روتر گیمینگ چیست؟ آیا ارزشش را دارد آن را بخریم؟

روتر گیمینگ چیست؟ آیا ارزشش را دارد آن را بخریم؟

شرکت‌های سازنده با انواع سخت‌افزارهای مخصوص گیمینگ، کاربران گیمر را مورد هدف قرار می‌دهند. شما می‌توانید صفحه کلید، هدست، موس، مانیتور و حتی مادربورد و کارت صدای مخصوص گیمینگ بخرید. 

بیشتر سازندگان روترنیز هم اکنون روترهای مخصوص گیمینگ تولید می‌کنند که به هدف گیمینگ آنلاین تولید می‌شود؛ اما روترهای گیمینگ چه قابلیتی فراتر از روترهای استاندارد دارند؟ آیا این قابلیت‌ها چه قابلیت‌های اضافی دارند؟ 

 

روترهای گیمینگ چه‌کار می‌کنند؟ 

روترهای گیمینگ چه قابلیت‌هایی دارند که روترهای معمولی ندارند؟ تفاوت اصلی بین این روترها و روترهای معمولی قابلیت QoS یا کیفیت سرویس آن‌هاست. قابلیت QoS عمدتاً روی ارسال داده به مکان دقیق خود تمرکز دارد. 

شاید فکر کنید که همه‌ی روترها باید همین کار را انجام دهند. بله این درست است اما یک روتر معمولی اهمیت نمی‌دهد که نوع ترافیک چیست. برای مثال ممکن است شما از بیت تورینت استفاده کنید، دراپ باکس فایل آپلود و دانلود کند، وب را مرور کنید، فیلم آنلاین ببینید و یا حتی بازی کنید. همه‌ی این‌ها برای روتر شما یکی است و همه برای اتصال اینترنت شما به یک اندازه اولویت دارند. 

اگر در یک خانه شلوغ زندگی می‌کنید و همه‌ی افراد خانواده شما از این سرویس‌ها به صورت همزمان استفاده می‌کنند اینترنت شما با مشکل مواجه می‌شود. اگر شما بخواهید آنلاین با کیفیت 4K فیفا بازی کنید و شخصی دیگر بخواهد یک کلکسیون عکس را آپلود کند قطعاً بازی شما دچار اخلال می‌شود. 

 

کیفیت سرویس و دیگر قابلیت‌های روتر گیمینگ

کیفیت سرویس ترافیک مرتبط با بازی را در اولویت قرار می‌دهد. روتر گیمینگ بسته از دست رفته را برای اتصالات گیمینگ به کمترین حد خود می‌رساند و بقیه داده‌های شبکه را در یک جریان دیگر قرار می‌دهد. 

یکی از معروف‌ترین ابزارهای کیفیت سرویس StreamBoost ساخت شرکت کوالکوم است. StreamBoost و دیگر ابزارهای کیفیت سرویس تطبیقی در بیشتر روترهای گیمینگی که از تراشه‌ی کوالکوم استفاده می‌کنند به کار برده شده است. 

StreamBoost و تکنولوژی‌های مشابه به صورت خودکار نیازهای شبکه‌ی شما را برآورده می‌کنند. 

البته در بسیاری از مواقع کیفیت سرویس تطبیقی برای اتصالات کاربران خانگی ساخته نشده‌اند. بلکه سعی در این دارند تا تعادل را برای پهنای باند کاربران نهایی برقرار کنند. اما در یک روتر گیمینگ، کیفیت سرویس گیمینگ در اولویت قرار دارد. 

 

قابلیت‌های دیگر روترهای گیمینگ 

روترهای گیمینگ قابلیت‌های بسیار زیاد دیگری نیز دارند. اگر قصد خرید آن‌ها را دارید به این چند نکته توجه کنید: 

• اترنت گیگابیت: روتر چند درگاه اترنت گیگابیت دارد؟ روتر Netgear Nighthawk XR700 حتی دارای ده درگاه اترنت گیگابیت برای کسانی است که اتصال اینترنت بسیار سریع دارند. باید به این فکر کنید که چند دستگاه سیم دار به روتر شما متصل است و چند دستگاه در آینده اضافه خواهد شد؟ 

• استانداردهای وایرلس: در حال حاضر روترهای گیمینگ آخرین استانداردهای وایرلس را دارند. هم اکنون محبوب‌ترین استاندارد وایرلس 802.11ac است. با این حال IEEE در حال توسعه 802.11ax و 802.11ay است که برای عملکرد در طیف 60 گیگاهرتز است. 

• وای-فای چند بانده: روترهای مدل بالا در حال حاضر شبکه‌ی وایرلس سه بانده را پشتیبانی می‌کنند که امکان انتقال روی سه کانال را به طور همزمان فراهم می‌کند. بعضی از روترهای گیمینگ از سه باند برای انتقال روی دو فرکانس 5 گیگاهرتز و یک فرکانس 2.4 گیگاهرتز فراهم می‌کنند درحالی که بقیه روی فرکانس جدید و البته کمتر استفاده شده 60 گیگاهرتز این کار را انجام می‌دهند. 

• پردازنده و رم: روترهای جدید گیمینگ پردازنده‌های سریع‌تر و قوی‌تر و همچنین رم بیشتری دارند. نیرو و حافظه بیشتر روی روترهای گیمینگ به این معنی است که اتصالات بیشتری را مدیریت کرده و تاخیر کمتری دارند. 

البته هیچ‌کدام از این قابلیت‌ها تنها مختص روتر گیمینگ نیست. با این حال روی روترهای معمولی نیز یافت نمی‌شوند اما روی روترهای ارزان قیمت گیمینگ موجود هستند. 

 

چگونه ترافیک روتر گیمینگ را اولویت بندی کنیم؟ 

یکی از کارهای مهمی که پس از خرید روتر بازی می‌توانید انجام دهید اولویت بندی در شبکه است. بهترین راه برای اولویت بندی ترافیک روتر گیمینگ چیست؟ 

• بر اساس سرویس: می‌خواهید که همه‌ی دستگاه‌های روی شبکه به یک اپلیکیشن خاص دسترسی داشته باشند؟ شبکه خود را بر اساس سرویس اولویت بندی کنید. برای مثال می‌توانید کاری کنید که همه‌ی دستگاه‌های روی شبکه‌ی شما به یک بازی و یا سرویس پخش ویدئو آنلاین مثال نتفلیکس دسترسی داشته باشند. 

• بر اساس شبکه: روترهای گیمینگ امکان اولویت بندی را بر اساس شبکه فراهم می‌کنند. برای مثال شما می‌توانید اولویت را به اتصالات وایرلس بدهید. 

• بر اساس آدرس آی‌پی: هر دستگاه روی شبکه خانه شما یک آدرس آی‌پی خاص دارد. اگر هرکدام از دستگاه‌های شما یک آدرس آی‌پی استاتیک داشته باشد شما می‌توانید برای هر کدام اولویت‌هایی را در شبکه مشخص کنید. 

• بر اساس آدرس مک: سخت افزار شما یک شناسه مخصوص به نام آدرس مک دارد. وقتی که دستگاه شما به روتر گیمینگ متصل می‌شود روتر آدرس مک دستگاه را دریافت می‌کند. سپس شما می‌توانید بر اساس آن شناسه اولویت دستگاه را مشخص کنید. 

بعضی از روترهای گیمینگ به شما امکان اولویت بندی ترکیبی را می‌دهند. برای مثال شما می‌توانید دستگاه‌ها را بر اساس آدرس آی‌پی و سرویس اولویت بندی کنید. این ترکیب برای گیمینگ آنلاین بهترین است. 

 

حالت گیمینگ روی روترهای دی-لینک 

روترهای دی-لینک، و البته نه روترهای مخصوص گیمینگ بلکه همه‌ی محصولات این شرکت یک «گیمینگ مد» یا حالت گیمینگ دارند. 

البته درمورد این حالت توضیح خاصی داده نشده است. رابط کاربری روتر دی-لینک به شما می‌گوید که اگر هنگام بازی‌های آنلاین مشکل دارید لطفاً این قابلیت را فعال کنید و «حالت گیمینگ برای زمانی است که شما با استفاده از روتر روی اینترنت بازی آنلاین انجام می‌دهید.» 

روتر گیمینگ

 

حالت گیمینگ یا گیمینگ مد در اصل همان Full-Cone NAT است و زمانی که حالت گیمینگ غیرفعال است روتر از Symmetric NAT استفاده می‌کند. 

به طور کامل‌تر، روتر شما از ترجمه آدرس شبکه «NAT» برای به اشتراک گذاری اتصال اینترنت بین دستگاه‌های متصل به آن استفاده می‌کند: کامپیوترها، کنسول‌های بازی، گوشی‎های هوشمند، تبلت‌ها و هرچیز دیگر. روتر به صورت پیش‌فرض ترافیک ورودی را مسدود می‌کند چرا که نمی‌داند باید آن را به کدام دستگاه بفرستد. 

حال فرض کنید که کنسول ایکس‌باکس شما یک اتصال خروجی به اینترنت دارد. وقتی که ایکس‌باکس یک پاسخ از این اتصال دریافت می‌کند روتر ترافیک ورودی را به ایکس باکس می‌فرستد. 

در Symmetric NAT پیش‌فرض، روتر ترافیک را اگر از همان مقصدی باشد که ایکس‌باکس با آن یک کانال ارتباطی برقرار کرده باشد تنها به آن می‌فرستد. 

در full-cone NAT یا حالت گیمینگ در روتر دی-لینک روتر تمام ترافیک ورودی را به ایکس‌باکس می‌فرستد. 

به بیان دیگر، وقتی که حالت گیمینگ فعال است ایکس باکس می‌تواند یک اتصال خروجی ایجاد کند و تمام اتصالات ورودی را برای هر آدرس دیگر دریافت کند. این کار برای گیمینگ لازم است. 

بسیاری از کاربران گفته‌اند که فعال کردن حالت گیمینگ روی روتر دی-لینک برای استفاده از ایکس‌باکس لایو واجب است. 

 

آیا روتر گیمینگ ارزش خریدن را دارد؟ 

روتر گیمینگ یک حقه تجاری نیست. بلکه قابلیت‌های بسیار مهمی دارد کارد که می‌تواند تجربه بازی شما را بسیار تغییر دهد. البته باید بدانید که هیچ‌کدام از این قابلیت‌ها به روتر گیمینگ محدود نمی‌شوند و در روترهای مدل بالا نیز موجود هستند. 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر