روتر قدیمی خود را دور نیندازید: هفت روش برای زنده کردن روتر‌های قدیمی

روتر قدیمی خود را دور نیندازید: هفت روش برای زنده کردن روتر‌های قدیمی

اگر شرکت ISP شما یک روتر جدید برایتان فرستاده و یا خودتان یک دستگاه جدید خریده‌اید به یک مشکل برخواهید خورد. 

با روتر قدیمی خود چه کار کنید؟ 

اگر ISP خود را تغییر دهید احتمالاً از شما خواسته می‌شود تا روتر قدیمی خود را پس دهید. اما اگر یکی اضافی در خانه دارید کارهای زیادی می‌توانید با آن انجام دهید. 

 

1- ساخت یک تکرار کننده‌ی وایرلس

اگر شبکه‌ی وای-فای شما همه‌ی خانه‌تان را پوشش نمی‌دهد چه‌کار باید بکنید؟ گرچه اضافه کردن یک آداپتور اترنت ایده‌ی خوبی است اما می‌توانید یک روتر دیگر نیز اضافه کنید. 

به این صورت که شما با استفاده از سیگنال وای فای روتر قدیمی خود را به شبکه‌ی وایرلس جدید خود متصل می‌کنید. این کار امکان دسترسی به شبکه وای‌فای را افزایش می‌دهد. شاید مشکل تاخیر داشته باشید اما این روش سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای گسترش شبکه‌ی وایرلس است. 

این کار به نقطه‌ کورهای خانه‌ی شما امکان دسترسی داده و حتی می‌توانید وقتی در حیات خانه خود هستید از وای‌فای خانگی خود لذت ببرید. 

 

2- اتصال وای فای مهمان

اگر زیاد برای شما مهمان می‌آید و از اینترنت وایرلس شما استفاده می‌کنند می‌توانید شبکه‌ی مخصوص خودشان را به آن‌ها بدهید. 

این کار مانند تکرار کننده‌ی وایرلس است اما با کمی تفاوت. روتر به شبکه‌ی رمزگذاری شده شما متصل می‌شود اما به دستگاه‌های جدید امکان اتصال بدون رمز را می‌دهد. به این وسیله از قابلیت شبکه مهمان روتر قدیمی خود استفاده می‌کنید که به صورت پیش‌فرض کاری می‌کند تا مهمان‌ها یا هرکس دیگر نتواند دستگاه‌های دیگری به شبکه شما متصل کند. 

اگر این میزان از امنیت برای شما کافی نیست به تنظیمات فایروال روی روتر اصلی سری بزنید. 

 

3- پخش رادیوی اینترنتی ارزان 

می‌خواهید از شبکه‌های رادیویی مورد علاقه‌ی خود لذت ببرید؟ بعضی از روترها را می‌توانید طوری تنظیم کنید تا رادیوی اینترنتی پخش کنند. البته برای این کار باید سفت‌افزار روتر OpenWrt یا DD-WRT را نصب کنید. 

شما به نرم‌افزارهای دیگری نیز نیاز دارید. علاوه بر آن باید کارت صوتی USB نیز برای خروجی صدا تهیه کنید. 

گرچه ساخت این دستگاه خیلی ساده نیست و گزینه‌های زیادی برای شما موجود است اما هنوز هم می‌تواند یک پروژه‌ی جالب باشد. به این روش یاد می‌گیرید که سفت‌افزارها چگونه کار می‌کنند و از طریق اینترنت موزیک گوش کنید. 

 

4- از روتر به عنوان یک سوئیچ شبکه ارزان قیمت استفاده کنید 

بیشتر روترها بیشتر از شش درگاه اترنت ندارند. با افزایش تکنولوژی وایرلس در خانه ممکن است این تعداد کافی نباشد. با افزایش تعداد دستگاه‌های متصل به اترنت شاید نیاز به درگاه‌های بیشتری داشته باشید. 

برای مثال دوربین‌‎های مداربسته‌ی خانه، کنسول‌های بازی و غیره ممکن است امکان اتصال وایرلس را نداشته باشند. بلکه نیاز به یک اتصال فیزیکی یا به عبارتی اترنت را به شبکه شما داشته باشند. 

اگر درگاه‌های اترنت شما پر باشند شما می‌توانید با یک سوئیچ، شبکه به آن اضافه کنید. این کار در اصل مانند یک آداپتور اترنت است که با اضافه کردن درگاه‌های متصل به یک درگاه روی روتر اصلی ساخته می‌شود. 

روتر قدیمی شما احتمالاً چهار درگاه یا بیشتر دارد درنتیجه با این کار می‌توانید تعداد درگاه‌های موجود را افزایش دهید. به خاطر داشته باشید که شما باید حتماً شبکه‌ی وایرلس را روی روتر قدیمی از کار بیندازید تا به مشکل برنخورید. 

 

5- تبدیل روتر به یک پل وایرلس

اگر روتر جدید شما فقط وایرلس باشد چه؟ شاید ISP شما یک روتر با درگاه اترنت به شما ارائه ندهد یا شاید شما از اینترنت 4جی استفاده می‌کنید. به هرحال اگر نیاز دارید که دستگاه‎های اترنت را به شبکه‎ی خانگی خود متصل کنید یک پل وایرلس مشکل شما را حل خواهد کرد. 

شما می‌توانید روتر قدیمی خود را به یک پل وایرلس تبدیل کنید. 

این کار چیزی شبیه به تکرار کننده‌ی وایرلس است اما به جای به اشتراک گذاری اتصال وای فای، پل وایرلس به شما اترنت ارائه می‌دهد. روتر قدیمی به شبکه‌ی وای فای موجود متصل شده و درگاه‌های اترنت برای اتصال دستگاه‌ها استفاده می‌شود. 

 

6- ساخت یک هاب خانه هوشمند 

بعضی از روترها درگاه‌های اضافی خیلی خوبی دارند. در بعضی مواقع ممکن است درگاه USB موجود باشد که در این صورت اتصال سفت‌افزارهای OpenWRT یا DD-WRT را ساده می‌شود. 

دیگر دستگاه‌ها ممکن است درگاه سریال داشته باشند که برای سرور خودکار خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

اصولاً روتر یک سرور وب را اجرا می‌کند که شما از طریق مرورگر به آن متصل می‌شوید . این مرورگر ممکن است روی کامپیوتر و یا گوشی هوشمند شما باشد. شما می‌توانید یک کیت آردوینو و چند سوئیچ برق قابل کنترل با RF را به روتر متصل کنید و یک تنظیمات خانه هوشمند ابتدایی برای خود بسازید. 

درحالی که گزینه‌های راحت‌تری موجود هستند اما اگر به این کارها علاقه‌مند هستید این پروژه می‌تواند یک تفریح خوب برای شما باشد. 

 

7- تبدیل روتر به یک درایو NAS

به دنبال روشی برای ذخیره‌ی داده روی یک دستگاه ذخیره سازی و دسترسی از تمام نقاط خانه‌ی خود به آن هستید؟ نیاز به یک ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) دارید که در اصل یک درایو دیسک سخت است که به شبکه‌ی شما متصل می‌شود. 

درحالی که دستگاه‌های NAS گران قیمت نیستند اما با یک روتر قدیمی می‌توانید کمی پول پس‌انداز کنید. البته این مورد به روترهایی محدود می‌شود که سفت‌افزار شخصی مثل DD-WRT و درگاه USB را پشتیبانی می‌کنند و روترهایی که به شما اجازه‌ی مرور محتوا را از هر دستگاه USB متصل می‌دهند. 

بدون USB به هیچ عنوان راهی برای اتصال درایو دیسک سخت و یا فضای ذخیره‌سازی فلش USB وجود ندارد. 

وقتی که تنظیمات را انجام دادید NAS شما امکان دسترسی به داده‌های مهم را از هرجای خانه با استفاده از هر دستگاهی می‌دهند. 

 

روتر قدیمی شما هنوز هم خیلی قدیمی نیست 

روتر قدیمی خود را از انباری بیرون بیاورید. ما در این مقاله هفت روش را برای استفاده‌ی دوباره از روتر قدیمی به شما آموزش دادیم: 

1- اتصال وای فای مهمان 

2- تکرار کننده‌ی وایرلس

3- رادیو اینترنتی ارزان

4- استفاده از روتر به عنوان سوئیچ شبکه

5- استفاده از آن به عنوان پل وایرلس

6- ساخت یک هاب خانه هوشمند

7- تبدیل روتر به یک NAS

روش‌های زیادی برای استفاده‌ی دوباره از روترهای قدیمی وجود دارد. حتی اگر روتر شما واقعاً قدیمی باشد و بعضی از قابلیت‌های اصلی شبکه‌های وایرلس مدرن را نداشته باشد هنوز هم می‌توانید از آن به عنوان یک سوئیچ و یا شبکه‌ی مهمان استفاده کنید. 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر