هفت روش برای بالا بردن سرعت بارگذاری وب‌سایت و بلاگ

هفت روش برای بالا بردن سرعت بارگذاری وب‌سایت و بلاگ

سرعت پایین بارگذاری صفحات وب یکی از دلایل اصلی برای از دست دادن بیننده است.  اگر دوست دارید که سایتتان بیننده‌های بیشتری داشته باشد ما راهکارهایی برای شما داریم. با فیسیت همراه باشید.

 

1- اندازه‌ی وب‌سایت خود را کاهش دهید 

بارگذاری

 

اگر وب‌سایت شما برای بارگذاری بیشتر از سه ثانیه زمان‌بر باشد مردم خیلی سریع آن را رها خواهند کرد. استفاده از فرمت اشتباه برای عکس می‌تواند سایت را سنگین کرده و باعث شود که بازدیدکننده‌های شما کاهش یابند. 

بیش از 70% صفحات وب بیشتر از 1 مگابایت و 12% آن‌ها بیش از 4 مگابایت حجم دارند. به خاطر داشته باشید که با وجود اتصال 3G خوب 7 ثانیه طول می‌کشد تا 1.5 مگابایت دانلود شود. درنتیجه بهتر است حجم هر صفحه را زیر 0.5 مگابایت نگاه دارید. 

برای عکس‌های خود رزلوشن مناسب را انتخاب کنید. بنا به گزارش GlobalStats بیشترین رزلوشن‌های صفحه استفاده شده در سال 2018 به این صورت هستند: 

• 22.55% برای رزلوشن 360 در 640 (موبایل) 

• 11.73% برای رزلوشن 1366 در 768

• 8.26% برای رزلوشن 1920 در 1080

• 4.91% برای رزلوشن 375 در 667 (موبایل)

• 2.94% برای رزلوشن 1440 در 900

این میزان 50 درصد کاربران را تشکیل می‌دهد. پس این رزلوشن‌ها را برای عکس‌های سایت خود در نظر بگیرید. 

 

2- وب‌سایت خود را برای موبایل طراحی کنید 

بنا به تحقیقات گوگل در سال پیش درمورد سرعت صفحات موبایل مدت زمان میانگین برای بارگذاری یک صفحه موبایل 22 ثانیه است. با این حال 53% بازدیدکنندگان سایت‌های موبایل وقتی که یک صفحه وب بیش از سه ثانیه زمان می‌برد آن را رها می‌کنند. 

بیش از 75% از سایت‌های موبایل با استفاده از اینترنت 3جی ده ثانیه یا بیشتر برای بارگذاری سایت نیاز دارند. بیش از نصف ترافیک مصرف شده از طریق اینترنت موبایل است و این میزان کاهش نخواهد یافت. در نتیجه برای این که کاربران موبایل را خوشحال نگاه دارید باید سایت خود را سبک کنید. 

اگر از یک CMS مثل وردپرس، جوملا و یا دروپال استفاده می‌کنید پلاگین‌هایی برای شما موجود است که بتوانید کاری کنید تا سایتتان بهتر روی موبایل اجرا شود. 

شما همچنین می‌توانید از ابزارهایی مثل bMobilized یا  Duda Mobile استفاده کنید تا وب‌سایت دسکتاپ خود را به موبایل تبدیل کنید. البته بهتر است که یک وب‌سایت جدا طراحی کنید تا کاربران موبایل بهتر بتوانند از آن استفاده کنند. 

شما همچنین می‌توانید با استفاده از پروژه‌ی Accelerated Mobile Pages) AMP) یک نسخه‌ی ساده از وب‌سایت خود را طراحی کنید. استفاده از AMP سرعت بارگذاری صفحات را روی موبایل بالا خواهد برد. البته قوانین سختی برای جاوا اسکریپت و CSS وجود دارد اما مزایای آن نیز زیاد است. 

از هر روشی که استفاده می‌کنید به خاطر داشته باشید که وب‌سایت‌های موبایل بسیار سبک وزن هستند. سعی کنید که حجم هر صفحه را کمتر از 0.5 مگابایت نگاه دارید. 

 

3- یک سایت کوچک بسازید

اگر خودتان وب‌سایت خود را می‌سازید مدام آن را ویرایش کنید. هرچه پروژه‌ی شما بزرگ‌تر شود شما راه‌های بیشتری برای انجام کارها یاد خواهید گرفت. در نتیجه باید دوباره کدهای خود را بازبینی کنید. 

جاوااسکریپت، CSS و HTML را کوچک و ترکیب کنید. اگر برای مثال از یک CDN مثل Cloudflare استفاده می‌کنید تب‌های به خصوصی برای افزایش سرعت وجود دارد که اولین گزینه‌ی آن Auto Minify است. اگر از یک وب‌سایت بیلدر مثل Squarespace یا Weebly استفاده می‌کنید این قابلیت به صورت پیش‌فرض موجود خواهد بود. 

پس از فعال کردن هرچیزی که منابع وب‌سایت را ترکیب و یا کوچک می‌کند حتماً وب‌سایت خود را چک کنید. ببینید چه گزینه‌هایی برای وب‌سایت شما بهتر است. به خاطر داشته باشید که اگر حالت Minify فعال باشد بعضی از قابلیت‌ها از کار خواهند افتاد. 

 

4- از بارگذاری اسکریپت‌ها در زمانی که نیاز نیست اجتناب کنید 

بازگذاری فایل‌های جاوا اسکریپت در زمانی که نیازی به آن‌ها نیست می‌تواند سرعت بارگذاری صفحه را به شدت پایین آورد. درصورت امکان اسکریپت‌ها را از طریق سرورهای شخص ثالث بارگذاری نکنید. این کار نه تنها سرعت شما را پایین می‌آورد بلکه امنیت شما را به خطر می‌اندازد. 

شما می‎توانید برای تاخیر در بارگذاری بعضی فایل‌های جاوا اسکریپت از defer یا async استفاده کنید تا سرعت را بالا ببرید. برای اسکریپت‌های کوچک می‌توانید جاوا اسکریپت را به طور مستقیم در اسناد HTML این‌لاین کنید. 

Async کاری می‌کند تا مرورگر به طور همزمان HTML را با دانلود JavaScript تجزیه کند. وقتی که فایل به طور کامل دانلود شد توقف صورت می‌گیرد. سپس defer کاری می‌کند تا مرورگر پس از پایان یافتن کل اسناد HTML فایل‌های جاوا اسکریپت را اجرا کند. یک مرورگر به صورت پیش‌فرض فایل‌های HTML را وقتی تجزیه می‌کند که فایل‌های جاوا اسکریپت اجرا شوند. 

این‌لاین کردن جاوا اسکریپت در اسناد HTML با کاهش تعداد فایل‌هایی که یک مرورگر باید پیش از نمایش یک صفحه نمایش دهد به این روند کمک می‌کند. می‌توانید با اضافه کردن محتوای هر فایل جاوا اسکریپت خارجی بین تگ‌های اسکریپت آن را اینلاین کنید. 

شما می‌توانید defer و async را در گوگل آنالیتیک، فیسبوک پیکسل و یا دیگر ابزارهای گزارش خطا و تحلیل استفاده کنید بدون این که عملکرد صفحه تحت تاثیر قرار گیرد. 

در نهایت به این فکر کنید که آیا کدهای ردیاب، تحلیل، قابلیت‌های اضافه و تبلیغات واقعاً لازم همستند یا خیر. در صورت امکان از گزینه‌های سبک‌تر استفاده کنید و اگر نیازی به آن‌ها نیست حذفشان کنید. 

 

5- از حافظه نهان و CDN استفاده کنید 

سرعت

 

شبکه تحویل محتوا یا CDN سایت شما را روی سرورهای جهانی کپی کرده و مدت زمان انتقال داده را برای اتصال کاربر به یک سرور نزدیک به خود کمتر می‌کند. محتوای ساکن نیز به صورت حافظه نهان به سرورهای CDN منتقل می‌شود. 

Cloudflare شناخته شده ترین CDN است اما Akamai و  Amazon CloudFront نیز گزینه‎های بسیار خوبی هستند. در ضمن با استفاده از انتقال داده به حافظه نهان سرعت بارگذاری وب‌سایت را برای کاربرانی که چندین بار به سایت شما سر می‌زنند بالا می‌رود. حافظه نهان مرورگر فایل‎های لازم را از سرور روی دستگاه کاربر دانلود می‌کند. 

دفعات بعدی که کاربر به سایت شما سر بزند این فایل‌ها از طریق دستگاه کاربر بارگذاری می‌شوند و دیگر نیازی به یک سرور خارجی نیست. 

 

6- از شر پلاگین‌هایی که مورد نیاز شما نیستند راحت شوید 

زمانی از پلاگین‌ها استفاده کنید که به آن‌ها نیاز دارید. این موضوع برای Wix, Weebly, WordPress یا هرچیز دیگر صدق می‌کند. اگر می‌توانید یک قابلیت را با استفاده از CSS اضافه کنید این کار را انجام دهید. از Code Injection روی Squarespace، CSS Customizer درWordPress   و  Custom CSS روی Wix استفاده کنید. 

پلاگین‎ها می‌توانند به پردازنده یا حافظه سرور شما فشار آورند و این موضوع می‌تواند بارگذاری سایت را کم سرعت کند. اگر از وردپرس استفاده کنید به احتمال زیاد از همه‎ی قابلیت‌های آن استفاده نمی‌کنید. می‎توانید با پلاگین Clearfy آن‌ها را غیرفعال کنید. همیشه حواستان به پلاگین‌هایتان باشد. اگر از پلاگین‌های سنگین استفاده می‌کنید در صورت امکان آن‌ها را با جایگزین‌های سبک‌تر عوض کنید. 

 

7- تنظیمات سرور برای سرعت بخشیدن به وب‌سایت 

تاخیر سرور تاثیر منفی روی سرعت بارگذاری صفحات و رتبه بندی وب‌سایت شما خواهد داشت.

بنا به پیشنهاد گوگل زمان رسیدن به اولین بایت یا TTFB، 1.3 ثانیه یا کمتر است. این طولانی‌ترین مدت زمانی است که دستگاه پس از اتصال به سرور شروع به دانلود صفحات وب می‌کند. TTFB میانگین بیش از دو ثانیه است. یعنی بیشتر از زمان توصیه شده است. 

دلیل اصلی این موضوع میزبان‌های مشترک است اما می‌توانید برای بالا بردن سرعت چند چیز را تغییر دهید. 

• از آخرین نسخه PHP که با وب‌سایت شما سازگار است استفاده کنید. آخرین نسخه ( PHP 7.2) سرعت بسیار بالایی دارد. 

• Keep-Alive را فعال کنید

• HTTP/2 را فعال کنید 

• از قانون امنیت شدید انتقال HTTP بهره ببرید. 

• شب‌ها بکاپ بگیرید. 

اگر وب‌سایت شما از وردپرس ساخته شده از میزبانی استفاده کنید که تخصص آن میزبانی از ورپرس است. به این روش تنظیمات سرور به طور خاص برای بهبود عملکرد وردپرس پیکربندی می‌شوند. 

 

حال که کارتان تمام شده سایت خود را آزمایش کنید 

بارگذاری سایت

 

حال که زمان، حجم و TTFB را می‌دانید وقت آن رسیده که سایت خود را آزمایش کنید. 

چند ابزار خوب آنلاین برای این کار وجود دارد: 

  •  varvy.com: این ابزارها سرعت و عملکرد صفحات دسکتاپ و موبایل را تست می‌کنند و به شما راهی برای بهبود وب‌سایت به شما می‌دهند. 
  •  Google PageSpeed Insight  : ابزار Google PageSpeed سرعت شما را اندازه گرفته و به شما پیشنهادهایی برای بهبود سایت می‌دهد. 
  •  GTmetrix:: یک ابزار خوب با توصیه‌های عالی 
  • WebPageTest: وب‌سایت شما را روی دستگاه‌های مختلف، سیستم عامل‌ها و حتی مکان‌های مختلف تست می‌کند. 
  •  Pingdom: یک ابزار خیلی خوب مشابه WebPageTest با رابط کاربری بهتر. 

شما می‌توانید سایت موبایل خود را با این لینک‌ها آزمایش کنید. هرکدام از آن‌ها روش‌های خوبی را برای بالا بردن سرعت بارگذاری به شما پیشنهاد می‌دهند. 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر