درصد جرایم اینترنتی به خاطر اشتباهات ما، یا به عبارتی کاربر نهایی صورت می‌گیرد. 

درحالی که امنیت سایبری بسیار پیشرفت کرده است در بیشتر مواقع هکرها اشتباهات انسانی را هدف قرار می‌دهند و نه خطاها و نقاط ضعف موجود در شبکه‌ها و سیستم‌ها. با شناسایی و تغییر این رفتارها مشتریان وکاربران معمولی می‌توانند خود را در برابر جرایم اینترنتی محافظت کنند. بسیاری از رفتارهای انسان‌ها منجر به سوء استفاده مجرمان سایبری می‌شود اما این سه بیش از همه خطرناک هستند: 

1- قصور در پذیرش پیش‌فرض‌ها 

پذیرفتن تنظیمات امنیتی پیش‌فرض روی کامپیوتر و استفاده نکردن از احراز هویت دوعاملی نه تنها به متخصصین فناوری اطلاعات سردرد می‌دهد بلکه دیتا را نیز به خطر می‌اندازد. 

2- راحت طلبی 

خبرهای پشت سر هم درمورد تهدیدهای جدید، قرار گرفتن در معرض مشکلات امنیتی کوچک که به راحتی قابل شناسایی هستند مثل فیشینگ و هشدارهای امنیتی به این معنی است که ما به خاطر راحت طلبی خود این هشدارها را نادیده می‌گیریم. 

3- ترس نابه‌جا 

همیشه مشکلات امنیتی مهم و بزرگ اخبار را پر می‌کنند. در نتیجه متخصصین برای رفع مشکل دست به کار می‌شوند. شرکت‌ها نیز خود را در برابر آن تهدیدها ایمن می‌کنند. با این حال نقاط ضعف موجود را نادیده می‌گیرند. 

 

پس راه حل چیست؟

تکنولوژی که از هوش مصنوعی برای مبارزه با هوش مصنوعی به کار می‌رود و یا تغییر رفتار انسانی؟ درحالی که اولی کمی طول می‌کشد تا اتفاق بیوفتد بهترین راه استفاده از هردو روش به طور همزمان است. 

ما باید برای مبارزه با جرایم سایبری بیش از پیش مواظب باشیم. با این حال هنوز متخصصین به اندازه کافی مهارت ندارند و مجرمان سایبری روز به روز مهارت بیشتری کسب کرده و شناسایی آن‌ها دشوارتر می‌شود. برای مبارزه با این مجرمان بهترین راه استفاده همزمان از هوش انسانی و مصنوعی است. 

هوش مصنوعی دنیا را تغییر خواهد داد و همه‌ی جنبه‌های زندگی و تکنولوژی را متحول خواهد کرد. از تراشه‌ی کامپیوترها و دستگاه‌ها گرفته تا دموکراسی غربی هیچ چیز نیست که هوش مصنوعی نتواند کنترل کند. 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.   

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر