محصولات OEM چه هستند و چرا ارزان‌ترند؟

محصولات OEM چه هستند و چرا ارزان‌ترند؟

اگر تا به حال به صورت اینترنتی اجزای کامپیوتر و یا نرم‌افزار خریده باشید احتمالاً به کلمه OEM برخورد کرده‎اید. OEM روی نرم‌افزار و یا سخت‌افزاری نوشته می‌شود که معمولاً ارزان‌تر از محصولات مشابه هستند.
ارزان بودن OEM این سوال را پیش می‌آورد که آیا این محصولات ارزش خریدن را دارند و یا ما را به دردسر می‌اندازند؟ نکته اینجاست که این محصولات با دیگر محصولات مشابه متفاوت هستند؛ اما تفاوت آن‌ها چیست؟

 

OEM به چه معنی است؟

OEM مخفف تولیدکننده‌ی تجهیزات اصلی است. البته منظور از تولیدکننده، شرکتی نیست که محصولات را می‌سازد بلکه شرکتی است که آن‌ها را می‌خرد. سخت‌افزار و نرم‌افزار OEM برای توزیع به شرکت‌هایی مثل اپل و دل ساخته می‌شود که سیستم‌ها را تولید می‌کنند. این شرکت‌ها تولیدکنندگان تجهیزات اصلی هستند.
به همین دلیل محصولات OEM معمولاً در جعبه‌های معمولی و یا حتی مشما فروخته می‌شوند و نه بسته بندی‌های تجاری چرا که هدف اصلی آن‌ها قرار گرفتن روی قفسه فروشگاه‌ها نیست.
البته معمولاً هم در قفسه قرار نمی‌گیرند چرا که خرده فروش‌ها معمولاً محصولات OEM را نمی‌فروشند. فروشگاه‌های آنلاین اهمیتی به بسته بندی نمی‌دهند درنتیجه فروش محصولات OEM در بین آن‌ها بسیار بیشتر است.
این فروشنده‌ها می‌دانند که بسیاری از مشتری‌ها به دنبال ارزان‌ترین قیمت‌ها هستند. نگران نباشید خرید OEM کاملاً قانونی است اما مقرراتی دارد که با خرید آن‌ها باید بپذیرید.

 

OEM برای محصولات سخت‌افزار

OEM


سخت‌افزار OEM در عملکرد و قابلیت‌ها دقیقاً مشابه نمونه‌های موجود در فروشگاه است. هارد درایو، اوپتیکال درایو و کارت توسعه بیشترین محصولاتی است که به صورت OEM به فروش می‌رسد. اما دیگر محصولات به این صورت در تعداد محدودتری موجود هستند.
با این حال سخت‌افزار معمولاً با اجزای اضافی فرستاده نمی‌شود حتی اگر آن اجزا برای عملکرد سخت‌افزار حیاتی باشند. برای مثال پردازنده‌های کامپیوتر OEM ممکن است بدون فن فروخته شوند. یک کارت ویدئو یا هارد درایو بدون کابل یا آداپتور فروخته می‌شود.
درضمن ممکن است برای ضمانت نیز محدودیت‌هایی وجود داشته باشد. برای مثال ممکن است ضمانت نسبت به محصولات موجود در فروشگاه‌ها کمتر باشد یا اصلاً وجود نداشته باشد. دلیل این موضوع این است که انتظار می‌رود سازنده‌ی سیستم ضمانت را تهیه کند.
از آنجایی که خرید محصولات OEM به این معنی است که شما تولیدکننده‌ی سیستم هستید نمی‌توانید پشتیبانی مستقیم دریافت کنید.

 

OEM برای محصولات نرم‌افزار

OEM


ویندوز معروف‌ترین نمونه نرم‌افزار OEM است که هدف اصلی آن شرکت‌هایی است که خودشان کامپیوتر تولید می‌کنند. اما نسخه‌های OEM از محصولات امنیتی، خدمات سیستم است. وقتی شما این نرم‌افزار را می‌خرید معمولاً تنها نرم‌افزار و کلید مجوز را دریافت می‌کنید. نرم‌افزارهای OEM معمولاً هیچ پشتیبانی نخواهند شد.
نرم‌افزار OEM طوری طراحی شده‌اند که شما نمی‌توانید آن را روی یک کامپیوتر دیگر نصب کنید. در نتیجه نسخه‌ی OEM مختص کامپیوتری است که روی آن نصب می‌شود. برای دوباره فعال کردن ویندوز باید با سرویس مشتریان آن‌ها تماس بگیرید.
اما مایکروسافت این کار را انجام نمی‌دهد و ممکن است شرکت‌های دیگر سخت‌گیرتر باشند. در نتیجه این نیز ریسکی است که با خرید محصولات OEM بپذیرید. قیمت آن پایین‌تر است اما ممکن است مجبور شوید در صورت خرید یک کامپیوتر جدید و یا آپگرید مادربرد دوباره نرم‌افزار را بخرید.

 

آیا خرید OEM ایده‌ی خوبی است؟

OEM


خرید OEM امن و قانونی است اما باید مراقب خطرات آن باشید.
با خرید محصولات OEM در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کنید اما اگر به مشکلی بربخورید هیچ پشتیبانی نخواهید داشت. اگر خودتان در این زمینه حرفه‌ای هستید مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد اما اگر نیستید نسخه‌ی موجود در فروشگاه‌ها برای شما بهتر است.
تخفیف دریافتی رابطه مستقیم با محصولات و فروشنده‌ی آن دارد. برای مثال آنتی ویروس OEM معمولاً 25 تا 50 درصد ارزان‎تر است.
یک مشکل دیگر موجود بودن آن است. بیشتر توسعه دهندگان تنها یک نسخه‌ی فروشگاهی از محصول خود را ارائه می‌دهند.
خرید سخت‌افزار ریسک بیشتری دارد. گاهی اوقات می‌توانید با خرید سخت‌افزار OEM در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید اما در نهایت خرید فن و کابل و چیزهایی که برای شما ارسال نشده می‌تواند همان هزینه را جبران کند.
گاهی اوقات سخت‌افزار OEM از نسخه‌ی فروشگاهی گران‌تر است. دلیل این موضوع می‌تواند پایان یافتن آن محصول باشد. گاهی اوقات آخرین محصولات موجود با قیمتی بسیار بالاتر از فروشگاه به فروش می‌رسد.
پیش از تصمیم‌گیری قیمت‌ها را مقایسه کنید. ببینید که دقیقاً چه چیزی را می‌خرید. درضمن حتماً ببینید چه پشتیبانی را دریافت خواهید کرد.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر