فیلترینگ بزرگ‌ترین خودتحریمی است

فیلترینگ بزرگ‌ترین خودتحریمی است

همانطور که می‌دانید سال‌هاست در ایران با دو موضوع به نام‌های تحریم و فیلترینگ در دنیای دیجیتال دسته و پنجه نرم می‌کنیم. اگرچه نمی‌توانیم در برابر تحریم‌هایی که از سوی کمپانی‌های بزرگ با آن‌ها رو به رو هستیم، کار انجام دهیم اما در کنار این تحریم‌ها، تعدادی زیادی از سرویس‌ها هم توسط خود ایران فیلتر شده‌اند.

به اعتقاد امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، مسئولان هنوز اینترنت را جز نیازهای اصلی مردم به حساب نمی‌آوردند این در حالی است که در کشورها زیادی در صورتی که ساختمانی فیبر نوری نداشته باشد، به آن مجوز داده نمی‌شود و این نشان از درک اهمیت اینترنت در زندگی روزمره مردم است. ناظمی درباره این موضوع و همچنین تحریم‌های علیه ایران چنین گفت:

خوشبختانه اپراتورها بخش عمده‌ای از نیازهای خود را خریداری کرده‌اند، اما با معضلی روبرو هستیم که هنوز بخشی از مسوولان ارتباطات و فناوری اطلاعات، اینترنت و موضوعات مرتبط با آن را جزو نیازهای اساسی محسوب نمی‌کنند، در حالی که مرغ، گوشت، برق و گاز را جزو نیازهای اساسی می‌دانیم.

امروز در خیلی از کشورهای پیشرفته اگر ساختمان ساخته شده بدون فیبرنوری باشد به آن مجوز پایان کار نمی دهند، به عبارت دیگر در آن کشورها، اینترنت همچون برق و آب جزو نیاز اساسی به حساب می آید.

 

فیلترینگ بزرگ‌ترین خود تحریمی است

رئیس سازمان فناوری اطلاعات معتقد است که فیلترینگ بزرگ‌ترین خود تحریمی کشور است که تاثیرات منفی زیادی بر جوانان و همچنین تهیه میزبانی وب‌سایت‌ها دارد. وی درباره فیلترینگ چنین نظری دارد:

مهمترین خود تحریمی کشور در وضعیت فعلی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را فیلترینگ می‌دانم. چراکه وقتی سایتی فیلتر می‌شود، فقط یک سایت نیست که فیلتر شده و با این اقدام به سایر جوان ها و بازیگران این حوزه می گوییم که به این حیطه وارد نشوید چون پر خطر است و این پیغام را مخابره می کنیم که میزبانی سایت را به خارج از کشور ببرید تا اگر اتفاقی افتاد، حداقل با فیلترشکن در دسترس باشد. همچنین این پیام را به بازیگران مختلف می دهیم که رفتن به سمت خدمات بزرگ، پرریسک است چراکه ممکن است فردا روزی وجود نداشته باشد.

البته ناظری به تغییر رویه در موضوع فیلترینگ امید دارد و معتقد است افرادی هستند که در تغییر این موضوع نقش مهمی ایفا کنند. ناظری درباره این موضوع چنین توضیح داده است:

البته نشانه‌های کم سویی مبنی بر بهبود این حوزه در بازیگران مختلفی که نقش آفرین هستند در این حوزه را می‌بینیم و امیدواریم که این نور کم سو، در روزهای آینده پررنگ‌تر شود.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: ایلنا


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Reza

سه‌شنبه, 27 آذر 1397

با سلام تبریک به ملت شریف ایران
بازی Boom Beach هم فیلتر شد!!!!!
لطفا تو تیتر خبرهاتون کار کنید دوستان در جریان باشند بازی فقط با VPN اجرا میشه
خب تلگرام کم بود پای فیلتر شکن ها توی بازی ها هم باز شد.

پاسخ

ثبت نظر