بررسی زوایای پنهان یک خبر جنجالی؛ نصب پیام رسان بومی به صورت پیش‌فرض روی گوشی

بررسی زوایای پنهان یک خبر جنجالی؛ نصب پیام رسان بومی به صورت پیش‌فرض روی گوشی

آیا نصب پیام رسان بومی به صورت پیش فرض روی گوشی ممکن است؟!

مدتی پیش اخباری درباره نصب اجباری پیام رسان‌های بومی روی گوشی‌ها بودیم. گفته می‌شد که به صورت پیش‌فرض روی گوشی‌هایی که به دست خریداران ایرانی می‌رسد، بایستی پیام رسان بومی نصب شده باشد. شاید در نگاه اول این تصمیم را نوعی اجبار تلقی کنیم اما باید دید که آیا از نظر کارشناسی چنین چیزی ممکن است یا خیر.

 

آیا نصب پیام رسان بومی به صورت پیش فرض روی گوشی ممکن است؟

محمد مهدی غفوریان، رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور، به این سؤال پاسخ داده است. به اعتقاد او نه‌تنها امکان‌پذیر نیست بلکه نتیجه‌ای که برخی انتظار آن را دارند هم به دست نخواهد آمد. به گفته غفوریان این نظر غیر کارشناسانه از سمت افرادی است که تخصصی در این زمینه ندارند. وی دلیل نشدنی بودن این طرح را چنین توضیح داد:

نصب برنامه قبل از فروش باعث از بین رفتن پلمب تلفن‌های همراه و مطرح شدن برخی مسائل مانند گارانتی و خدمات پس از فروش می‌شود که در صورت رخ دادن این موضوع، باعث لغو و یا اشکال در این سیستم‌ها می‌شود.

 

امکان نصب پیام رسان بومی روی گوشی در خود کارخانه

با توضیحات غفوریان مشخص است که نصب دستی پیام رسان‌های بومی روی گوشی مشکلات زیادی از جمله گارانتی و خدمات پس از فروش را به دنبال دارد بنابراین شاید تنها راهی که برای نصب پیام رسان بومی روی گوشی به نظر برسد، نصب از طریق خود کارخانه باشد. البته این کار هم مسائل خاص خود را دارد که مطرح‌ترین این مسائل هزینه است! غفوریان در پاسخ به این سؤال که آیا چنین اقدامی ممکن است یا نه چنین توضیح داده است:

این کار شاید در نمایندگی‌ها و خود شرکت‌های تولیدکننده ممکن باشد اما برای این کار باید زمان زیادی اختصاص داده شود که با توجه به ارزش پایین بازار ایران برای شرکت‌های تولیدکننده بعید است این زمان زیاد را صرف کنند. اگر بر فرض محال نمایندگی‌های داخل ایران هم بخواهند این زمان را برای نصب برنامه‌ها بگذارند در زمان نصب خواهند فهمید عملی غیرممکن را در پیش گرفته‌اند.

غفوریان معتقد است که چنین اقداماتی نه‌تنها تأثیر مثبتی روی محبوبیت و همه‌گیر شدن پیام رسان‌های بومی ندارند بلکه می‌تواند نتیجه معکوس هم داشته باشد. در عوض وی معتقد است برای حمایت از پیام رسان‌های بومی باید کارهای دیگری انجام داد:

برای حمایت از برنامه‌ها و پیام رسان‌های داخلی، به جای طرح چنین موضوعاتی باید کیفیت آن‌ها را بالا ببریم تا مردم خودشان نسبت به نصب این‌گونه پیام‌رسان‌ها رغبت پیدا کنند، ما باید در پیام رسان‌هایمان چیزی ورای آنچه که در پیام‌رسان‌های خارجی ارائه می‌شود به مردم بدهیم تا مصرف‌کننده خود به دنبال نصب آن باشد، با گسترش امتیازات و شرایط استفاده مناسب و خاص برای پیام‌رسان‌های داخلی می‌توانیم باعث گسترش آن‌ها شویم.

 

نظر شما در این خصوص چیست؟ نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: ایسنا


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

محمد

پنج‌شنبه, 01 آذر 1397

به نظر من این سخنان یا از سر ناآگاهی است یا کاملا مغرضانه است!
شرکتی مثل سامسونگ برای هر قسمت از دنیا رام مخصوص به خودش رو ارایه میده. بطور مثال روی رام عربستان سعودی الان داره نرم افزار شاهد رو نصب میکنه که روی بعضی گوشی های داخلی هم موجوده!
هیچوقت هم شما گوشی ای نمیبینید که نرم افزار دیفالت روش نداشته باشه و هیچکدوم از شرکت ها هم این نرم افزار ها رو تک به تک و بعد از نصب سیستم عامل نصب نمیکنند! بلکه داخل خود رام گوشی گنجانده میشود و با نصب سیستم عامل همه نرم افزار های مورد نیاز هم اضافه شده و با ریست گوشی هم از بین نمیرود.
هر شرکت خارجی وقتی قرار باشه بازار ایران رو بدست بیاره الزاما باید قوانین واردات ما رو رعایت کنه.

پاسخ

امین

پنج‌شنبه, 01 آذر 1397

اگر روی گوشی‌هایی مثل سامسونگ از قبل پیام رسان نصب شده، این با دخالت انسان انجام نشده، بلکه در سورس سیستم عامل قرار داده شده! پیام رسانی که شما نصب میکنی روی گوشی یعنی داری گوشی دست دوم به من میفروشی!!

پاسخ

سعید

جمعه, 02 آذر 1397

عمو جون، خودت داری میگی عربستان! عربستان اراده کنه ایران رو هم میخره! چی میگی تو اخه فوفول
لعدشم، یچیزی شنفتی یچیزی پروندی! دیگه نمیخاد مردمو شیرمالی کنی با این اطلاعات غلطت

پاسخ

ثبت نظر