آیا وقت آن رسیده که گوگل پلی استور را کنار بگذاریم؟

آیا وقت آن رسیده که گوگل پلی استور را کنار بگذاریم؟

آیا زمان آن رسیده که به جای پلی استور از یک اپ استور دیگر استفاده کنید؟ در این مقاله نقاط مثبت و منفی استفاده از پلی استور را به شما می‌گوییم تا خودتان تصمیم بگیرید.

 

روی بیشتر دستگاه‌های اندروید اپ استور گوگل پلی به صورت پیش‌فرض نصب شده است که یک فروشگاه مجازی برای خرید اپلیکیشن، بازی، موزیک و فیلم است. دراصل گوگل پلی واکنشی به اپ استور اپل است. 

برعکس آی‌او‌اس شما به راحتی می‌توانید یک اپ استور دیگر را جایگزین پلی استور کنید اما آیا این کار واقعاً لازم است؟ جواب به این سوال قطعاً بله است. اما چرا؟ 

 

1- هیچ شرکتی نباید چنین قدرتی داشته باشد 

Google Play store

 

یافتن و دانلود نرم‌افزار از اپ استورها بسیار ساده است و برای یک کاربر بسیار راحت‌تر است که اپلیکیشن‌های مورد علاقه‌ی خود را از آنجا پیدا کند و نه وب‌سایت‌های مختلف. 

اما یک نکته منفی نیز وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود که شرکت سازنده‌‌ی اپ استور قدرت بسیار زیادی روی نرم‌افزاری داشته باشد که ما از آن استفاده می‌کند. حتی این قدرت را دارد که اپلیکیشن‌ها را حذف کند و ممکن است که نرم‌افزار مورد علاقه‌ی شما به ناگهان حذف شود و شما هیچ کاری نتوانید بکنید. 

گوگل درصدی از تمام فروش پلی استور می‌گیرد اما همچنین از پلی استور استفاده می‌کند تا سازندگان گوشی‌های اندروید را تشویق کند که کاری را بکنند که خودش می‌خواهد. 

 

2- گوگل پلی حریم شخصی را حفظ نمی‌کند 

google play store

 

برای دسترسی به پلی استور شما به حساب کاربری گوگل نیاز دارید. توسط حساب کاربری گوگل شما را وارد همه‌ی اپلیکیشن‌هایی می‌کند که از طریق آن نصب کرده‌اید. شما می‌توانید با نگاه انداختن به آرشیو خود لیستی را از همه‌ی اپلیکیشن‌هایی ببینید که روی هر دستگاه اندرویدی که داشته‌اید نصب کرده‌اید. شما در این لیست حتی اپلیکیشن‌هایی را خواهید دید که برای چند دقیقه نصب کرده‌اید. باید خودتان آن‌هایی را که نمی‌خواهید به حسابتان متصل باشند حذف کنید. 

بخشی از این موضوع لازمه‌ی همه‌ی اپ استورهاست. برای این که وقتی یک دستگاه جدید خریدید بتوانید به راحتی اپلیکیشن‌های خود را دوباره روی آن نصب کنید و یا حساب خریدهای خود را داشته باشید. 

متاسفانه اگر این قابلیت‌ها برای شما مهم نباشد هیچ راهی برای غیرقابل فعال کردن این قابلیت وجود ندارد. برای این که بتوانید از گوگل پلی استفاده کنید باید به این شرکت اجازه دهید از کار شما سردربیاورد. 

 

3- شاید دیگر دلتان نمی‌خواهد از گوگل استفاده کنید 

google play store

 

نیاز به حساب کاربری گوگل به این معنی است که اگر مثل گوگل مپ و یا یوتیوب دلتان نخواهد حساب کاربری خود را وارد کنید نمی‌توانید از گوگل پلی استور استفاده کنید. 

در نتیجه شما باید یک راه جدید برای دانلود اپلیکیشن روی دستگاه اندروید خود پیدا کنید و یا تنها از اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده روی دستگاه خود استفاده کنید. دراصل یک گوشی هوشمند با اپلیکیشن‌های پیش‌فرض بسیار بهتر از یک گوشی قدیمی است. 

 

4- همه‌ی اپلیکیشن‌ها در گوگل پلی استور موجود نیستند 

google play store

 

پلی استور شاید بزرگ‌ترین منبع برای یافتن اپلیکیشن‌های اندروید باشد اما همه‌ی اپلیکیشن‌ها در آن موجود نیستند. 

بعضی از اپلیکیشن‌ها روی آن موجود نیستند زیرا تنها روی ROM خاص و یا دستگاه‌های روت شده کار می‌کنند. بعضی دیگر نیز به خاطر رعایت نکردن قوانین پلی استور از آن اخراج می‌شوند. برای مثال دیگر اپ استورها در پلی استور موجود نیستند. 

درضمن ممکن است بعضی از اپلیکیشن‌ها را به خاطر کشوری که در آن زندگی می‌کنید نبینید. شاید یک اپلیکیشن در گوگل پلی موجود باشد اما در منطقه شما یا دستگاه شما قابل دسترسی نباشد. 

در نتیجه باید در جایی خارج از پلی استور به دنبال آن بگردید. در بسیاری از مواقع یک اپ استور دیگر می‌تواند مشکل شما را حل کند. در دیگر مواقع لازم است که APK را به صورت دستی خودتان دانلود و نصب کنید. 

 

شاید هنوز وقت آن نرسیده که پلی استور را یکجا کنار بگذارید 

درحالی که دلایل زیادی وجود دارد که به شما می‌گویند بهتر است از گوگل پلی استور استفاده نکنید به این معنی نیست که این تصمیم برای همه مناسب است. رها کردن گوگل نیز نقاط منفی خودش را دارد. 

 

1- سروکله زدن با منابع ناشناس 

google play store

 

برای استفاده از یک اپ استور به جز پلی استور روی نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید باید قابلیتی را فعال کنید تا به شما اجازه دهد از منابع ناشناس نرم‌افزار دانلود کند. این کار می‌تواند به شدت شما را به خطر بیندازد. خود اندروید اجازه نمی‌دهد که APK ها را به صورت دستی دانلود کنید. 

اما از نسخه‌ی اندروید 8 اورئو اوضاع تغییر کرده است. حال شما تنها به بعضی از اپلیکیشن‌ها می‌توانید اجازه دهید تا APKها را نصب کند. در نتیجه گوشی شما یک APK مشکوک را که در ضمیمه‌ی یک ایمیل دریافت کرده‌اید مسدود می‌کند اما می‌توانید از منابعی مثل اپلیکیشن Humble Bundle بازی دانلود کنید. 

 

2- دیگر اپ استورها نیز مشکل امنیتی دارند 

google play store

 

درحالی که چند وقت یک بار اپلیکیشن‌های مخرب از زیر دست گوگل درمی‌روند اما پلی استور یکی از امن‌ترین مکان‌ها برای دانلود نرم‌افزار است. این اپلیکیشن‌ها ممکن است شما را ردیابی کنند و یا مجوزهایی را از شما بگیرند که لازم نیست. در غیر این صورت خیلی کم پیش می‌آید که شما درگیر بدافزار شوید. 

دیگر اپ استورها منابع بسیار کمتری دارند. بعضی از آن‌ها مثل آمازون شاید نام آشنایی باشند اما به این معنی نیست که امن هستند. 

شما باید پیش از استفاده از یک استور درمورد آن تحقیق کنید. شاید بهتر باشد که از همان گوگل استفاده کنید. 

 

3- اپلیکیشن‌های کافی موجود نیست 

google play store

 

حقیقت این است که پلی استور بیشتر از هر اپ استور دیگری اپلیکیشن اندرویدی دارد. شاید بقیه استورها انوع اپلیکیشن‌ها را داشته باشند اما گوگل تقریباً هرچیزی را که شما بخواهید دارد. اپلیکیشن‌های همراه بازی ویدئو، اپلیکیشن برای تکنولوژی پوشیدنی، اپلیکیشن‌های اتومبیل‌های مدرن و هر چیز دیگری را می‌توانید روی گوگل پلی بیابید. 

اگر از انواع مختلفی از اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنید احتمالاً منابع دیگر برایتان کافی نخواهد بود و هیچ کدام نخواهند توانست جای پلی استور را برای شما پر کنند. 

 

4- ممکن است با آپدیت کردن به مشکل بربخورید 

اپ استورهای دیگر ممکن است همان نسخه‌های اپلیکیشنی را که گوگل پلی ارائه می‌دهد نداشته باشند. گاهی اوقات شماره نسخه یکی نیست. در مواقع دیگر نرم‌افزار ممکن است قابلیت‌هایی داشته باشد که با نسخه‌ی پلی استور همخوان نباشد. درضمن اگر چندین اپ استور دارید که هرکدام سعی در آپدیت اپلیکیشن‌های خود را داشته باشند حسابی کلافه خواهید شد. 

یکی از نکات مثبت درمورد گوشی‌های هوشمند این است که دیگر لازم نیست مدام به دنبال منبعی برای دریافت اپلیکیشن باشید و مدام بخواهید آن‌ها را آپدیت کنید. اگر اپ استورهای زیادی روی دستگاه خود داشته باشید این موضوع برای شما مشکل ساز خواهد شد. 

 

آیا شما مشکلی با گوگل دارید؟ 

اگر به گوگل اعتماد ندارید کنار گذاشتن گوگل پلی استور تنها یک قدم در کنار گذاشتن کل گوگل است. آیا از جیمیل استفاده می‌کنید؟ از گوگل داک؟ گوگل اسیستند؟ اگر بلی پس راه بسیار طولانی را پیش رو خواهید داشت. 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


6 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

BestDay

سه‌شنبه, 06 آذر 1397

این حرفا چیه دیگه؟ عذر میخوام چرا اطلاعات چرت منتشر میکنین؟هیچ کدوم از مواردی که گفتین ، قابل قبول نیست. خودتونم خوب میدونین. اخبار الکی چرا میدید...

پاسخ

حسین

سه‌شنبه, 06 آذر 1397

همه برنامه ها هست اگر از قابلیت - نمایش فقط بر اساس ورژن اندروید گوشی کاربر - استفاده نکنی

پاسخ

Sina

سه‌شنبه, 06 آذر 1397

مشکلی با پلی استور نداشتم، به هر حال همه اطلاعات مارو بلند میکنند، چه بهتر که این اطلاعات روی سرور کمپانی‌های شناخته شده نظیر گوگل و مایکروسافت ذخیره بشه، چون این اطلاعات دستچین نمیشه، فردا کسی نمیاد در خونه بگه چرا فلان برنامه رو نصب کردی! ولی اگر منظور شما استورهایی مثل بازار باشه خوب بنده اصلا جرات نمیکنم نصب کنم روی گوشی، اصولا مجبور نباشم اپلیکیشن ایرانی و چینی و روسی نصب نمیکنم!

پاسخ

میلاد

سه‌شنبه, 06 آذر 1397

من حاضرم شخصیترین و خصوصیترین چیزهای زندگیم دست گوگل باشه اما عمومی ترین چیزهام رو بازار یا هیچ برنامه ایرانی نداشته باشه همین قدر ساده و مختصر.

پاسخ

ayzam

چهارشنبه, 07 آذر 1397

الان کل اینترنت دنیا دست گوگله. بعد شما میخواید با اون مقابله کنید!!!
عجایب جدید توی ایران اینه که سروش رو با تلگرام . والانم بازار رو با گوگل پلی مقایسه میکنن!!!
همین الانش شما برای گرفتن رتبه سایتتون از گوگل خودتون رو به آب و اتش میزنید.
اونوقت گوگل پلی خوب نیست!! گوگل هوش مصنوعی ساخت بگین بازار هم بسازه!

پاسخ

Anonymous

پنج‌شنبه, 11 بهمن 1397

دوستایی که گیر دادن به این سایت
این مطلب ترجمه اس!
زیر خود مطلب هم نوشته شده
https://www.makeuseof.com/tag/replace-google-play-app-store/

این ها هم مطلب گاردین و ترجمه اشه:
https://bit.ly/2CoJq7g
https://bit.ly/2RXFwfc

پاسخ

ثبت نظر