فرهنگ بلک فرایدی یا جمعه سیاه، در فروشگاه‌های اینترنتی ایران

فرهنگ بلک فرایدی یا جمعه سیاه، در فروشگاه‌های اینترنتی ایران

بلک فرایدی چند سالی که در ایران هم برگزار می‌شود اما به شیوه خود! در این بین بومی سازی‌هایی برای نمونه‌های مشابه هم داشته‌ایم.

بلک فرایدی، جمعه سیاه یا حراجمعه، عبارت‌هایی است که چند سالی است در کشور ما به گوش می‌خورد اما داستان این جمعه سیاه چیست و از کجا آمده است.

درواقع سال‌هاست که بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه، بزرگ‌ترین حراجی سال در دنیاست. اگرچه آمریکا اولین کشوری بود که بلک فرایدی را روی کار آورد اما امروزه پای این حراجی فوق‌العاده به کشورهای زیادی از جمعه ایران هم باز شده است. بلک فرایدی یا همان حراجمعه در واقع روز بعد از شکرگزاری، یعنی آخرین جمعه ماه نوامبر است. این جمعه به صورت معمول تعطیل نیست اما اغلب کارکنان شرکت‌های مختلف این روز را مرخصی می‌گیرند تا بتوانند با استفاده از تخفیف‌های عالی جمعه سیاه، خریدهای عالی داشته باشند. حتی امروزه بیش از 20 ایالت در آمریکا، این روز را تعطیل رسمی اعلام کرده‌اند. جالب اینجاست که این رسم به مرور به حدی هم برای فروشندگان و هم خریداران سودآور بوده است که سال‌هاست فروشگاه‌ها قبل از ساعت 4 صبح کار خود را شروع می‌کنند و خریداران هم از همان ساعت‌ها برای خرید به فروشگاه‌ها هجوم می‌آورند.

بلک فرایدی، برای نخستین بار در سال 2003 توانست لقب پرمنفعت‌ترین روز سال را به دست بیاورد و این روند همچنان تا به امسال ادامه داشته است و تنها در سال 2004 بود که حراجمعه به رتبه دوم پرمنفعت‌ترین روز سال تنزل پیدا کرد.

به ‌مرور زمان بلک فرایدی در سایر کشورهای دنیا هم سرایت کرد. کانادا یکی از همین کشورهاست. ماجرای ورود بلک فرایدی به کانادا از آنجایی شروع شد که بسیاری از ساکنان کانادا برای خرید در حراجمعه، از مرزهای کانادا خارج می‌شدند. همین مسئله باعث شد تا فروشگاه‌های کانادایی برای این که سود فراوان خرید در این روز را از دست ندهند، خودشان جمعه سیاه را برگزار کنند.

بلک فرایدی

حراجمعه در کشورهای خارجی

 

تاریخ بلک فرایدی 2018

همانطور که گفتیم حراجمعه آخرین جمعه ماه نوامبر است که تاریخ بلک فرایدی 2018 امسال برابر است با 2 آذرماه. البته این تاریخ ممکن است در ایران کمی تاریخ بلک فرایدی 2018 متفاوت باشد. برای مثال ممکن است دو تا سه روز این روند ادامه داشته باشند و تنها به خود 2 آذرماه محدود نشود. مثلا سال پیش فروشگاه اینترنتی بامیلو، تاریخ بلک فرایدی را از 2 تا 4 آذرماه در نظر گرفته بود. برخی فروشگاه‌های دیگر مانند شهرفافا هم بلک فرایدی را به صورت تخفیف آخر هفته، یعنی از پنجشنبه تا شنبه در نظر گرفته بود. 

فروشگاه‌های اینترنتی معامله حراجمعه را تغییر دادند

بلک فرایدی تنها چند سال است که به لطف فروشگاه‌های اینترنتی نام آن را در ایران می‌شنویم اما شاید سرآغاز آشنایی ایرانیان با جمعه سیاه، فروشگاه‌های آنلاین بزرگی همچون آمازون و ebay بود که هنوز هم در این ایام فروش‌های فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند. شاید تصور کنید که خرید از آمازون برای ایرانیان ممکن نیست؛ اگرچه خرید از آمازون برای ما با مشکلات زیادی همراه است اما برخی شرکت‌ها مانند پیمنت اکسپرس این مشکل را برای ما حل کرده‌اند.

 

مقالات مرتبط را در فیسیت دنبال کنید:

بلک فرایدی؛ از آغاز شوم تا اپیدمی شدن در جهان

6 هوشمندی که می‌توانید در خرید از آمازون بکار ببرید

خرید کتاب از آمازون در ایران چگونه انجام می‌شود

 

بلک فرایدی در ایران

چند سالی است که هم‌زمان با جمعه سیاه در سایر کشورها، در ایران هم شاهد چنین رویدادی هستیم اما تنها در فروشگاه‌های اینترنتی جمعه سیاه را می‌بینیم، آن هم به شیوه‌ای که اصلاً شبیه به نمونه خارجی نیست.

درواقع در همه دنیا جمعه سیاه را به تخفیف‌های عالی می‌شناسند اما در ایران تنها از نام حراجمعه در فروش‌های این ایام استفاده می‌شود؛ اما تخفیف چندانی در قیمت‌ها را شاهد نیستیم. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ، قیمت کالاهای مختلف را به شدت بالا می‌برند، سپس روی این قیمت بالا تخفیف می‌کنند، تخفیف‌هایی که حتی اگر بسیار زیاد هم باشند اما باز هم اصلاً قابل قیاس با تخفیف‌های حراجمعه نیستند. با این وجود امسال هم به رسم چند سال اخیر، شاهد برگزاری بلک فرایدی 2018 در ایران و دقیق‌تر بگوییم، در بین فروشگاه‌های اینترنتی هستیم.

 

جمعه سیاه بومی سازی شده با ارز دیجیتال ایرانی

سال پیش برای نخستین بار شاهد ایده جالبی از یکی از فروشگاه‌های اینترنتی کشور بودیم. ایده‌ای که شاید تخفیف نبود اما با فعالیت می‌توانستید کالاهای بسیاری را به رایگان خرید کنید. در این جشنواره که "جشنواره صد دانه یاقوت" نام داشت، کاربران با فعالیت‌های مختلف مانند کامنت گذاشتن در سایت، بیان نظرات خود درباره محصولاتی که خریداری کرده‌اند، منشن کردن دیگران در پست‌های اینستاگرامی و...، امتیازهایی در قالب یاقوت به دست می‌آوردند و با جمع کردن صد دانه یاقوت، یک انار داشتند. حالا کاربران می‌توانستد با انارهای خود کالاهای مختلف را به رایگان خریداری کنند.

جذابی این ایده اینجاست که یاقوت‌ها و انارهای این جشنواره صد دانه یاقوت را به نوعی می‌توانیم به پول دیجیتال تشبیه کنیم! پول دیجیتالی که به جای نیاز به پردازش، از طریق فعالیت شما به دست می‌آید.

 

نظر شما درباره حراجمعه در ایران چیست؟ آیا بلک فرایدی 2018 تفاوتی با سال‌های گذشته خواهد داشت یا خیر؟ آیا ایده‌های جالبی مانند جشنواره صد دانه یاقوت در بین فروشگاه‌های اینترنتی ایران سراغ دارید؟

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

حمید

دوشنبه, 21 آبان 1397

اگر تاریخچه بلک فرایدی مطالعه کنید میفهمید که هیچ ربطی به ما نداره، بلک فرایدر مربوط میشه به رسوایی بازار طلا در سال 1869 در زمان جنگهای داخلی آمریکا، این چه ربطی به ما داره؟ بلک فرایدی ما باید فروردین سال 1397 باشه که قیمت طلا و ارز و سکه سر به فلک کشید!

پاسخ

parviz

دوشنبه, 21 آبان 1397

دیجی کالا و بامیلو 2 روز قبل 30 درصد قیمتها رو میبرن بالا تا روز موعود که 20 درصد تخفیف بذارن مثلا.

پاسخ

فروشگاه اينترنتي

شنبه, 17 آذر 1397

اطلاعات عالی و در نهایت با وجود تخفیفات یکی از اصولی که باید در کار خود داشت علاوه بر جلب مشتری باید رضایت و اعتماد که یکی از مهمترین شرایط است را باید به وجود آورد

پاسخ

ثبت نظر