طرح جدید مجلس: مجازات حبس برای ایجاد کانال یا گروه بدون مجوز در پیام‌ رسان‌ها

طرح جدید مجلس: مجازات حبس برای ایجاد کانال یا گروه بدون مجوز در پیام‌ رسان‌ها

بنا به طرح جدید مجلس، طرح ساماندهی پیام رسان‌های داخلی، برای ایجاد کانال یا گروه بدون مجوز در پیام‌ رسان‌ها مجازات حبس در نظر گفته شده است.

فعالیت پیام رسان‌های مختلف در ایران، موضوعی است هر روز اخباری درباره آن می‌شنویم اما از ابتدای سال 97، بحث حمایت از پیام رسان‌های داخلی به شدت پیگیری شد. به دنبال این ماجرا، تلگرام که پرمخاطب‌ترین پیام رسان در بین ایرانیان بود فیلتر شد. با وجود این فیلترینگ، هنوز هم تلگرام مخاطبان زیادی در بین ایرانیان دارد تا جایی که فیلترینگ آن شکست خورده اعلام می‌شود.

حالا و بعد از گذشت بیش از 7 ماه از فیلترینگ تلگرام، روز 28 آبان ماه طرحی به نام "ساماندهی پیام‌‌رسان‌های اجتماعی" به امضا 95 نماینده مجلس رسید اما روز گذشته، 11 آذرماه، دو تبصره به آن اضافه شد. به گزارش خبرگزاری انتخاب، نمایندگان امضاکننده این طرح، تقویت پیام رسان‌های بومی و رعایت حریم شخصی کاربران را اهداف این طرح اعلام کرده بودند اما حالا به نظر می‌رسد که این طرح دقیقاً مخالف هدفی است که برای آن در نظر گرفته شده بود.

 

مقالات مرتبط:

آیا واتس آپ هم فیلتر شده و به سرنوشت تلگرام دچار خواهد شد؟

رئیس مرکز ملی فضای مجازی: اینستاگرام باید نماینده پاسخگو داشته باشد

 

طرح ساماندهی پیام رسان‌های داخلی

گویا بر اساس این طرح همه پیام رسان‌های داخلی و خارجی تنها تا دو ماه بعد از تصویب این قانون فرصت دارند، از شرایط و قوانین آن تبعیت کنند. ضمناً فعالیت پیام رسان‌های خارجی تنها بعد از راه‌اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات و همچنین بعد از تائید شورای عالی فضای مجازی، مجاز خواهد بود.

گویا در این طرح جدید، هیئتی به نام هیئت نظارت وجود دارد که تنها با تائید این هیئت، پیام رسان‌های داخلی و خارجی می‌توانند فعالیت داشته باشند.

بر اساس طرح ساماندهی پیام رسان‌های داخلی، هر پیام رسانی برای فعالیت در کشور باید از صافی هیئت نظارت بگذرد. این هیئت برای بررسی صلاحیت متقاضی، پس از استعلام از مراجع ذی ربط (که ممکن است بین 1 تا 3 ماه طول بکشد)، درباره آن تصمیم می‌گیرد. در نهایت اگر پیام رسانی نتواند مجوز این هیئت نظارت را بگیرد، وزارت ارتباطات باید آن را فیلتر کند. ضمناً راه‌اندازی پیام رسان‌های بدون مجوز شش ماه تا دو سال حبس دارد.

 

اعضای هیئت نظارت چه کسانی هستند؟

رئیس مرکز ملی فضای مجازی یکی از اعضای این هیئت است. از جمله سایر اعضای هیئت 13 نفره نظارت که فعالیت پیام رسان‌ها را تائید می‌کنند وزارت ارتباطات، ارشاد، اطلاعات، سه نماینده دولت هستند. در این هیئت یک نماینده از مجلس هم حضور دارد. 7 عضو دیگر این هیئت عبارت‌اند از یک نماینده از دادستانی، یک نفر از صدا و سیما، یک عضو از سپاه، سازمان تبلیغات، ناجا، سازمان پدافند غیرعامل و حوزه علمیه هستند.

 

حبس برای ایجاد کانال یا گروه بدون مجوز

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این طرح به شرایط ایجاد کانال یا گروه در پیام رسان‌های داخلی یا خارجی برمی‌گردد. بر اساس طرح ساماندهی پیام رسان‌های داخلی، ایجاد کانال یا گروه مشروط به داشتن مجوز است بنابراین فعالیت مؤثر در هیچ یک از این پیام رسان‌ها، بدون داشتن مجوز ممنوع است. گویا ایجاد یا مدیریت کانال یا گروه در این پیام رسان‌ها بدون داشتن مجوز، علاوه بر مسدود شدن آن کانال یا گروه، محکومیت حبس و جزای نقدی درجه 8 هم دارد. بر این اساس جرم ایجاد کانال یا گروه و مدیریت آن بدون مجوز، حبس تا 3 ماه، شلاق تا 10 ضربه و پرداخت جزای نقدی تا 10 میلیون ریال است.

 

امضاکنندگان طرح چه کسانی هستند؟

طرح ساماندهی پیام رسان‌های داخلی را ۹۵ نماینده امضا کرده‌اند که اکثر آن‌ها جز اصولگرایان هستند. همچنین تندروها هم در این امضای این طرح حضور داشته‌اند. به طور مثال، نمایندگانی مانند کریمی قدوسی، پژمانفر، نقوی حسینی، سالک، قاضی پور، ‏لارگانی، محمود بهمنی، هاجر چنارانی، زاهدی، محمدجواد ابطحی، علاءالدین بروجردی، فولادگر، حاجی دلیگانی و پورمختار از جمله امضاکنندگان این طرح هستند.‎

 

نظرات خود در این خصوص را با ما به اشتراک بگذارید.

 

مقالات مرتبط:

آیا واتس آپ هم فیلتر شده و به سرنوشت تلگرام دچار خواهد شد؟

رئیس مرکز ملی فضای مجازی: اینستاگرام باید نماینده پاسخگو داشته باشد

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: انتخاب

faceit.width-400.png

رسانه دیجیتال فیسیت

با ما در ارتباط باش...


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

آدینه

سه‌شنبه, 13 آذر 1397

عجب مجلسی داریم ما... مشکلات مملکتو حل کردن ،مونده بود پیام رسان ها اونم به امید خدا و سواد غنی نمایندگان حل خواهد شد. خدا این دلخوشیها رو ازمون نگیره

پاسخ

حسین‌نیا

سه‌شنبه, 13 آذر 1397

هیچ کاری نمی‌توانند بکنند و این طرحشان هم قطعا شکست خواهد خورد. به امید یک ایران آزاد... ما همه با هم هستیم.

پاسخ

ثبت نظر