چرا نباید گوشی را تمام شب در شارژ گذاشت؟ چه کار کنیم که گوشی ما طول عمر بیشتری داشته باشد؟

چرا نباید گوشی را تمام شب در شارژ گذاشت؟ چه کار کنیم که گوشی ما طول عمر بیشتری داشته باشد؟

افسانه‌های زیادی درمورد نحوه رفتار ایده‌آل با گوشی هوشمند، تبلت و یا لپ‌تاپ وجود دارد تا طول عمر باتری بیشتری داشته باشد. دو مورد خیلی معروف از این افسانه‌ها این است که همیشه باید گوشی شما به 0% برسد و یا 100% شارژ شود. درضمن حتماً شنیده‌اید که باتری ظرفیتی دارد و هیچ‎گاه نباید باتری را نصفه نیمه شارژ کنید. 

اما این اطلاعات غلط است و بر اساس باتری‌های قدیمی صدق می‌کند که دیگر کاربردی ندارند. در این مقاله مهم‌ترین حقایق را درمورد باتری گوشی هوشمند به شما می‌گوییم. 

 

چرخه‌های شارژ طول عمر باتری را تعیین می‌کنند 

شارژ

 

همه‌ی ما دوست داریم دستگاهمان تا بیشترین زمان ممکن کار کند. از آنجایی که شارژ کردن باتری اصلاً کار خوشایندی نیست همه‌ی ما سعی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد از باتری خود نهایت استفاده را ببریم. 

باتری‌های قابل شارژ در طول زمان ظرفیت خود را از دست می‌دهند، حتی اگر از آن‌ها استفاده نکنید. شما معمولاً یک سال پس از استفاده از دستگاه خود متوجه افت ظرفیت باتری می‌شوید و تقریباً پس از دو سال حداقل یک بار در روز باید گوشی خود را شارژ کنیم. 

« چرخه شارژ باتری» روشی است که توسط آن سازندگان دستگاه‌های الکترونیکی طول عمر احتمالی یک باتری را مشخص می‌کنند. یک چرخه شارژ به یک بار شارژ شدن باتری از 0% تا 100% و خالی شدن آن دوباره تا 0% است. تعداد چرخه‌های شارژ مورد انتظار طول عمر باتری را پیش از این که ظرفیت آن افت کند مشخص می‌کند. 

باتری‌های لیتیوم یونی در بیشتر دستگاه‌های قابل شارژ امروزی موجود هستند. شما می‌توانید بعضی از انواع باتری‌های لیتیوم یونی را در گوشی‌های موبایل، لپ‌تاپ‌ها، دستگاه‌های تسلا، دستگاه‌های بخور و اره برقی یافت کنید. محبوب‌ترین باتری لیتیوم یونی 18650 است. این باتری می‌تواند پیش از از دست دادن 75 تا 80 درصد ظرفیت خود 300تا 500 بار به طور کامل چرخه شارژ را طی کند. 

 

پادشاه باتری‌های قابل شارژ: لیتیوم یونی

در گوشی‌های هوشمند و لپتاپ‌ها نوعی از باتری لیتیوم یونی به نام لیتیوم پلیمر استفاده می‌شود. این گونه از باتری لیتیوم یونی امن‌ترو کوچک‌تر است و سریع‌تر شارژ می‌شود. اما همین قانون طول عمر روی باتری‌های لیتیوم پلیمری نیز صدق می‌کند. 

یکی از عواملی که سرعت پایین آمدن طول عمر باتری را بالا می‌برد شارژ کردن آن بالای 80% و پایین آمدن آن زیر 20% است. هرچه بیشتر به 100% نزدیک شوید واکنش‌های شیمیایی مخرب سریع‎تر رخ می‎دهند. 

از آنجایی که اعداد 300-500 چرخه شارژ مبنی بر چرخه‌هاست و رسیدن به بالای 80% و زیر 20% طول عمری باتری شما را را کم می‌کند می‌توانید با پیشگیری از شارژ خیلی بالا یا پایین از تخریب آن جلوگیری کنید. شارژهای نصفه نیمه و خالی کردن آن که رقم کلی 100% را به دست آورد یک چرخه کامل حساب می‌شوند. درنتیجه اگر شارژ گوشی خود را بین 20% تا 80% نگاه دارید بنا به تحقیقات می‌توانید تا 1000 چرخه کامل داشته باشید ( که به معنی سه سال شارژ روزانه است). 

 

وقتی که گوشی شما در حال شارژ است بازی نکنید 

دمای زیر 0 درجه و بالای 70 درجه سلسیوس طول عمر باتری لیتیوم یونی را کاهش می‌دهد. در نتیجه هیچ‌گاه گوشی خود را در یک روز داغ در ماشین نگذارید و هیچ‌گاه آن را در فریزر قرار ندهید. 

هیچ‌گاه هنگامی که گوشی شما در شارژ است کار پرمصرفی مثل بازی یا مشاهده ویدئو با آن انجام ندهید. ولتاژ و دمای بالا بدترین چیز برای باتری شماست. 

جدا از آن چرخه‌های کوچک شارژ می‌توانند باتری شما را خراب کند. بعضی از بخش‌های باتری بیش از بقیه وارد چرخه می‌شوند که باعث خراب شدن باتری می‌شود. این کار سلول باتری را تخریب می‌کند که باعث می‌شود حتی درصورت شارژ شدن گوشی شما خاموش شود. 

علاوه بر آن هیچ‌گاه در طول شب از قابلیت تکنولوژی فست-شارژ استفاده نکنید چرا که همین وضعیت دمای بالا را ایجاد می‌کنند. تکنولوژی شارژ سریع برای این ساخته شده تا گوشی شما را در 20 تا 30 دقیقه از صفر به صد درصد برساند. باتری‌های لیتیوم یونی در 100 درصد زودتر خرا ب می‌شوند در نتیجه هرچه باتری شما کمتر در حالت شارژ کامل بماند بهتر است. 

البته شرکت سامسونگ قابلیتی را در گوشی‌های خود قرار داده توسط آن می‌توانید فست شارژ را متوقف کنید. 

 

با استفاده از یک نرم‌افزار عادت‌های خود را درمورد شارژ گوشی کنترل کنید 

یک روش برای استفاده از شارژ نصفه این است که هنگام شارژ کنار گوشی خود بمانید. درضمن می‌توانید از آلارم نیز استفاده کنید. 

برای اندروید اپلیکیشن , Accubattery توصیه‌های خوبی برای افزایش طول عمر باتری به شما می‌دهد و می‌توانید برای میزان شارژ خود زنگ هشدار تنظیم کنید. متاسفانه برای iOS گزینه‌های خیلی خوبی موجود نیست. 

بعضی از لپ‌تاپ‌ها تنظیمات بایوس دارند که در آن می‌توانید بیشترین میزان شارژ درخواستی خود را تنظیم کنید. لپ‌تاپ‌های لنوو نرم‌افزار مدیریت انرژی لنوو را دارند. با نصب آن و انتخاب Optimize for Battery Lifespan لپ‌تاپ شما بیشتر از 80% شارژ نخواهد شد. 

 

گوشی خود را در طول شب شارژ نکنید 

به طور کلی هیچ‌گاه نباید گوشی خود را در طول شب شارژ کنید. درعوض وقتی که قصد دارید بخوابید گوشی خود را از شارژ خارج کرده و وقتی بیدار شدید دوباره آن را به شارژ بزنید. در طول زمانی که دوش می‌گیرید، صبحانه می‌خورید و یا برای هرکار دیگری آماده می‌شوید گوشی شما به میزان لازم شارژ خواهد شد. 

درضمن هیچ‌گاه گوشی خود را هنگام شارژ شدن زیر بالش قرار ندهید. جدا از خطر آتش گرفتن نبود جزیان هوا دمای آن را بالا برده و طول عمر باتری را کاهش می‌دهد. 

ما نمی‌گوییم که فقط صبح‌ها باتری خود را شارژ کنید چرا که اگر بخواهید نصفه باتری خود را شارژ کنید باید در طول روز چندین بار آن را شارژ کنید. هرکاری که می‌کنید سعی کنید گوشی خود را بیشتر از 80% شارژ نکنید. 

درحالی که باتری‌های لیتیوم یونی حافظه ظرفیت شارژ ندارند اما بعضی تحقیقات نشان داده که پس از تقریباً هر سی چرخه باید یک بار گوشی خود را به طور کامل خالی کنید. سخت افزار شما می‌تواند خودش یک حافظه دیجیتالی بسازد که ممکن است اگر باتری به طور کامل خالی نشود میزان شارژ را به اشتباه نشان دهد. برای بیشتر مردم این اتفاق حداقل یک بار در ماه می‌افتد. 

اگر گوشی شما با وجود داشتن شارژ باتری خالی کند ممکن است دلیلش کالیبراسیون باشد. اگر کالیبراسیون باتری مشکل آن را حل نکرد در صورت داشتن گارانتی می‌توانید باتری خود را به رایگان تغییر دهید. 

 

طول عمر باتری خود را افزایش دهید 

شارژ

 

علاوه بر دما و درصد شارژ دستگاه با کاهش تعداد زمان‌هایی که گوشی خود را شارژ می‌کنید می‌توانید طول عمر آن را افزایش دهید. هرچه کمتر گوشی را شارژ کنید کمتر چرخه رخ می‎دهد درنتیجه گوشی شما طول عمر بیشتری خواهد داشت. 

کاهش نور گوشی و خاموش شدن گوشی هنگامی که از آن استفاده نمی‌کنید می‌تواند تاثیر به سزایی در این زمینه داشته باشد. درضمن هرچه کمتر از گوشی خود استفاده کنید طول عمر بیشتری خواهد داشت. 

علاوه بر آن بیشتر گوشی‌های هوشمند و سیستم عامل لپ‌تاپ‌ها یک گزینه برای ذخیره باتری دارند. این قابلیت را روشن کنید. 

باتری سیور تاثیر کمی روی عملکرد دستگاه دارد که آن را خیلی حس نخواهید کرد. 

غیرفعال کردن قابلیت‌هایی مثل بلوتوث، جی‌پی‌اس، وای-فای و اینترنت موبایل نیز در افزایش طول عمر باتری به شما کمک می‌کنند. البته این روزها بلوتوث و وای-فای باتری زیادی مصرف نمی‌کنند اما جی‌پی‌اس و اینترنت موبایل می‌توانند خیلی سریع باتری گوشی شما را خالی کنند. 

 

روش‌هایی برای افزایش طول عمر باتری 

شاید در کوتاه مدت تفاوت خاصی را حس نکنید. اما پس از یک سال خواشحال خواهید شد که باتری گوشی شما هنوز هم مثل روز اول کار می‌کند. با انجام دادن این کارها باتری گوشی شما تا دو سال طول عمر بیشتری خواهد داشت: 

• سعی کنید همیشه شارژ گوشی را بین 20 تا 80 درصد نگاه کنید. شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار از 80% شدن باتری خود مطلع شده و آن را از شارژ خارج کنید. 

• تا جایی که می‌شود مدت زمانی را که گوشی در حالت 100% قرار دارد کاهش دهید و گوشی خود را در طول شب شارژ نکنید. این کار به شدت باعث کاهش طول عمر باتری می‌شود. 

• وقتی از فست شارژ استفاده می‌کنید خیلی زود گوشی خود را از شارژ خارج کنید. 

• در صورت امکان باتری خود را تنها تا 80% شارژ کنید. 

• سرویس‌هایی که واجب نیستند را غیرفعال کنید تا باتری شما بیشتر عمر کند. باتری سیور خود را روشن کنید. 

• اگر برای مدت طولانی از باتری‌های خود استفاده نمی‌کنید آن‌ها را تا 70 درصد شارژ کنید و در جای خنک قرار دهید. ذخیره سازی باتری در حالت 100% خیلی سریع باعث تخلیه آن‌ها می‌شود. 

علاوه بر هزینه‌های بسیار بالا تعویض مداوم گوشی برای خریدن مدل‌های جدیدتر تاثیر بسیار بدی روی محیط زیست دارد. در سال 2016 ما تنها توانستیم 12.5% از زباله‌های الکترونیکی خود را بازیابی کنیم. با محاظت از گوشی قدیمی خود علاوه بر حساب بانکی به محیط زیست خود نیز کمک کرده‌اید.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر