چگونه روی دستگاه‌های اندروید لینوکس اجرا کنیم؟

چگونه روی دستگاه‌های اندروید لینوکس اجرا کنیم؟

اگر در حال خواندن این مقاله هستید به احتمال زیاد پیش از این از لینوکس استفاده کرده‌اید و می‌دانید که این سیستم عامل تقریباً روی هر سخت‌افزاری اجرا می‌شود. درضمن یک گوشی اندرویدی دارید و کمی برایتان خسته کننده شده است. اما آیا می‌توان روی گوشی‌های اندرویدی لینوکس را اجرا کرد؟ بله. در این مقاله به شما می‌گوییم چطور روی گوشی هوشمند و تبلت اندروید خود لینوکس اجرا کنید. 

 

اندروید خودش لینوکس نیست؟ 

خب هم هست و هم نیست. اندروید بر اساس یک کرنل لینوکس ساخته شده است که یک پشته نرم‌افزاری است که با سخت‌افزار دستگاه در ارتباط است و به هر سیستم عامل امکان برقراری ارتباط با دستگاه را می‌دهد. این دستگاه می‌تواند یک کامپیوتر، گوشی هوشمند یا هر سخت‌افزار دیگری باشد. 

سیستم عامل لینوکس اصولاً باید GNU/Linux نامیده شود؛ اما در طول زمان کلمه لینوکس برای توصیف خود کرنل و همچنین سیستم عامل‌هایی که از آن استفاده می‌کنند مثل اوبونتو، جنتوو و بسیاری دیگر به کار می‌رود. 

درحالی که اندروید از کرنل لینوکس استفاده می‌کند یک محیط دسکتاپ ارائه نمی‌دهد. این چیزی است که بیشتر مردم هنگامی که می‌خواهند لینوکس را روی اندروید نصب کنند به آن فکر می‌کنند. 

 

چرا اجرای لینوکس روی دستگاه اندروید ایده خوبی است؟ 

چرا باید به این فکر کنید که محیط دسکتاپ لینوکس را روی گوشی و یا تبلت اندروید خود اجرا کنید؟ برای مثال ممکن است بخواهید از اپلیکیشنی استفاده کنید که روی اندروید موجود نیست. اما در بیشتر مواقع ممکن است بخواهید یک محیط دسکتاپ داشته باشید. دستگاه‌های اندروید امروزی سخت افزار مناسب را برای تجربه مشابه کامپیوتر دارند و با نصب لینوکس می‌توانید از این قابلیت بهره ببرید. 

البته ممکن است به این فکر کنید که بیشتر کارهایی که قصد دارید روی لینوکس انجام دهید روی اندروید نیز قابل انجام دادن هستند. بزرگ‌ترین مشکلی که پیش روی شماست انجام چند کار به طور همزمان است. خوشبختانه این قابلیت از نسخه 7.0 اندروید به بعد موجود است. 

اجرای لینوکس روی دستگاه اندروید ساده نیست در نتیجه اگر تنها هدفتان استفاده از چند اپلیکیشن به طور همزمان است بهتر است که از نسخه‌های جدیدتر اندروید استفاده کنید. 

 

برای اجرای لینوس روی اندروید شما چند راه دارید که بستگی به این دارد که دستگاه اندروید شما روت شده یا خیر. 

چگونه روی اندروید لینوکس اجرا کنیم؟ ( بدون روت) 

بهترین راه برای اجرای لینوکس روی گوشی اندرویدی Debian Noroot است. متاسفانه این اپلیکیشن دیگر آپدیت نمی‌شود و تنها برای اندروید 2.3 تا 5.0 موجود است.  نکته مثبت Debian Noroot است که این اپلیکیشن دبیان جسی را با یک لایه سازگار روی گوشی شما نصب می‌کند. در نتیجه شما می‌توانید بدون نیاز به روت کردن اندروید اپلیکیشن‌های دبیان را اجرا کنید. از آنجایی که روت کردن دستگاه کار نسبتاً دشواری است این اپلیکیشن می‌تواند بسیار کار راه بینداز باشد. 

عملکرد Debian Noroot بد نیست اما بی نقص هم نیست. اما اگر می‌خواهید نتیجه بهتری بگیرید بهتر است که در ابتدا دستگاه خود را روت کنید. 

چگونه روی اندروید لینوکس نصب کنیم؟ ( با روت)

اگر یک دستگاه روت شده دارید می‌توانید نسخه‌های مختلف لینوکس را با استفاده از ابزار Linux Deploy روی دستگاه اندروید خود نصب کنید. برای این کار ابتدا باید گوشی خود را به شبکه وای-فای متصل کنید. 

اول BusyBox را نصب کنید که قابلیت‌های روت بسیار خوب را به شما ارائه می‌دهد. 

سپسLinux Deploy را نصب کنید. وقتی که آن را برای اولین بار اجرا می‌کنید گزینه Start را لمس کنید تا مجوزهای روت فعال شوند. سپس دکمه Settings را در قسمت پایین سمت راست لمس کنید. 

با استفاده از منو گزینه‌ها توزیع مورد علاقه خود را انتخاب کنید. دبیان، اوبونتو، جنتو، فدورا و بسیاری از گزینه‌های دیگر موجود است. ما از آرچ لینوکس استفاده کرده‌ایم. 

linux

 

زیر قسمت GUI گزینه‌ی Enable را انتخاب کنید تا بتوانید دسکتاپ لینوکس را روی گوشی خود ببینید. حتماً گزینه VNC را برای زیرساخت گرافیکی خود انتخاب کنید. سپس در قسمت GUI settings رزلوشن صفحه را چک کنید و ببینید که از محیط دسکتاپ راضی هستید یا خیر. 

در نهایت نام کاربری و رمز خود را وارد کنید. سپس دوباره به منو بازگردید و روی سه نقطه در قسمت بالا سمت راست ضربه زده و Install و سپس OK را انتخاب کنید. 

linux

 

وقتی که کارتان تمام شد از پلی استور VNC Viewer را نصب کنید. در لینوکس دپلوی روی Start ضربه بزنید تا لینوکس اجرا شود. سپس VNC Viewer را باز کرده و به localhost:5900 متصل شوید تا دسکتاپ لینوکس را با اطلاعات کاربری که وارد کردید ببینید. سپس می‌توانید نرم‌افزار لینوکس را با استفاده از ترمینال نصب کنید. حال شما روی دستگاه اندروید خود لینوکس دارید. 

linux

 

 

چگونه روی اندروید کالی لینوکس نصب کنیم؟ ( روت لازم است) 

روش لینوکس دپلوی که در بالا آن را توضیح دادیم برای اجرای توزیع‌های لینوکس روی اندروید بهترین روش موجود است. یکی از بهترین نسخه‌های لینوکس کالی لینوکس است. 

درحالی که بسیاری از ابزارهای شبکه اندروید موجود است بهترین گزینه یک نسخه قابل حمل از کالی لینوکس است. تنها کاری که باید بکنید این است که دستورالعمل گفته شده را در لینوکس دپلوی انتخاب کرده و کالی لینوکس را برای نصب روی اندروید انتخاب کنید. 

وقتی که آن را نصب کردید یک دستگاه تست کوچک خواهید داشت که می‌توانید امنیت هر شبکه‌ای که به آن متصل می‌شوید را چک کنید. 

 

4 روش دیگر برای اجرای لینوکس روی اندروید 

linux

 

درحالی که ما چند روش خوب را برای اجرا لینوکس روی دستگاه اندروید به شما آموزش دادیم. چند روش دیگر نیز موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید: 

1- DeX: اگر یک دستگاه سامسونگ مدرن دارید می‌توانید با استفاده از DeX سخت‌افزار خود را به یک کامپیوتر دسکتاپ تبدیل کنید. درحالی که DeX دقیقاً یک سیستم عامل لینوکس نیست اما یک محیط دسکتاپ با کرنل لینوکس است. 

2- Remote Desktop یک سیستم است که با استفاده از Splashtop یا یک نرم‌افزار اندروید به لینوکس دیگر این سیستم عامل را اجرا می‌کند. 

3- Limbo یک شبیه‌ساز لینوکس برای اندروید مبتنی بر QEMU است. البته تنظیم آن بسیار سخت است و نتیجه آنقدرها هم خوب نیست. 

4- اندروید با بوت دوگانه با اوبونتو تاچ : اگر دستگاه خود را به یک صفحه نمایش HDMI متصل کنید می‌توانید محیط دسکتاپ اوبونتو تاچ را ببینید. 

یا یک ROM اندروید شخصی نصب کنید 

اگر مطمئن نیستید که لینوکس ایده خیلی خوب است اما دوست دارید دستگاه اندرویدی خود را تغییر دهید می‌توانید از یک نسخه متفاوت اندروید با قابلیت دسکتاپ استفاده کنید. برای مثال شما می‌توانید سیستم عامل Maru OS را به عنوان یک Rom شخصی نصب کنید. این سیستم عامل دارای حالت گوشی استاندارد و حالت دسکتاپ است که هردو خیلی خوب کار می‌کنند. 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر