به دنبال تحریم‌های آمریکا شبکه سویفت بانک مرکزی ایران را تحریم کرد

به دنبال تحریم‌های آمریکا شبکه سویفت بانک مرکزی ایران را تحریم کرد

به دنبال تحریم‌های آمریکا شبکه سویفت بانک مرکزی ایران را تحریم کرد.

تحریم‌های مجدد آمریکا آغاز شده است و حالا شاهد تحریم ارتباط ایران با سیستم مالی جهان هستیم. درواقع شبکه ارتباطات مالی بین‌المللی سویفت (Swift)، شبکه جهانی که به منظور تبادل پولی بین بانک‌های کشورهای مختلف فعالیت دارد، به دنبال فشارهای آمریکا، بانک مرکزی ایران را از سیستم مالی بین‌المللی حذف کرده است.

جالب اینجاست که شبکه سویفت عملاً توسط هیچ کشور یا دولتی اداره نمی‌شود. با این وجود آمریکا روی این سازمان بین‌المللی هم فشار وارد می‌کند به طوری که یک هفته پیش، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا عملاً خود سازمان سویفت را تهدید کرده بود که اگر بانک مرکزی ایران را تحریم نکند، خود شبکه سویفت توسط آمریکا تحریم خواهد شد. استیون منو چین در این باره گفته بود که شبکه سویفت یک شبکه جهانی است بنابراین آمریکا هر سازمان بین‌المللی را زیر نظر خود می‌داند. از این سخنان مشخص است که به اعتقاد آمریکا سویفت برای همه کشورهای دنیا قابل استفاده است مگر اینکه آمریکا اجازه ندهد.

 

بیانیه سویفت در مورد تحریم بانک مرکزی ایران

با همه این اوصاف به نظر می‌رسد سویفت هم تعریف آمریکا را قبول دارد و به هر ترتیب تصمیم آمریکا را به اجرا در آورده است. نهایتاً سویفت هفته گذشته طی بیانیه‌ای از تحریم بانک‌های ایرانی خبر داد:

در راستای حمایت از انعطاف‌پذیری و یکپارچگی سیستم مالی جهانی، شبکه سویفت به عنوان یک اپراتور بی‌طرف، دسترسی برخی از بانک‌های ایرانی را به این شبکه قطع می‌کنیم. در حالی که به چنین اقدامی تمایلی نداریم اما این تصمیم را در جهت پایداری و یکپارچگی گسترده سیستم مالی جهانی گرفته‌ایم. همواره مأموریت ما ارائه خدمات به عنوان یک شبکه بی‌طرف جهانی بوده است.

 

اغلب کارشناسان جهانی معتقدند که تحریم‌های بانکی علیه ایران زندگی مردم عادی و کسب و کارهای آن‌ها را دچار مشکل می‌کند. در کنار این کارشناسان، فعالان حوزه ارز دیجیتال هم مخالف چنین تصمیماتی (تحریم‌های بانکی) هستند. یکی از این فعالان، نیک کارتر است که مخالفت خود با تحریم سویفت علیه ایران را چنین توییت کرده است:

سویفت، اهرم اعمال قدرت آمریکا است. سیستم مالی فعلی،‌ ابزاری برای توسعه‌ قدرت‌نمایی آمریکایی‌هاست. این سیستم تنها برای بسیاری از کشورها، نه همه کشورها، کار می‌کند.

 

راه‌حل‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها

تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران، به قدری نامعقول است که نزدیک‌ترین متحدان آمریکا هم نیز به آن انتقاد دارند. در این بین 3 کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه سیستمی مخصوص به نام SPV برای تبادل با شرکت‌های ایرانی را به راه انداخته‌اند تا تجارت راحت‌تر شود.

بی‌شک در این شرایط استفاده از ارزهای دیجیتال یک راه است، راه‌حلی که فعالان بازار رمز ارزها هم به آن معتقدند. این دسته معتقدند که مردم عادی ایران برای تبادل ارز با خارج از کشور، با سیستم‌هایی مانند سویفت یا SVP ارتباطی ندارند؛ بنابراین استفاده از ارزهای دیجیتال می‌تواند تا حدی مشکلات تبادلات مالی را برطرف کند.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: news.bitcoin


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

مهدی

یک‌شنبه, 20 آبان 1397

به سلامتی و دل خوش

پاسخ

ثبت نظر