آیا واتس آپ هم فیلتر شده و به سرنوشت تلگرام دچار خواهد شد؟

آیا واتس آپ هم فیلتر شده و به سرنوشت تلگرام دچار خواهد شد؟

بعد از مطرح شدن الزام داشتن مجوز برای فعالیت، موضوع فیلترینگ واتس آپ قوت گرفت. آیا واتس آپ هم فیلتر شده و به سرنوشت تلگرام دچار خواهد شد؟

پیام رسان و شبکه‌های اجتماعی موضوعاتی هستند که همیشه در کشور بحث‌برانگیز بوده‌اند. حالا اخباری درباره واتس آپ می‌شنویم. گویا اخیراً معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی به خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است که واتس آپ بدون مجوز در ایران فعالیت می‌کند و باید مانند بقیه پیام رسان‌ها، مجوز فعالیت داشته باشد. این خبر باعث شد تا برای کاربران فضای مجازی این شبه به وجود بیاید که واتس آپ هم فیلتر شود!

به گفته عباس آسوشه، معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی، معنای فعالیت پیام رسان‌های کنونی در کشور، مجوز داشتن آن‌ها نیست بلکه مراجع باید سریع‌تر به این مسئله رسیدگی کنند. او در خصوص فعالیت پیام رسان‌های خارجی در کشور چنین توضیح داده است:

این پیام‌رسان‌ باید تقاضای مجوز کنند و دستگاه‌های ذی‌ربط هم برای آن‌ها شرایطی را از جمله حفظ کلیه اطلاعات مربوط به مردم در داخل کشور تعیین کند، البته این رویه مختص کشور ایران نیست و اتحادیه اروپا نیز قانونی را مصوب کرده که اطلاعات مربوط به مردم کشورهای عضو اتحادیه در کشور خودشان نگهداری شود و این موضوع از سال 2018 عملیاتی شده و با شرکت‌های بزرگ هم در صورت عدم رعایت آن، برخورد می‌شود.

به اعتقاد آسوشه همان‌طور که کسب و کارها قوانین کشور را رعایت کنند، پیام رسان‌های خارجی هم بایستی در چهارچوب قوانین کشور فعالیت کنند. معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در این خصوص چنین توضیح داد:

باید سازوکاری فراهم شود تا پیام رسان‌ها نیز مانند اپراتورهای همراه که با دریافت مجوز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، از قانون پیروی کرده و از مراجع قانونی پروانه کار و مجوزهای لازم را دریافت کنند و در غیر این صورت مانند سایر کشورها با آن‌ها برخورد شود.

مسئله دیگری که آسوشه به آن اشاره کرده است، بحث فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی در کشور است. به اعتقاد او اگر این نسخه‌های غیر رسمی تلگرام نبودند و روند فیلترینگ تلگرام کند نشده بود، کاربران ایرانی از پیام رسان‌های داخلی استفاده می‌کردند و دوباره به سراغ تلگرام نمی‌رفتند.

 

حالا همه این توضیحات باعث شده است که موضوع فیلترینگ واتس آپ مطرح شود. به نظر شما واتس آپ هم فیلتر خواهد شد و به سرنوشت تلگرام، توییتر یا وایبر در کشور دچار خواهد شد؟ نظرات خود در این خصوص را با ما به اشتراک بگذارید.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

سجاد کهوری صادق

چهارشنبه, 14 آذر 1397

فیلتر کنن یا نکنن مهم نیست،چون فیلترشکن واسه همچین روزهایی هست

پاسخ

ثبت نظر