واگذاری مدیریت اینترنت به نیروهای مسلح، موضوعی جنجالی

واگذاری مدیریت اینترنت به نیروهای مسلح، موضوعی جنجالی

چندی پیش اخباری درباره مطرح شدن یک طرح جدید در مجلس منتشر شد که از طرحی چالش برانگیز خبر می‌داد. بخشی از این طرح به واردات موبایل منوط به نصب پیام رسان داخلی بود و بخش دیگر مربوط به واگذاری مدیریت اینترنت به نیروهای مسلح.

حالا پس از گذشت مدتی، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص این موضوع و واگذاری مدیریت اینترنت به نیروهای مسلح، چنین توضیح داد:

ما نظرات کارشناسی خود را درباره این طرح به مجلس ارائه کرده‌ایم اما در صورتی که این طرح تصویب شود، ملزم به اجرای آن هستیم. این درخواست از سوی نیروهای مسلح مطرح نشده و اگر تصویب شود، ما ملزم به اجرای آن هستیم.

بنا به توضیحات وزیر ارتباطات، اصل ماجرای واگذاری مدیریت اینترنت از اینجا شروع شده است که برخی معتقدند وزارت ارتباطات و اپراتورها صلاحیت لازم برای اعمال قوانین حاکمیتی و پالایش فضای مجازی را ندارند. وی در این خصوص توضیح داده است که پالایش فضای مجازی بنا به ماده 21 قانون جرایم رایانه‌ای، به اپراتورها محول شده است.وزیر ارتباطات درباره واگذاری این وظیفه پالایش به اپراتورها توضیح داده است که نمی‌توان بخش پالایش و فیلترینگ را از شبکه جدا کرد از این رو بایستی ارائه کننده خدمات (یعنی همان اپراتورها) باید بخش پالایش شبکه را هم عهده‌دار شوند. وزیر ارتباطات در خصوص واگذاری کامل این وظیفه به اپراتورها چنین توضیح داده است:

این وظیفه بر عهده اپراتورها قرار داده شده است و طبق یک توافق ضمنی، شرکت ارتباطات زیرساخت نیز بخشی از این مسئولیت را بر عهده گرفته است و هم اکنون در حال انتقال تجهیزات و واگذاری آن به اپراتورهای اینترنتی است تا این نظام قانونی به صورت کامل اجرایی شود.

 

چالش‌های واگذاری مدیریت اینترنت به نیروهای مسلح

به اعتقاد وزیر ارتباطات، این واگذاری با چالش‌ها و مسائلی همراه است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1- تأمین هزینه تجهیزات

به اعتقاد وزیر ارتباطات اینکه هزینه‌های تأمین تجهیزات این طرح و بار مالی آن بر عهده کدام نهاد است، یکی از چالش‌های این واگذاری است. آذری جهرمی در این خصوص معتقد است:

اگر این قانون تصویب شود که بار مالی این طرح بر عهده دولت گذاشته شود، شورای نگهبان با آن موافقت نمی‌کند.

 

2- اختیارات قوه قضائیه

مشکل دیگر به مسئله نظارت قوه قضائیه و اختیارات آن برمی‌گردد. وزیر ارتباطات در این خصوص چنین توضیح داده است:

نظارت بر فضای مجازی و اینترنت بین‌الملل مطابق با اصل 25 قانون اساسی در اختیار قوه قضائیه است که مقررات گذار این حوزه، متناسب با آئین دادرسی کیفری آن را در حیطه اختیارات قوه قضائیه قرار داده است و اگر بخواهند نظارت بر گیت وی اینترنت را به نیروهای مسلح بسپارند، مجلس باید در مورد اختیارات قوه قضائیه تصمیم‌گیری کند.

 

نظر نهایی وزیر ارتباطات درباره واگذاری مدیریت اینترنت به نیرو‌های مسلح

وزیر ارتباطات، محمد جواد آذری جهرمی در نهایت درباره واگذاری مدیریت اینترنت عدم موافقت خودش را چنین بیان کرد:

موضوع واگذاری حاکمیت بر اینترنت بین‌الملل بعید به نظر می‌رسد که درخواست نیروهای مسلح باشد و این طرح از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است که ما در لایه‌های کارشناسی مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم اما اگر تصویب شود، ملزم به اجرای آن خواهیم بود.

 

پیام‌ رسان‌های داخلی، بخش چالش‌برانگیز دیگر این طرح

گویا یکی از بخش‌های این طرح جدید به حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی برمی‌گردد که وزیر ارتباطات این بخش را چنین توضیح داده است و نظر خود را هم در این زمینه (به عنوان یک ضد تبلیغ) مطرح کرده است:

در این طرح پیشنهاد شده که نرخ استفاده از پیام رسان‌های خارجی دو برابر و یا حتی ۱۰ برابر پیام رسان‌های داخلی شود و مابه‌التفاوت این هزینه به حسابی در صندوقی برای حمایت از پیام رسان‌های داخلی واریز شود. این موضوع نوعی ضد تبلیغ برای حمایت از پیام رسان‌های داخلی است و ما معتقدیم که اثری معکوس خواهد داشت.

جای حمایت از پیام رسان‌های داخلی در چارچوب قانون بودجه است و نباید در نظام معماری تعرفه گذاری، نظراتی این چنینی اعمال شود. چرا که این موضوع به لحاظ روانی مشکلاتی را به همراه دارد و باعث می‌شود مردم از شیوه‌های غیرقانونی برای استفاده از اپلیکیشن و دور زدن نحوه شمارش اقدام کنند.

 

وضعیت آزادسازی پهنای باند اینترنت بعد از واگذاری مدیریت اینترنت

یکی از سؤالاتی در وزیر ارتباطات به آن پاسخ گفته است موضوع آزادسازی پهنای باند اینترنت بعد از واگذاری مدیریت اینترنت به نیروهای مسلح است. در حال حاضر این موضوع در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت است اما به گفته وزیر ارتباطات اگر مدیریت اینترنت واگذار شود، این آزادسازی راحت‌تر خواهد بود:

اصل اساسی در این زمینه این است که پالایش سرویس اینترنت را بر اساس قانون به اپراتورها و سرویس‌دهندگان ارتباطی بازگردانیم تا زیرساخت در این خصوص وظیفه‌ای بر عهده نداشته باشد. اگر مسئولیت پالایش اینترنت از شرکت زیرساخت گرفته شود، مسیر برای آزادسازی پهنای باند از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت هموار خواهد شد.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

منبع خبر: مهر


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر