مهلت هاتگرام و طلاگرام تمام شد اما مسئولان بی‌اطلاع هستند

مهلت هاتگرام و طلاگرام تمام شد اما مسئولان بی‌اطلاع هستند

همانطور که می‌دانید از اردیبهشت 97 فیلترینگ تلگرام آغاز شد اما از آنجایی که 40 میلیون ایرانی از این پیام رسان استفاده می‌کردند، مرکز ملی فضای مجازی برای دوران گذار از تلگرام دو نسخه غیرسمی این پیام رسان، یعنی هاتگرام و تلگرام طلایی را فیلتر نکرد و همین مسئله باعث شد تا جمع زیادی از آن 40 میلیون کاربر به سمت هاتگرام و طلاگرام سرازیر شوند تا جایی که این دو نسخه غیررسمی در حال حاضر حدود 25 میلیون کاربر دارند.

ابتدا تنها تا پایان شهریورماه به این دو پوسته تلگرام اجازه فعالیت بدون فیلترینگ داده شد اما بنا شد تا در این مهلت هاتگرام و تلگرام طلایی طوری تغییر کنند که بتوانند به صورت مستقل از تلگرام در دسترس کاربران قرار بگیرد. بعد از شهریورماه نیز به دلیل تحریم، این مهلت تا پایان آذرماه تمدید شد.

 

اخبار مرتبط: 

به هاتگرام و تلگرام طلایی مهلت دوباره‌ای داده شد، گویا این مهلت‌ها پایانی ندارد

 

حالا که 3 روز از پایان آذرماه می‌گذرد همچنانهاتگرام و طلاگرام بدون فیلترینگ فعالیت دارند! جالب اینجاست که حتی صحبتی درباره فیلتر شدن این دو و یا مهلت مجدد به آن‌ها نشده است. حتی جالب‌تر اینکه مسئولین هم درباره تکلیف این دو نسخه غیررسمی تلگرام اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره برگزاری جلسه پیرامون این موضوع و تصمیم گیری نهایی درباره آن، اظهار بی اطلاعی کرده و گفته است:

چیزی در رابطه با برگزاری جلسه نشنیدم و در رابطه با روند ادامه فعالیت این دو پیام رسان اطلاعی ندارم.

جمال هادیان، سخنگوی وزارت ارتباطات هم مجددا اطلاعی از این موضوع نداشته است و در این باره توضیح داده است که هیچ ابلاغیه، دستورالعمل و بخشنامه‌ای درباره فعالیت نسخه‌های فارسی تلگرام و یا مسدودسازی آن به وزارت ارتباطات داده نشده و تصمیم گیری درباره این موضوع نیز برعهده وزارت ارتباطات نبوده است. به گفته هادیان این وزارتخانه مسئولیتی در قبال تصمیم‌گیری درباره این دو پوسته تلگرام ندارد. وی در ادامه چنین توضیح داد:

حتی درباره مسائل فنی، زیرساختی و تغییر در پلتفرم حمایتی مرتبط با فعالیت این پیام رسان‌ها نیز ابلاغیه‌ای نداشتیم.

مسئله اینجاست که چندی پیش دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره هاتگرام و تلگرام طلایی توضیح داده بود که گزارش‌ها نشان می‌دهد که این دو نسخه فارسی به صورت آزمایشگاهی از تلگرام مستقل شده‌اند اما پیاده‌سازی این استقلال نیاز به سخت افزار و تجهیزات دیتاسنتر و سرور دارد. وی امیدوار بود که تا پایان آذرماه این استقلال به صورت کامل اجرایی شود.

فیروزآبادی در نهایت اعلام کرده است که تصمیم برای فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی از سمت مقام قضایی بوده است و تصمیم درباره ادامه فعالیت آن هم باید از سمت مقام قضایی باشد.

 

این خبر را از دست ندهید:

ویندوز 11، بازگشتی به دنیای ویندوز XP؛ آیا منتظر این ویندوز باشیم؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: مهر


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر