آیا لغو فیلترینگ تلگرام در دست بررسی است؟

آیا لغو فیلترینگ تلگرام در دست بررسی است؟

تلگرام شاید پربحث‌ترین و جنجالی‌ترین پیام رسانی است که در طی سال‌های اخیر در کشور با آن مواجه بوده‌ایم تا جایی که بعد از گذشت بیش از 9 ماه از فیلترینگ آن، هنوز هم بحث‌های حول آن به پایان نرسیده است.

در این بین مسئله پیام رسان‌های بومی و میزان جذب مخاطب توسط آن‌ها در چند ماه گذشته هم مطرح است.

در کنار هر دو مسئله بالا، بحث رونق گرفتن استفاده از نسخه‌های غیر رسمی تلگرام همچون هاتگرام و تلگرام طلایی هم مطرح شد زیرا بعد از فیلترینگ تلگرام، عده زیادی از کاربران به استفاده از این دو نسخه روی آوردند.

حالا و بعد از گذشت 9 ماه، دولت قیف حمایتی خود از پیام رسان‌های بومی را کوچک کرده و تنها دو پیام رسان سروش و گپ را همچنان مورد حمایت قرار می‌دهد زیرا این دو پیام رسان 85 درصد از کاربران موجود در همه پیام رسان‌های بومی را به خود اختصاص داده‌اند. مسئله اینجاست که با توقف حمایت دولت از برخی از پیام رسان‌های بومی، تکلیف هاتگرام و تلگرام طلایی چه خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مورد گفت و گویی با خبرگزاری مهر داشته است که بخش‌هایی از آن را مطرح می‌کنیم.

 

وضعیت پیام رسان‌های بومی و علت کاهش کاربران

مدتی است که مخاطبین پیام رسان‌های بومی ریزش کرده‌اند. باید دید که آیا این روند ادامه خواهد داشت یا خیر و چه دلایلی برای این ریزش مخاطب وجود دارد که معاون وزیر ارتباطات در این خصوص چنین توضیح داده است:

آمارها تا حدودی نسبت به آخرین بررسی های انجام شده، متفاوت است و این تغییر به شرایط مختلفی اعم از شرایط فیلترینگ که باید اتفاق می افتاد و نیافتاد و نیز حضور سرویس هایی مانند طلاگرام و هاتگرام بازمی گردد. از سوی دیگر مساله ارائه خدمات دولت الکترونیک که نیاز به زمان و برنامه ریزی داشت نیز دلیل دیگر این موضوع است. این دلایل را اگر کنار هم بگذاریم می توانیم درباره کاهش تعداد کاربران پیام رسانهای بومی، دلیل داشته باشیم. هم اکنون تعداد کاربران پیام رسان‌ها نسبت به آنچه که 3 ماه پیش بررسی شده، مقداری کاهش را نشان می‌دهد اما پیش بینی ما این است که این کاهش به سرعت قابل جبران خواهد بود، به شرط اینکه تصمیم‌گیری نهایی اتفاق بیافتد و به زمان‌بندی اعلام شده در رسانه‌ها برای فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی پایبند باشیم.

نتایج آخرین مرحله ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی نشان می دهد که حدود 25 میلیون کاربر ایرانی پیام رسان‌های بومی را نصب کردند. این تعداد به صورت همزمان فعال نیستند و البته شاهد هستیم که سرعت و تعداد نصب کاهش پیدا کرده است که دلایل آن را توضیح دادم.

 

تعیین تکلیف هاتگرام و تلگرام طلایی

به گفته معاون وزیر ارتباطات منظور از اعلام زمان بندی، فیلترینگ نیست؛ بلکه تعیین تکلیف این نسخه‌های فارسی تلگرام است. البته به اعتقاد وی فیلترینگ باید به درستی انجام شود! همچنین او معتقد است که دولت باید خدمات دولت الکترونیک را روی دو پیام رسان بومی منتخب در اختیار مردم قرار دهد. در نهایت وی زمان تعیین تکلیف هاتگرام و تلگرام طلایی راآنتهای آبان ماه و ابتدای آذرماه اعلام کرده است.

 

تبدیل نسخه‌های غیر رسمی تلگرام به پیام رسان‌های بومی

به گفته معاون وزیر ارتباطات دو پیام رسان هاتگرام و تلگرام طلایی باید به پیام رسان‌های بومی تبدیل شوند و به این ترتیب فعالیت خود را ادامه دهند. همچنین وی به صورت شفاف اعلام کرد که حمایت از این دو پیام رسان ابدی نیست بلکه اگر نمونه دیگری بتواند توانمندی خود را نشان دهد، آن را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

وی از بررسی دوره‌ای پیام رسان‌ها خبر داد. گویا به صورت مداوم عملکرد پیام رسان‎‌ها بررسی می‌شود و رتبه بندی آن‌ها و مورد حمایت قرار گرفتنشان هم بنا به همین بررسی است.

 

لغو فیلترینگ تلگرام

مدتی است که برخی اخبار غیر رسمی از رفع فیلتر تلگرام حکایت دارند اما معاون وزیر ارتباطات گفته است که در این مورد چیزی نشنیده است و این اخبار شایعاتی بیش نیست. گویا برنامه‌ای در این زمینه در مرکز ملی فضای مجازی در دست بررسی نیست.

 

گفته می شود به دلیل برنامه‌ریزی برای رفع فیلتر تلگرام، برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری که تا پیش از این از تلگرام خارج شده‌اند، به سمت تلگرام برگشته اند؟

معاون وزیر ارتباطات در این خصوص چنین توضیح داد:

دلیل این حرکت که از سوی برخی انجام شده، اینطور عنوان شده است که با توجه به اینکه فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی قانونی شد پس ما به تلگرام بازمی‌گردیم که چنین چیزی اصلا نیست. چرا که تاکنون هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر برداشتن ممنوعیت استفاده از تلگرام، طلاگرام و هاتگرام برای مجموعه‌های دولتی و غیردولتی و تشکل‌ها صادر نشده است. بلکه در اطلاعیه‌ای گفته شد که با توجه به شرایط خاصی که در کشور وجود دارد، جلوی فعالیت طلاگرام و هاتگرام تا این تاریخ گرفته نمی‌شود. اما اصلا گفته نشد که خبرگزاری‌ها و کسب و کارها به سمت تلگرام برگردند.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.  

منبع خبر: مهر


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر