تنها چند روز مانده به تحریم اینترنت ایران؛ آیا این تحریم جدی است؟

تنها چند روز مانده به تحریم اینترنت ایران؛ آیا این تحریم جدی است؟

تنها چند روز به تحریم اینترنت ایران باقی‌مانده است اما آیا این تحریم جدی است؟ اگر چنین باشد چه کاری باید انجام دهیم؟

چندی است که بحث تحریم ایران از سمت آمریکا خبرساز شده است. این تحریم‌ها به نظر می‌رسد پای را فراتر از خرید و فروش نفت و واردات کالاها گذاشته است. مدتی است که با انتشار خبری، نگرانی‌هایی درباره تحریم اینترنت ایران توسط آمریکا را به وجود آورده است که گویا هم‌زمان با تحریم‌های 13 آبان آغاز خواهد شد.

پیش‌تر سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور، اعلام کرده بود که احتمال چنین اقدامی بسیار کم است و حتی در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد جای نگرانی نیست زیرا برای رفع نیاز ضروری و خدمات اصلی، تدابیری اندیشیده شده است.

حالا و در شرایطی که هر روز به موعد تحریم‌های آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات، طی پستی در توییتر خود چنین نوشت:

امروز تهدید تحریم اینترنت خطر جدی برای ایران نیست اما برای بی‌اثر کردن کامل هر تحریم یا تهدید، لازم است تا گسترش زیرساخت‌های اتصالی به جهان را در دستور کار قرار دهیم.

به اعتقاد ناظمی بایستی برای گسترش زیرساخت اتصالی در شرایط حاضر هزینه شود زیرا با اندکی هزینه، صحبت درباره تحریم اینترنت ایران، در عمل تهدیدی برای سایر کشورها خواهد بود. به اعتقاد وی این تفکر که اگر اینترنت ملی داشته باشیم، در برابر تحریم‌ها پایدارتر می‌شویم، استدلال کاملاً اشتباه و خطرناکی است. وی پایداری در برابر تحریم‌ها را چنین تعریف می‌کند:

پایداری در برابر تحریم‌ها زمانی خواهد بود که میزان داده ورودی و خروجی هم‌زمان افزایش یابد؛ یعنی ما جهانی‌تر شده باشیم.

ناظمی معتقد است هر کشوری که خود را از جامعه جهانی دور و جدا کند، آسیب‌پذیرتر خواهد بود. وی در خصوص اهمیت اینترنت در دنیای امروزی چنین توضیح داد:

در تمامی روزهایی که مردم از گرانی‌ها در هراس بودند، کمتر خبری، دغدغه اینترنت به عنوان یک کالای اساسی در هزاره جدید را مطرح کرد. ما نیاز به تغییر این نگرش در نگاه خود به جهان داریم. نباید فراموش کنیم که اینترنت کالای اساسی دنیای امروز است.

 

سناریوهای تحریم اینترنت ایران در آبان ماه

به گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی، به 5 روش ممکن است اینترنت ایران توسط آمریکا تحریم شود که این روش‌ها به صورت‌ها زیر هستند:

  • تحریم مالی شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت
  • تحریم دامنه‌های ir.
  • تحریم دامنه‌های مالک ایرانی
  • دست‌کاری در جریان آدرس‌دهی، DNS و روتینگ
  • تحریم وب سرویس‌ها

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: مهر


6 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

M

پنج‌شنبه, 10 آبان 1397

اینا خودشون میخوان اینترنتو قطع کنن انداختن گردن آمریکا.

پاسخ

Ggrrr

پنج‌شنبه, 10 آبان 1397

سوال من اینه چرا رشته کامپیوتر داریم
وقتی php.net فیلتره
Oracle.com فیلتره

پاسخ

حمید

پنج‌شنبه, 10 آبان 1397

همین الان بخش بزرگی از اینترنت تحریمه، چون فیلترشکن استفاده میکنیم کمتر متوجه تحریم هستیم! اما درمورد قطع اینترنت بعنوان یک تحریم، همچین اتفاقی نخواهد افتاد، اگر خودمون اینترنت خودمون قطع نکنیم، آمریکا هیچوقت قطع نمیکنه، چون اگر قطع کنه دیگه خودشم به اطلاعات میلیونها ایرانی در داخل کشور دسترسی نداره!

پاسخ

reza

جمعه, 11 آبان 1397

درهیچ خبر گزاری وتلویزیونی خبری در مورد تحریم اینترنت گفته نشده .
شما این خبر را از کدام منبع نقل میکنید من نمدانم. با سپاس

پاسخ

mhdt199

جمعه, 11 آبان 1397

از ترامپ دیوانه بعید نیست
هرچند مشاوران ایرانیسش از این عمل منعش می کنن
چوم اینترنت مهمترین ابزار پامریکا و ستون پنجمش برای ایجاد نرانی و دلهره و جنگ روانی و ایجاد شایعات هست مخصوصا در بعد اقتصادی
دشمن اسب تروای خودشو نمیاد با دست خودش نابود کنه
که اگه اینکار رو بکنه دیگه در حماقت ترامپ شک نمی کنم
البته عدو شد سبب خیر گر خدا خواهد اگه اینکار بشه رونقب به بازار کامپیوتر وارد می شه از سازندگان سرور برای توسعه اینتراننت داخلی تا فیلم فروشان و ...

پاسخ

امین

یک‌شنبه, 13 آبان 1397

این مسائلی که ذکر کردید سالهاست که اجرا میشه، تحریم مالی اپراتورها از قبل بوده، تحریم دامنه ir بوده، تحریم برخی مالکین دامنه‌ها بوده، تحریم وب سرویس‌ هم بوده، فقط دستکاری DNS نبوده چون بیشتر مردم از DNS گوگل استفاده میکنند و آمریکا خودش به اطلاعات وبگردی کاربران نیاز داره، هم بدلایل امنیتی و هم بدلایل تبلیغاتی... درنتیجه چیزی تغییر نخواهد کرد، فقط سرویس‌های بیشتری تحریم خواهند شد مثل سرور برخی بازی‌ها که بصورت غیرقانونی به ما ایرانیان سرویس میدهند، همین الان هم سرور بازی‌ها جوری تنظیم شده که آشغالترین سرور و بالاترین پینگ به ما میرسه، حتی باوجود اینکه با دور زدن تحریم پول واقعی خرج این بازی‌ها میکنیم!

پاسخ

ثبت نظر