رئیس مرکز ملی فضای مجازی: اینستاگرام باید نماینده پاسخگو داشته باشد

اینستاگرام_1543754919.jpg

چند روزی است که اخباری درباره پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در کشور می‌شنویم که حکایت از لزوم حضور یک نماینده از سمت آن رسانه در کشور دارد. روز گذشته اخباری درباره لزوم داشتن مجوز برای واتس آپ مطرح شد و حالا امروز این مسئله برای اینستاگرام مطرح شده است.

امروز رئیس مرکز ملی فضای، ابوالحسن فیروزآبادی، اعلام کرده است که رسانه‌های خارجی که بیش از یک میلیون کاربر دارند، برای فعالیت در کشور باید مجوز داشته باشند. به اعتقاد وی تعریفی که از پیام رسان عرضه شده است، شامل شبکه‌های اجتماعی هم می‌شود بنابراین سیاست دولت ایران به گونه‌ای است که اینستاگرام هم باید در کشور نماینده پاسخگو داشته باشد.

فیروزآبادی درباره مصوبه جدید درخصوص فعالیت رسانه‌های خارجی در کشور چنین توضیح داد:

ما معتقدیم در مرکز ملی فضای مجازی رسانه‌های خارجی که بیش از یک میلیون کاربر دارند، حتماً باید داخل کشور نماینده داشته باشند و همان قوانینی که در اروپا وجود دارد که این‌گونه پیام‌رسان‌ها حق ندارند اطلاعات مردم اروپا را از اروپا خارج کنند، آن‌ها هم نباید حق داشته باشند که اطلاعات اجتماعی و اقتصادی و حریم خصوصی مردم ایران را از کشورمان خارج کنند.

وی مشخصاً درباره اینستاگرام چنین توضیح داد:

تعریفی که ما در مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی از پیام‌رسان کرده‌ایم شامل شبکه‌های اجتماعی هم می‌شود. سیاست ما این است که اینستاگرام هم باید در کشور نماینده پاسخگو داشته باشد و اطلاعات شهروندان ما را از کشور خارج نکند، اما اینکه اجرای این سیاست در چه مرحله‌ای باشد بحث دیگری است.

پلتفرم‌های رسانه‌ای که پیام رسان‌ها جز مهمی از آن هستند، در سراسر دنیا رواج زیادی دارند و در ایران هم نزدیک به 50 میلیون کاربر از پیام رسان‌ها استفاده می‌کنند. به گفته فیروزآبادی از حدود یک سال پیش تلاش‌هایی صورت گرفته است تا پیام رسان‌ها بومی شوند و وی امیدوار است تا یکی دو سال آینده این روند پیشرفت‌های خوبی داشته باشد.

مقالات مرتبط:

آیا واتس آپ هم فیلتر شده و به سرنوشت تلگرام دچار خواهد شد؟

هاتگرام و تلگرام طلایی

فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی خودش موضوعی است که مدت‌هاست بحث‌برانگیز شده است. بعد از فیلترینگ تلگرام، این دو نسخه غیررسمی تلگرام شروع به فعالیت کردند و اتفاقاً طرفداران زیادی هم به دست آوردند. با این وجود بسیاری معتقد بودند که این دو پوسته تلگرام، عامل اصلی شکست فیلترینگ و همچنین موفق نبودن پیام رسان‌های داخلی بوده‌اند.

بارها توضیح داده شد که این تصمیم تنها برای دوران گذار از تلگرام گرفته شده بوده است. همچنین چندین بار فرصتی به این دو نسخه غیررسمی تلگرام داده شد تا خود را تلگرام مستقل کنند. حالا فیروز آبادی فرصت هاتگرام و طلاگرام را تا آخر آذرماه اعلام کرده است. او در این خصوص چنین گفته است:

پس از این تاریخ هم پیام‌رسان مسدود نمی‌شود اما باید بتواند مستقل از تلگرام به فعالیت خود ادامه دهد. ما دیگر سیاست حمایتی خود را از آن‌ها قطع خواهیم کرد.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: isna


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

پاسخگو

دوشنبه, 12 آذر 1397

من خودم نماینده پاسخگو میشم

پاسخ

ثبت نظر