فالوور یاب و لایک بگیر؛ برنامه‌هایی که اطلاعات اینستاگرام 1 میلیون ایرانی را سرقت کردند

فالوور یاب و لایک بگیر؛ برنامه‌هایی که اطلاعات اینستاگرام 1 میلیون ایرانی را سرقت کردند

اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی بسیار محبوب در ایران است که بعد از فیلتر شدن تلگرام کسب و کارهای زیادی به استفاده از آن روی آوردند. همین مسئله باعث شده است تا برنامه‌هایی مانند فالوور یاب، لایک گیر و... در بین دارندگان پیج‌های اینستاگرامی معروف شد.

حالا مرکز ماهر مجموعه‌ای 200 عددی از این برنامه‌ها را مورد بررسی قرار داده است. بنا به این بررسی‌ها در بین این برنامه‌ها، حدود 100 مورد برای ارائه خدمات باید وارد حساب کاربری کاربر می‌شدند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در بین این برنامه‌ها حدود 50 مورد اطلاعات کاربری کاربران از جمله نام کاربری و رمز عبور او را به روش‌های مختلفی به دست آورده و به سرورهای توسعه‌دهنده برنامه ارسال می‌کنند. مسئله اینجاست که با توجه به آمار نصب این برنامه‌ها، مرکز ماهر تخمین می‌زند که اطلاعات بیش از یک میلیون کاربر اینستاگرام در دست توسعه‌دهندگان این برنامه‌ها قرار دارد.

البته تعدادی از این برنامه‌ها به کاربر اطمینان می‌دادند که به رمز عبور آن‌ها دسترسی نخواهند داشت اما گویا با روش‌هایی رمز عبور کاربر را به دست می‌آورده‌اند. البته از آنجایی که مشخص نشده است که این برنامه‌ها اطلاعات کاربران را به سرور توسعه‌دهنده ارسال کرده است، تعدادی از این برنامه‌ها به عنوان برنامه‌های سارق در نظر گرفته نشده است. با این وجود نمی‌توان به این برنامه‌ها هم اطمینان کرد. به همین دلیل مرکز ماهر به فروشگاه‌های برنامه‌های اندرویدی هشدار داده است که قبل از انتشار برنامه‌های مربوط به اینستاگرام (فالووریاب، لایک بگیر و...)، آن‌ها را به صورت دقیق‌تر بررسی کنند.

برنامه‌های موجود در بازار اپ‌های داخلی در خصوص اینستاگرام، به همین 200 اپلیکیشن محدود نمی‌شود اما مرکز ماهر در حال حاضر تنها به بررسی این برنامه‌ها بسنده کرده است. مرکز ماهر تعدادی از این برنامه‌ها که دارای میزبان داخلی بوده‌اند را حذف کرده است اما تعداد دیگری که از میزبان خارجی استفاده می‌کرده‌اند همچنان فعال هستند.

از جمله برنامه‌هایی که در لیست برنامه‌های سرقت اطلاعات مربوط به اینستاگرام از سمت مرکز ماهر مشخص شده است می‌توانیم به لیست زیر اشاره کنیم، البته این لیست کامل نیست و لیست کامل را می‌توانید از این لینک ببینید:

لیست برنامه‌های سرقت کننده اطلاعات کاربران مربوط به اینستاگرام

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.  

منبع خبر: مرکز ماهر


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر