چگونه یک هارد درایو را به طور کامل پاک کنیم؟

چگونه یک هارد درایو را به طور کامل پاک کنیم؟

داده‌هایی روی هارد درایو خود دارید که می‌خواهید پاک کنید؟ اگر قصد دارید کامپیوتر خود را بفروشید و یا به کسی ببخشید حتماً قبل از این کار هارد درایو آن را به طور کامل پاک کنید. 

به هر دلیلی که قصد این کار را دارید می‌توانید با استفاده از ابزارهای خود ویندوز و یا محصولات دیگر آن را انجام دهید. 

 

چرا باید هارد درایو خود را پاک کنیم؟ 

به دلایل زیادی ممکن است بخواهید هارد دیسک درایو خود را به طور کامل پاک کنید. 

اگر قصد فروش یا بخشیدن کامپیوتر خود را دارید قطعاً دلتان نمی‌خواهد که کسی به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد. 

اما ممکن است به دلایل دیگر ناچار به پاک کردن آن شوید. برای مثال بخواهید یک ویروس را حذف کنید، اطلاعات حساس شخصی را به طور کامل حذف کنید و یا از یک هارد درایو دست دوم استفاده کنید که صاحب قبلی آن را پاک نکرده است. 

شما به هر دلیلی بخواهید این کار را انجام دهید ویندوز دو گزینه پیش روی شما می‌گذارد: 

1- ابزارهای خود ویندوز10

2- ابزارهای شخص ثالث مثل DBAN

حال نگاهی به هردو گزینه می‌اندازیم. 

 

راه ساده برای پاک کردن هارد دیسک درایو در ویندوز10

درحالی که ابزارهای شخص ثالث خوبی در بازار موجود است ممکن است شما کمی عجله داشته باشید و وقت ندشاته باشید که نرم‌افزار مورد نظر را پیدا، دانلود و نصب کنید. 

خوشبختانه لازم نیست نگران باشید. ویندوز10 یک فرمان مخصوص برای پاک کردن هارد دیسک در ویندوز10 دارد. 

پیش از این که شروع کنید حتماً مطمئن شوید که حرف مورد نظر برای درایوی که قصد پاک کردنش را دارید چیست. این حرف در ویندوز اکسپلورر موجود است پس حتماً سری به آنجا بزنید. لازم به ذکر است که شما نمی‌توانید از طریق ویندوز درایو C را حذف کنید. ( برای این کار باید از گزینه‌ی بعدی استفاده کنید.) 

روی منو استارت کلیک راست کرده و Windows PowerShell (Admin) را انتخاب کنید. Windows PowerShell محیطی است که به شما امتیازات یک ادمین را می‌دهد. یک ابزار خط فرمان است که می‌توانید فرمان‌ها را به صورت متن در آن وارد کنید. 

فرمان زیر را تایپ کنید: 

Format volume /P:passes

در قسمت volume حرف درایو را بنویسید. /P فرمان فرمت است. در قسمت Passes باید تعداد دفعاتی که می‌خواهید هر سکتور دیسک اوررایت شود را بنویسید. 

برای مثال اگر درایو شما X است و شما قصد دارید آن را پنج بار فرمت کنید باید فرمان خود را به این صورت بنویسید: 

هارد درایو

 

Format X:  /P:5

به همین سادگی. سپس صبر کنید تا دستگاه شما به طور کامل پاک شود. 

پاک کردن هارد درایو در ویندوز7 و ویندوز8 

اگر ویندوز شما 7 یا 8 است یک خبر خوب برایتان داریم. روند کار از ویندوز ویستا به بعد دقیقاً مشابه ویندوز10 است. 

 

چگونه با DBAN هارد درایو را به طور کامل پاک کنیم 

اگر بخواهید درایو C: خود را به طور کامل حذف کنید چه؟ این درایو دیسکی است که ویندوز روی آن نصب شده با استفاده از ابزارهای فرمت خود قابل حذف نیست. 

ابزارهای شخص ثالث زیادی موجود است اما بهترین آن‌ها Darik’s Boot and Nuke (DBAN) است. از آنجایی که این نرم‌افزار برای پاک کردن اطلاعات ساخته شده، مانند دیسک ریکاوری و یا دیسک لینوکس لایو روی حافظه کامپیوتر اجرا می‌شود.

دو نسخه از DBAN موجود است: نسخه رایگان که یک ابزار شخصی است و نسخه پریمیوم Blanco Drive Eraser. اگر قصد دارید کامپیوتر شخصی خود را خالی کنید نیازی به نسخه پریمیوم ندارید و نسخه رایگان کافی است. 

DBAN داده را به طور کامل حذف می‌کند. شش استاندارد را دنبال می‌کند و اتصال‌گرهای ATA, SATA و SCSI را پشتیبانی می‌کند که شامل انواع هارد دیسک درایو می‌شود. اما این به چه معنی است؟ به این معنی که چه بخواهید هارد درایو کامپیوتر شخصی و یا لپ‌تاپ خود را پاک کنید DBAN به شما کمک خواهد کرد. 

 

1- از داده‌های مهم خود بکاپ بگیرید 

پیش از آن که کامپیوتر ویندوز خود را به طور کامل پاک کنید حتماً باید از داده‌های خود بکاپ بگیرید چرا که پس از استفاده از DBAN کل اطلاعات روی دیسک به طور کامل حذف شده و قابل بازگشت نخواهند بود. پس حواس خود را حسابی جمع کنید. 

 

2- DBAN را دانلود کرده و آن را روی یک دیسک رایت کنید 

DBAN که در فرمت ISO موجود است حتماً باید روی کامپیوتر دانلود و سپس روی یک دیسک اوپتیکال رایت شود. برای دانلود اینجا را کلیک کنید. فایل ISO حتماً باید روی یک دیسک اوپتیکال نو رایت شود. 

برای این کار دیسک خالی را در درایو سی‌دی کامپیوتر خود قرار دهید و فایل دانلود شده را بیابید. روی dban-2.3.0_i586.iso کلیک راست کرده و  Burn disc image را انتخاب کنید. صبر کنید تا دیسک شما آماده شود. وقتی که کارتان تمام شد حتماً روی سی‌دی خود اسم بنویسید تا هیچ‌گاه اشتباهی از آن استفاده نکنید. 

 

3- هارد درایو خود را شناسایی کنید 

حواستان باشد که نام هارد دیسک را به درستی انتخاب کنید. راحت‌ترین راه برای این کار این است که به ویندوز اکسپلورر رفته و درایو  C: را چک کنید. اگر چیزی شبیه به  OS C: یا Windows C: است مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد. 

اما اگر درایو C: یکی در بین چندین درایو است و همه‌ی آن‌ها روی یک دیسک پارتیشن بندی شده باشند به مشکل برمی‌خورید. این موضوع باعث می‌شود که داده روی همه‌ی پارتیشن‌ها حذف شود و نه فقط درایو  C:. 

روی نام درایو کلیک راست کرده و Properties > Hardware را انتخاب کنید تا نام سخت‌افزار را روی دستگاه بیابید. 

 

4- استفاده از DBAN

برای استفاده از DBAN ،دیسک را در درایو قرار داده و کامپیوتر خود را ریستارت کنید. سپس گزینه‌ی استفاده از درایو سی‌دی یا دی‌وی‌دی را انتخاب کنید. 

هارد درایو

 

در بیشتر مواقع کامپیوتر به طور معمول از طریق هارد درایو بوت می‌شود در نتیجه شما باید کاری کنید تا به دنبال یک دستگاه بوت دیگر بگردد. برای این کار می‌توانید دستگاه‌های بوت را در بایوس تغییر دهید و یا کلیدهای DEL یا F12 را فشار دهید تا صفحه انتخاب بوت باز شود. 

این کلید در کامپیوترهای مختلف متفاوت است. وقتی که دستگاه بوت مورد نظر را انتخاب کردید DBAN بالا خواهد آمد تا شما درایوهای دیسک سخت را حذف کنید. 

 

5- پاک کرد هارد درایو با  Darik’s Boot and Nuke

گزینه‌های مختلفی روی صفحه DBAN باز خواهد شد: 

• F2 برای دانستن درمورد DBAN

• F3 برای لیست فرمان‌ها 

• F4 برای اشکال یابی 

• روی اینتر ضربه بزنید تا از حالت تعاملی DBAN استفاده کنید. 

• کلمه autonuke را وارد کنید تا DBAN همه‌ی درایوهای کامپیوتر شما را پاک کند. 

البته بهتر است که از گزینه آخر استفاده نکنید. درعوض گزینه‌ی اینتر را انتخاب کنید تا از حالت تعاملی استفاده کنید. 

هارد درایو

 

با استفاده از کلیدهای فلش دستگاه مورد نظر را انتخاب کنید. دکمه اسپیس را فشار دهید تا درایو مورد نظر شما انتخاب شود، سپس F10 را فشار دهید تا روند حذف شروع شود. 

اگر قصد دارید تغییراتی را در روند حذف اعمال کنید به کلمات میانبر در پایین صفحه توجه کنید. 

شما می‌توانید P را انتخاب کنید تا تعداد دفعات تصادفی که ژنراتور برای از بین بردن داده‌های شما استفاده می‌کند را تغییر دهید. 

حرف R به شما امکان تغییر اعداد پاس برای هر سکتور را مشخص می‌کند. این گزینه پاس‌های پیش‌فرض را برای هر روش پاک سازی چند برابر می‌کند. برای مثال DoD Short به صورت پیش‌فرض سه پاس دارد با استفاده از گزینه‌ی R می‌توانید این میزان را به نه برسانید. 

هارد درایو

 

M به شما شش روش حذف می‌دهد که شامل DoD Short، DoD 5220.22-M و Gutmann Wipe می‌شود. 

شما همچنین می‌توانید حالت تایید یا  V را فعال کنید که البته روند کار را طولانی‌تر خواهد کرد. 

حواستان به تایمر در بالا سمت راست باشد که مدت زمان روند پاک‌سازی را به شما نشان می‌دهد. شما باید یک صفحه ببینید که در آن کلمه pass در کنار نام درایو نوشته شده است. 

اگر کلمه fail را دیدید دوباره از DBAN استفاده کنید.  اگر باز هم با این پیام مواجه شدید به احتمال زیاد سخت‌افزار شما دچار مشکل شده است. 

 

با یک هارد درایو پاک شده چه کار کنیم؟ 

وقتی که هارد درایو شما با موفقیت پاک شد می‌توانید آن را بفروشید و یا دوباره از آن استفاده کنید. 

چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که بازگردانی اطلاعات تقریباً غیرممکن است در نتیجه لازم نیست نگران آن باشید. 

 

پاک کردن یک کامپیوتر ویندوز با استفاده از DBAN

درحالی که دیگر ابزارها نیز می‌توانند داده را از هارد درایو ویندوز حذف کنند اما امن‌ترین روش DBAN یا ابزارهای مشابه است. 

استفاده از DBAN بسیار ساده است. البته اگر حواس پرت باشید ممکن است به صورت تصادفی دیسک درایو اشتباهی را حذف کنید. برای این که خیالتان راحت باشد باید حتماً این چند قدم را طی کنید: 

• فایل ISO را روی یک دی‌وی‌دی رایت کنید

• هارد درایو خود را شناسایی کنید

• از طریق DBAN دستگاه خود را بوت کنید 

• هارد درایو ویندوز خود را پاک کنید.

وقتی که کارتان تمام شد یک هارد درایو کاملاً نو و پاک خواهید داشت. 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر