چگونه آدرس IP را روی گوشی پیدا کنیم؟

چگونه آدرس IP را روی گوشی پیدا کنیم؟

به احتمال زیاد می‌دانید چگونه آدرس IP را روی کامپیوتر ویندوز یا مک بیابید. اما گوشی چطور؟
اگر نمی‌دانید در این مقاله ما به شما می‌گوییم که چگونه آدرس IP خصوصی و عمومی گوشی خود را بیابید. همچنین به شما می‌گوییم که این اصطلاحات چه معنی می‌دهند و چگونه باید از آن‌ها محافظت کنیم.

 

آدرس IP چیست؟


آدرس IP، مخفف آدرس پروتکل اینترنت و یک نشان عددی است که به هریک از دستگاه‌های متصل به اینترنت اختصاص داده می‌شود.
چک کردن آدرس IP امکان شناسایی یک دستگاه را روی شبکه خانگی و همچنین اینترنت فراهم می‌کند. شما می‌توانید برای شناسایی هرکدام به طور جداگانه دو آدرس IP داشته باشید.
یک آدرس IP جهانی یا عمومی به کل اینترنت این امکان را می‌دهد تا هر دستگاهی روی شبکه قابل دید شود. از آنجایی که این آدرس مختص شبکه است از هر دستگاهی در خانه استفاده کنید آدرس IP جهانی شما یکی خواهد بود.
یک آدرس IP خصوصی یا محلی یک دستگاه را روی شبکه‌ی خودتان شناسایی می‌کند. تنها یک دستگاه می‌تواند روی یک شبکه آدرسی خاص داشته باشد اما همین آدرس روی دیگر شبکه‌های خصوصی نیز قابل استفاده است.
علاوه بر آن وقتی که آدرس IP خود را چک می‌کنید می‌توانید دو آدرس IPv4 و IPv6 را ببینید. آدرس‌های IPv4 معمولاً کوتاه‌تر هستند اما به دلیل افزایش روز افزون تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت در حال تمام شدن هستند. خواندن آدرس‌های IPv6 خیلی راحت نیست اما تعداد بسیار زیادی از آن هنوز موجود است.
در بیشتر مواقع IPv4 هنوز آدرس اصلی است اما در طولانی مدت ما به سمت IPv6 پیش خواهیم رفت.

 

چگونه آدرس IP جهانی را بیابیم؟

IP address


یافتن آدرس IP ساده است چرا که هر دستگاهی روی اینترنت می‌تواند آن را ببیند. برای این کار می‌توانید به سایت‌های زیادی سر بزنید که آدرس IP شما را خیلی سریع به شما نشان دهند.
برای این کار کافی است مرورگر گوشی خود را باز کنید و به یکی از این وب‌سایت‌ها بروید:

می‌بینید که بعضی از این سایت‌ها مکان و نام ISP شما را نیز نشان می‌دهند. دلیل این موضوع این است که آدرس IP شما این اطلاعات را با خود همراه دارد. شاید نتوانید آدرس دقیق فردی را از آدرس IP آن‌ها تشخیص دهید اما می‌توانید بفهمید در چه شهری هستند.


چگونه آدرس IP اختصاصی را روی گوشی بیابیم؟


آدرس IP عمومی نصف ماجرا است. برای یافتن آدرس IP اختصاصی گوشی روی شبکه اوضاع کمی متفاوت است:
چگونه آدرس IP را روی اندروید بیابیم؟

IP


تنظیمات را باز کرده و به شبکه و اینترنت و سپس وای-فای بروید. اگر به شبکه‌ی وای-فای متصل نیستید روی آن ضربه بزنید تا اتصال برقرار شود.
سپس نام شبکه را لمس کرده و بخش پیشرفته را گسترش دهید. در اینجا آدرس IP و دیگر اطلاعات شبکه را می‌بینید. آدرس IPv6 در پایین صفحه قرار دارد.
البته بسته به نسخه‌ی اندروید ممکن است روش یافتن آن کمی متفاوت باشد.

 

چگونه آدرس IP را روی آیفون بیابیم؟

IP


برای یافتن آدرس IP اختصاصی روی آیفون به تنظیمات و سپس وای-فای بروید. اگر به شبکه خانه متصل نیستید به آن وصل شوید. سپس برای دیدن گزینه‌های موجود نام شبکه را لمس کنید.
در این قسمت آدرس IP را تحت عنوان آدرس IPv4 می‌بینید.

 

آدرس‌های IP پویا و استاتیک


البته لازم به ذکر است که در بیشتر مواقع آدرس‌های IP که در قسمت بالا پیدا خواهید کرد ثابت نیستند. در بیشتر مواقع این آدرس‌ها پویا هستند.
به این معنی که پس از مدتی و یا ریستارت، دستگاه و یا کل شبکه شما یک IP جدید دریافت خواهد کرد. البته IP در طول زمان تغییر نخواهد کرد.
 مدیریت IP های عمومی پویا برای شرکت‌های ISP ساده‌تر است. شما می‌توانید از شرکت ISP درخواست یک آدرس IP استاتیک بدهید اما معمولاً برای شما گران‌تر خواهند بود. این آدرس‌ها برای کاربران خانگی کاربرد ندارند مگر این که سروری را میزبانی کنید که دیگران به آن دسترسی دارند.
روتر شما آدرس‌های IP پویا را با استفاده ازDHCP  ( پروتکل پیکربندی میزبان پویا) به دستگاه‌هایی که روی شبکه‌ی شما هستند ارائه می‌دهد. در نتیجه وقتی که یک دستگاه جدید را به وای-فای خانه خود متصل می‌کنید لازم نیست خودتان یک آدرس IP به آن بدهید و همه چیز را پیگیری کنید.
شما می‌توانید با استفاده از روتر آدرس IP استاتیک را وارد کنید و آن را برای دستگاه‌های مختلف قرار دهید. اما این کار مختص کاربران حرفه‌ای است. اگر این کار را درست انجام ندهید مشکلات جدی برای شبکه شما ایجاد خواهد شد.

 

چگونه آدرس IP را مخفی کنیم؟


پس از یافتن آدرس IP و درک این موضوع که مکان شما توسط این آدرس شناسایی می‌شود ممکن است نگران امنیت خود شوید. بهترین کار برای رفع این مشکل استفاده از VPN است.
اتصال به یک VPN باعث می‌شود که به نظر برسد ترافیک شما از یک مکان دیگر می‌آید و در نتیجه یافتن مکان شما سخت‌تر خواهد شد.
حال می‌دانید چگونه آدرس IP خود را بیابید.
از هر دستگاهی که استفاده کنید باید بدانید که یافتن آدرس IP کاری ساده است. شاید خیلی به آن نیاز نداشته باشید اما چیزی است که هر کاربری باید آن را بلد باشد.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر