پنج باور غلط درمورد بلوتوث که باعث شده از این تکنولوژی به اندازه کافی لذت نبریم

پنج باور غلط درمورد بلوتوث که باعث شده از این تکنولوژی به اندازه کافی لذت نبریم

سال‌هاست که بلوتوث روش محبوب در تکنولوژی برای اتصال بدون سیم دو دستگاه به هم است. در طی این سال‌ها این تکنولوژی پیشرفت‌هایی داشته و تغییراتی کرده است. اما متأسفانه هنوز افسانه‌های قدیمی درمورد این تکنولوژی وجود دارد. حال زمان آن رسیده که دیگر ابن افسانه‌ها را فراموش کنیم. 

بلوتوث امروز با بلوتوث چند سال پیش متفاوت است. در این مقاله به اصلی‌ترین تصورات اشتباهی که درمورد این تکنولوژی وجود دارد می‌پردازیم. 

 

1- فعال بودن بلوتوث باتری را خالی می‌کند 

بلوتوث

 

در سال‌های گذشته روشن ماندن بلوتوث باتری را خیلی زود خالی می‌کرد چرا که وقتی که آن را روشن می‌کردید به طور مداوم دنبال دستگاه‌هایی برای جفت شدن می‌گشت. 

اما با آمدن گوشی‌های هوشمند این موضوع به یک افسانه تبدیل شد. در استانداردهای جدیدی که در نسخه‌ی 4 بلوتوث به بالا موجود است از چیزی به عنوان ماژول انرژی پایین استفاده می‌شود. 

ماژول‌های انرژی پایین یا LE از تکنولوژی متفاوتی برای جست‌وجوی دستگاه‌های بلوتوث در اطراف خود می‌کنند و درضمن نسبت به نسخه‌های قدیمی بلوتوث نیروی کمتری مصرف می‌کنند. 

به طور مشابه دستگاه LE هنگامی که داده‌ای درحال انتقال نیست نیروی کمی مصرف می‌کند. برای مثال اگر گوشی هوشمند خود را به یک هدفون بلوتوثی متصل کرده باشید وقتی که موزیکی پخش نمی‌شود نیرویی نیز مصرف نمی‌کند. 

درنتیجه مصرف نیروی بلوتوث LE بسیار کاهش یافته. درحالی که بلوتوث‌های قدیمی 1 وات مصرف داشتند بلوتوث‌های LE چیزی بین 0.01 تا 0.5 وات مصرف دارند. این پیشرفت بزرگی است. 

 

2- بلوتوث برای سلامتی مضر است 

بلوتوث

 

درحال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر این که امواج رادیویی موبایل برای ما مضر است وجود ندارد. با این حال ما درمورد یک چیز کاملاً مطمئن هستیم: هدست‌های بلوتوثی امن‌تر هستنند. 

همه چیز امواج، نیرو است و بلوتوث از این نظر بسیار امن است. خروجی ماکزیمم بلوتوث برای یک دستگاه کلاس1  100 میلی وات نیرو است که البته به ندرت به این حد می‌رسد. 

دراصل بیشتر دستگاه‌های بلوتوثی حداکثر 1 میلی وات نیرو مصرف می‌کنند. از طرف دیگر گوشی‌های استاندارد زمانی که در حال استفاده از سرویس‌های 3جی یا 4جی هستید از 1000 میلی وات یا 2000 میلی وات نیرو استفاده می‌کنند. 

درنتیجه شاید بلوتوث صددرصد امن نباشد اما داشتن هدفون بلوتوثی شما را کمتر از گوشی هوشمند در معرض امواج قرار می‌دهد. شاید شما نتوانید بدون گوشی خود زندگی کنید اما اگر نگران امواج گوشی هستید می‌توانید از هدست بلوتوثی استفاده کنید. 

 

3- بلوتوث تنها در اتاق‌های کوچک قابل استفاده است 

بلوتوث

 

آیا بلوتوث گوشی هوشمند شما تنها در یک محدوده کوچک کار می‌کند؟ شاید، اما چیزی که احتمالاً نمی‌دانید این است که بلوتوث‌ها سه نوع کلاس دارند و این که دامنه تحت پوشش بلوتوث شما چقدر است به کلاسی که در آن قرار دارد مرتبط است: 

• دستگاه‌های بلوتوث کلاس3 محدوده‌ای کمتر از 10 متر دارند. 

• دستگاه‌های بلوتوث کلاس2 محدوده‌ای حدود 10 متر دارند.

• دستگاه‌های بلوتوث کلاس1 محدوده‌ای حدود 100 متر دارند. 

اصولاً در دستگاه‌هایی که منبع نیرو خود را دارند مثل کامپیوترهای دسکتاپ یا اسپیکر، بلوتوث کلاس1 دریافت خواهید کرد. بیشتر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها از بلوتوث کلاس 2 یا 3 استفاده می‌کنند. 

با این حال 10 متر فاصله‌ی فرضی است. بدون هیچ مداخله‌ای (مثل یک دیوار) می‎بینید که این میزان بسیار بیشتر از ده متر است. 

 

4- بلوتوثی که قابل یافتن نیست امن است 

بلوتوث

 

تکنولوژی بلوتوث هیچ‌گاه از نظر امنیت قوی نبوده اما در نسخه‌های اخیر تا حدی بسیاری از مشکلات امنیتی حل شده‌اند. یک افسانه که درمورد بلوتوث وجود دارد این است که اگر دستگاه خود را در حالت نامرئی قرار دهید افرادی که مقاصد بد دارند دیگر آن را پیدا نخواهند کرد. 

این موضوع به هیچ وجه حقیقت ندارد. 

آدرس دستگاه بلوتوث BDA شاید درحالت نامرئی مخفی باشد اما هکرها در طی این سال‎ها باهوش‎تر شده‎اند. دستگاه‌های اسکنر هنوز هم می‌توانند در حالت نامرئی BDA را بیابند و از فیلتر آن رد شوند. 

بزرگ‎ترین اشتباهی که بسیاری از کاربران انجام می‌دهد این است که رمز پیش‌فرض دستگاه‌های بلوتوث را که در بیشتر مواقع 0000 یا 1234 هستند تغییر نمی‌دهند. به همین دلیل هر کسی که یک بار به دستگاه بلوتوث شما متصل شده باشد این آدرس را دارد. 

این سیستم ساده و بی منطق عامل اصلی استراق سمع و بلوجکینگ ( اتصال دستگاه بلوتوثی به یک گوشی برای ارسال اسپم) است. اولین کاری که باید انجام دهید این است که به تنظیمات بلوتوث گوشی خود رفته و رمز پین خود را تغییر دهید. 

اگر واقعاً نگران حملات بدافزارها از طریق بلوتوث هستید اتصال خود را به جای حالت نامرئی خاموش کنید. در این حالت گوشی شما قابل هک شدن از طریق بلوتوث نیست. 

 

5- بلوتوث با وای-فای تداخل دارد 

بلوتوث

 

مانند دیگر تکنولوژی‌های وایرلس بلوتوث نیز از فرکانس رادیویی 2.4 گیگاهرتز برای ارسال و دریافت داده استفاده می‌کند. این فرکانسی است که در شبکه‌ی وای-فای گرفته تا ماکروفر از آن استفاده می‌شود. 

درنتیجه ممکن است فکر کنید که ثبات و سرعت اتصال بلوتوث شما به این بستگی دارد که چه دستگاه‌های دیگری در خانه فعال هستند و این که آیا آن‌ها در فرکانس وایرلس گفته شده در حال ارسال داده هستند یا خیر. 

بلوتوث از چیزی به نام پرش فرکانس تطبیقی استفاده می‌کند که در بلوتوث نسخه‌ی 5.0 بسیار پیشرفت کرده است. اما چیزهایی یه گفتیم به چه معنی است؟ 

2.4 گیگاهرتز باندی است که از 2400 مگاهرتز تا 2483.5 مگاهرتز تشکیل شده است. بلوتوث از دو کانال استفاده می‌کند که هرکدام بر 50% باند نظارت دارند. سیگنال خیلی سریع از یک فرکانس آزاد به یک فرکانس دیگر می‌پرد درضمن کاری می‌کند تا هنگامی که دیگر دستگاه‌ها از باند استفاده می‎کنند با آن‌ها تداخل نداشته باشد. 

نتیجه‌ی نهایی این است که درحالی که دیگر اتصالات وایرلس درحال تلاش برای استفاده از فرکانسی هستند که بلوتوث از آن‌ها استفاده می‌کند این پرش سریع تطبیقی کاری می‌کند تا بدون کاهش سرعت اتصالی ثابت داشته باشید. 

 

بیشتر درمورد بلوتوث بدانید 

به طور خلاصه بلوتوث یک تکنولوژی امن و مناسب برای اتصال بدون سیم دستگاه‌ها به یکدیگر است. درنتیجه از آن به خصوص دستگاه‌های بلوتوث 5.0 لذت ببرید و نگران طول عمر باتری دستگاه خود نباشید. 

این افسانه‌ها و اطلاعات غلط زمانی پخش می‎شود که اطلاعات کافی درمورد موضوع نداشته باشید. 

 

بیشتر بخوانید:


امواج شبکه 5G جان صدها پرنده را گرفت

گوگل با تکنولوژی Eddystone iBeacon به جمع جاسوس های بلوتوثی می پیوندد

10 بلندگو بلوتوث برتر موجود در بازار

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

دانشمند مخفی در جهان

پنج‌شنبه, 06 دی 1397

منبع این خبر کیه چقدر دروغیه !!!!!!!!

امواج اثبات شده سرطان زا هستند هزاران مستند وجود داره چند ساله که اثبات شده

بلوتوث نیاز به انرژی داره دیگه انرژی هم از باتری تامین میشه پس باتری رو خالی می کنه

اینترنت نسل 5 در انگلیس باعث مرگ بسیاری از پرندگان شده که در تششعات قووی این دکل ها زندگی می کنند

اینترنت نسل 5 سرطان سنگینی رو برای موجودات جهان به همراه داره که امیدوارم ایران جلوی ورودشو نده همین فور جی نیاز اینترنت رو بر طرف می کنه و نیازی به 5 جی نیست

در هر صورت ممنون از پستتون و نقد من نسبت به نویسنده اصلی این پست هست و نه لزوما شما اما شما هم بهتره معلوماتتون رو بیشتر کنید با تشکر از شما

موفق باشید

پاسخ

یک دوست

دوشنبه, 20 اسفند 1397

دوست عزیز نویسنده نگفت که بلوتوث به انرژی نیاز نداره گفت به لطف LE انرزی خیلی کمتر مصرف میکنه
و اینکه لطفا اون منبعی که امواج بلوتوث رو سرطان زا اعلام کرده معرفی کنید
اینجا هم بحث در مورد شبکه 5G نیست همه چیزو به هم ربط ندید ( اون آزمایش هایی هم که روی شبکه 5G انجام شده در کشور هلند هستش)
Good Luck :)

پاسخ

ثبت نظر