راه‌های رفته جف بزوس، رئیس آمازون برای موفقیت

راه‌های رفته جف بزوس، رئیس آمازون برای موفقیت

راه‌های رفته جف بزوس، رئیس آمازون برای موفقیت را در فیسیت ببینید.

آمازون بی‌شک نامی است که همه کاربران دنیای اینترنت آن را می‌شناسند. آمازون بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی در سراسر دنیاست که ایده خلاقانه جف بزوس است. آمازون و جف بزوس عامل موفقیت یک دیگر بوده‌اند زیرا قبل از آمازون هم ایده‌هایی برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی حتی به مرحله پیاده سازی هم رسیده بود اما هیچ کدام آمازونی که امروز می‌شناسیم نشدند. از طرفی جف بزوس در کسب و کارهای دیگری مانند روزنامه واشنگتن پست و شرکت فضایی بلو اوریجین هم فعالیت دارد اما او را به نام رئیس آمازون می‌شناسند.

 

تاریخچه آمازون

سال 1994 بود که جف بزوس آمازون را تاسیس کرد اما فعالیت جدی این شرکت از یک سال بعد و با عنوان فروشگاه کتاب آغاز شد. تاسیس فروشگاه آنلاین برای فروش کتاب ایده خود جف بزوس نبود بلکه سه سال قبل شخصی به نام Charles M. Stack اولین فروشگاه اینترنتی کتاب را تاسیس کرده بود.

اگرچه آمازون کار خود را با فروش کتاب آغاز کرد اما به مرور زمان فروش انواع محصولات نو و دست دوم، سی دی، نرم افزار، محصولات دیجیتال، محصولات خانگی و... در این فروشگاه باب شد و به شکل امروزی درآمد.

به این ترتیب آمازون تبدیل به آمازونی شده است که امروزه می‎‌بینیم؛ آمازونی که هنوز هم بزرگ‌ترین کتاب فروشی آنلاین در سراسر دنیاست. این فروشگاه اینترنت در سال 2014 توانست 63 درصد از فروش آنلاین کتاب و 40 درصد از کل فروش کتاب در دنیا را به خود اختصاص دهد.

 

بیوگرافی کوتاهی از جف بزوس، رئیس آمازون

جف بزوس، رئیس آمازون، بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی دنیا، در تاریخ 12 ژانویه 1964 در نیو مکزیکو متولد شد. جف ابتدا وارد رشته دانشگای فیزیک شد اما اندکی بعد به رشته مورد علاقه‌ خود، علوم کامپیوتر و مهندسی برق روی آورد و در دانشگاه پرینستون مشغول به تحصیل شد و نهایتا در سال 1986 به عنوان دانشجوی ممتاز از دانشگاه فارغ التحصیل شد.

بعد از تمام کردن تحصیلات، جف ابتدا در یک شرکت پیاده سازی شبکه‌های کامپیوتری مشغول به کار شد. بعد از آن وارد شرکت کامپیوتری SHAW شد و این دقیقا همان زمانی بود ه ایده‌های نابی به ذهنش خطور کرد. رشد بی‌نظیر شبکه جهانی وب جف را شگفت زده کرده بود و همین نقطه‌ای شد تا جف بزوس به فکر تاسیس یک فروشگاه اینترنتی از راه دور بیاندازد.

 جف بزوس، رئیس آمازون

 جف بزوس، رئیس آمازون

 

ایده آمازون در سر جف بزوس شکل گرفت

البته رئیس آمازون هیچ وقت بی‌گدار به آب نزده و قبل از شروع مدت‌ها تحقیق کرده است. وی ابتدا فهرستی از 20 شرکت برتر در حوزه فروش از راه دور را بررسی کرد اما متوجه شد که هیچ یک کتابی برای فروش ندارند.

رئیس آمازون مشکل را پیدا کرد؛ هیچ فروشگاهی به فروش کتاب از راه دور روی نیاورده بود زیرا کاتالوگ کاملی از کتاب‌ها وجود نداشت! تهیه کاتالوگ در آن زمان مهم بود زیرا همه شرکت‌های لیستی از محصولاتشان را در قالب کاتالوگ برای مشتریان ارسال می‌کردند تا مشتری بتواند کالای مورد نظرش را انتخاب کند.

البته که تهیه این کاتالوگ زمان‌بر و هزینه‌بر بود اما ایده جف بزوس نیازی به کاتالوگ نداشت زیرا در نظر داشت تا ایده خود را از طریق اینترنت محقق کند؛ بنابراین در کنار عدم نیاز به کاتالوگ کاغذی، هزینه‌بر و زمان‌بر، هم هزینه‌ها کاهش می‌یافت و هم سرعت خرید بالاتر می‌رفت و هم امکان تغییر کاتالوگ آنلاین به صورت روزانه وجود داشت.

 

رئیس آمازون از ترس‌هایش می‌گوید

این روزها شرکت‌های بزرگ و موفقی را در سراسر دنیا می‌بینیم که دقیقا از ایده آمازون استفاده می‌کنند؛ مثلا همین دیجی کالای خودمان! اما مسئله اینجاست که هیچ کدام از این کمپانی‌های موفق اجرا کننده یک ایده نو نبوده‌اند. همه فروشگاه‌های اینترنتی تنها کپی‌های موفقی از آمازون هستند که با ایده گرفتن از آمازون به موفقیت رسیده‌اند.

بی‌شک جف بزوس هم در ابتدای ایجاد آمازون ترس بزرگی داشته است زیرا او در ال سرمایه‌گذاری روی اینترنت بوده، ابزار جدیدی که هنوز هم قابل اعتماد نبوده. در آن زمان اینترنت هنوز به جایگاه فعلی نرسیده بود بلکه بیشتر به چشم یک وسیله تفریحی به آن نگاه می‌شد. به هر حال این ریسک بزرگی بود که جف برای تبدیل شدن به رئیس آمازون آن هم به شکل قدرتمند کنونی انجام داد؛ ریسکی که بعدها از آن چنین سخن گفت:

به خود می‌بالیدم از این که ریسک بزرگی می‌کردم که هیچ‌کس حاضر به انجام آن نبود، تمام پایهٔ کار را روی چیز جدیدی به نام اینترنت می‌گذاشتم که معاملهٔ خطر ناکی بود.

 

انتخاب نام برای ایده جنجالی جف بزوس

ابتدا جف نام Abracadabra را برای وب سایت خود در نظر گرفته بود، نامی که به نوعی ورد و طلسم است که شاید بتوانیم آن را به همان اجی مجی لاترجی خودمان تشبیه کنیم؛ اما بالاخره تصمیم گرفت آمازون را برای ایده بزرگ خود برگزیند زیرا جف باور داشت که روزی آمازون کوچک کنونی او به بزرگ‌ترین کتاب فروشی آنلاین دنیا تبدیل خواهد شد.

 

جف بزوس، رئیس آمازون، در 27 جولای 2017 با پشت سر گذاشتن بیل گیتس و با ثروتی بیش از 90 میلیارد دلار، به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شد. از آن زمان تا کنون او این رتبه را حفظ کرده و با افزایش 2.5 درصدی ارزش سهام آمازون در نوامبر همان سال، ثروتش را به بیش از 100 میلیارد دلار رسانده است.

 

شاید خرید از آمازون برای ما ایرانی‌ها همیشه با مشکلات بسیاری همراه است اما برای رفع این مشکلات پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را از دست ندهید:

6 هوشمندی که می‌توانید در خرید از آمازون بکار ببرید

خرید کتاب از آمازون در ایران چگونه انجام می‌شود

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر