برنامه اسلک (Slack) برای ایرانیان و افرادی مرتبط با ایران مسدود شد

برنامه اسلک (Slack) برای ایرانیان و افرادی مرتبط با ایران مسدود شد

از صبح روز گذشته تعداد زیادی از کاربران ایرانی اسلک (Slack) ایمیلی را دریافت کرده بودند که از مسدود شدن حساب کاربری آن‌ها خبر می‌داد. فیلترینگ برای ایرانیان چیز تازه‌ای نیست اما حالا به نظر می‌رسد که نه تنها ایرانیان دچار این تحریم شده‌امند بلکه تعدادی از افرادی که به هر شکلی با ایران در ارتباط بوده‌اند هم دچار تحریم شده‌اند و دسترسی آن‌ها به اسلک (Slack) قطع شده است.

 

اسلک (Slack) چیست؟

اسلک یکی از برترین برنامه‌هایی است که برای ارتباط اعضای تیم و به اشتراک گذاری ایده‌ها، نظرات و حتی کارهای روزمره است که مبتنی بر سرویس ابری است. این سرویس امکان ایجاد کانال سازماندهی شده بر اساس موضوع را فراهم می‌کند همچنین تمامی اسناد، چت‌ها، فایل‌ها و... در این برنامه تیمی و یکپارچه، قابل جستجو است.

 

تحریم کاربران ایرانی و مرتبط با ایران توسط اسلک

اسلک درباره این تحریم چنین توضیح داده است که به موجب رعایت قوانین، دسترسی کاربرانی که از اسلک استفاده می‌کنند و احراز هویت هم نشده‌اند، در کشورهای ممنوعه و تحت تحریم، به این برنامه قطع شده است. در صورتی که حساب و یا تیم شما از هر یک از این کشورهای ممنوعه ساخته شده باشد، حسابتان از دسترسی خارج شده است. جالب اینجاست که اسلک هیچ اخطار قبلی و همچنین فرصتی برای بک آپ گرفتن از داده‌ها به این دسته از کاربران نداده است. با این اوصاف اسلک دسترسی کاربران کشورهای کوبا، ایران، کره شمالی و سوریه و شبه جزیره کریمه به این برنامه را مسدود کرده است.

این کمپانی مدعی است که مسدود شدن حساب کاربران ایرانی اسلک، به واسطه آپدیتی در سیستم جغرافیایی این برنامه بوده است که دسترسی کاربرانی که از IPهای ایرانی استفاده کرده‌اند و یا به هر نحوی ارتباطی با ایران داشته‌اند. البته اسلک مدعی است که تنها از آدرس IP برای این کار استفاده کرده است و به ملیت و نژاد آن‌ها توجهی نداشته است. با این وجو همانطور که در توییت زیر می‌بینید یک ایرانی که در ایران زندگی نمی‌کند و به گفته خودش از اسلک برای ارتباط با ایرانی‌ها هم استفاده نکرده است، با مسدود شدن حسابش رو به روست.

توییت یکی از کاربران اسلک که نه در ایران زندگی می‌کند و نه با ایران ارتباطی دارد

توییت یکی از کاربران اسلک که نه در ایران زندگی می‌کند و نه در اسلک با ایرانیان ارتباطی دارد

 

حالا اسلک برای رفع مشکل چنین افرادی از آن‌ها خواسته است تا به Feedback@slack.com ایمیلی را ارسال کرده و این مشکل را مطرح کنند تا اسلک به آن رسیدگی کند.

آمریکا سال‌هاست که ایران را از نظرات مختلف به خصوص از نظر صادر کردن هر گونه تکنولوژی تحریم کرده است اما در سال 2014 مشخص شد که فعالیت سرویس‌هایی مانند ایمیل، مرورگرها، سرویس‌های ارتباطی ، پیام رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی و در اصل سرویس‌هایی که کاربرد شخصی دارند، در ایران منعی ندارد. با این اوصاف به نظر می‌رسد که فعالیت اسلک در ایران محدودیتی نداشته باشد.

آمریکا مدتی است که تحریم‌ها را به صورت سرسختانه‌تری اعمال می‌کند که ممکن است برای شرکت‌ها هم عواقب سنگینی را به دنبال داشته باشد. شاید همین مسئله دلیلی باشد که این شرکت‌ها وادار می‌کند ابتدا حساب کاربران را مسدود کنند و سپس به این موضوع بپردازند که آیا این کار صحیح بوده است یا نه.

مسئله دیگر اینجاست که اسلک هیچ گاه با مشکلی از سمت ایران مواجه نشده بوده است و برخلاف برخی سرویس‌ها، ایران این برنامه را فیلتر نکرده بوده است. بنابراین رویکرد یکباره اسلک کمی کاربران را ناامید کرده است.

 

مقالات مرتبط:

معرفی ترلو، یکی از بهترین ابزارهای مدیریت پروژه

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: theverge


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر