تفاوت بین مگابیت (Mb) و مگابایت (MB) چیست؟

تفاوت بین مگابیت (Mb) و مگابایت (MB) چیست؟

آیا شما تفاوت بین مگابیت و مگابایت را می‌دانید؟ 
درحالی که تلفظ هردو خیلی به هم نزدیک است این دو کاملاً از هم متفاوت هستند. این دو در تعیین سرعت انتقال داده مثل سرعت اتصال اینترنت و اندازه‌ی داده‌ای که در دستگاه‌های ذخیره‌سازی مثل هارد درایوها را تعیین می‌کند. 
شاید این دو کمی گیج کننده به نظر برسند اما ما در این مقاله هرآنچه را که درمورد مگابیت (Mb) و مگابایت (MB) می‌دانیم را به شما می‌گوییم. 

 

مگابیت و مگابایت چه هستند؟ 

Mb MB


اول از همه با کوچک‌ترین ذره شروع می‌کنیم: یک بیت. یک بیت عددی بایناری است که یک واحد خیلی کوچک از داده دیجیتالی کامپیوتری است. هشت بیت یک بایت را تشکیل می‌دهد. یک مگابیت شامل یک میلیون از این بیت‌ها می‌شود و هشت مگابیت یک مگابایت را تشکیل می‌دهد. 
معمولاً اندازه‌ی داده برای هارددرایوها و فایل‌ها به صورت بایت حساب می‌شود اما برای دیتا روی پهنای باند به صورت بیت محاسبه می‌شود. 
به احتمال زیاد شما گیگابایت (GB) و ترابایت (TB) را بیشتر شنیده باشید چرا که این روزها در دستگاه‌های ذخیره‌سازی داده از آن‌ها به صورت گسترده استفاده می‌شود. یک گیگابایت حاوی 1000 مگابایت داده و یک ترابایت حاوی 1000 گیگابایت است. 
در اصل ترابایت تعداد خیلی زیادی بیت در یک جاست. واقعاً دیوانه کننده است اینطور نیست؟ 

 

تفاوت بین این اختصارات چیست؟ 


این اختصارات بسیار مهم هستند. از آنجایی که یک مگابیت واحدی کوچک‌تر از مگابایت است حرف کوچک b به آن اختصاص داده شده که اختصار Mb را ایجاد می‌کند. مگابایت بزرگ‌تر است در نتیجه در MB از حرف بزرگ B استفاده می‌شود. 
هردو مگابایت و مگابیت برای مشخص کرده سرعت انتقال داده هرچیزی مثل هارد درایوها یا اتصال اینترنت استفاده می‌شود. اگر از یک هارد درایو استفاده می‌کنید تنها اختصارات مورد استفاده‌ی شما Mb یا MB خواهد بود. 
اما درمورد سرعت اینترنت شما به میزان مگابیت یا مگابایتی که در ثانیه منتقل می‌شود اشارده دارید در نتیجه از Mbps یا MBps و اختصار ps استفاده می‌کنید که به معنی «در ثانیه» است. 

 

چرا دانستن هردو مگابیت و مگابایت مهم است؟ 

Mb MB


امروزه همه‌ی ما در خانه به اتصال اینترنت نیاز داریم و پهنای باند دریافتی برایمان بسیار مهم است. شرکت‌های ISP معمولاً پکیج‌هایی با سرعت 50Mbps یا 100 Mbps یا مشابه آن استفاده می‌کنند. شما باید بدانید که دقیقاً برای چه چیزی پول پرداخت می‌کنید. 
شاید به نظرتان 100Mbps خیلی سرعت بالایی به نظر برسد. درحالی که فکرتان درست است اما انتظار نداشته باشید که یک فایل 100 مگابایتی در یک ثانیه دانلود شود. 

Mb MB


دلیل این موضوع این است که شرکت‌های ISP این میزان سرعت را به عن وان «تا 100 Mbps» می‎فروشند که به معنی تا 100 مگابیت در ثانیه است و نه 100 مگابایت در ثانیه. درک سرعت‌ روی اینترنت کمی پیچیده است. 
در نتیجه اگر شما اتصال 100 مگابیت بر ثانیه دارید دراصل سرعت شما 12.5 مگابایت بر ثانیه است که خیلی بالا نیست. برای رسیدن به این رقم کافی است 100 را تقسیم بر 8 کنید. برای مثال فرض کنید که اتصال 400 مگابیت بر ثانیه در خانه دارید که به عبارتی 50 مگابایت بر ثانیه است. رقم اول خیلی بیشتر از رقم دوم به نظر می‌رسد اینطور نیست؟ 

 

تاکتیک‌های مارکتینگ 


شرکت‌های ISP از مگابایت به عنوان تاکتیکی برای پر سرعت نشان دادن پکیج‌های خود به مشتریان استفاده می‌کنند. به این دلیل که این رقم‌ها بزرگ‌تر هستند بیشتر از معادل‌های کوچک‌تر خود جلب توجه می‌کنند. 
درضمن این سرعت‌ها ماکزیمم هستند و در ساعت‌های شلوغی بسیار پایین‌تر خواهند بود. 
سرویس‌هایی مثل SpeedTest به شما امکان تست سرعت اینترنت را می‌دهند و معمولاً پاسخ را به صورت مگابیت بر ثانیه به شما اعلام می‌کنند. با این حال شما می‌توانید تنظیمات آن را تغییر داده و آن را به مگابایت بر ثانیه تبدیل کنید. 
فرض کنید قصد دانلود یک فایل 450 مگابایتی را دارید. این فایل به بیانی دیگر 6000 مگابیت است ( 6000 تقسیم بر 8 می‌شود 750). اگر یک اتصال 50 مگابیت بر ثانیه‌ای داشته باشید این فایل در دو دقیقه دانلود می‌شود. یک اتصال کم‌ سرعت‌تر 10 مگابیت بر ثانیه‌ای همان فایل را در ده دقیقه دانلود می‌کند. 

 

خرید یک هارد درایو جدید 


اگر قصد خرید یک هارد درایو جدید یا یک هارد درایو اکسترنال یا هر وسیله‌ی ذخیره سازی داده دیگری را برای کامپیوتر خود دارید  باید به ظرفیت آن دقت کنید. در دستگاه‌های مدرن معمولاً از واحد گیگابایت به جای مگابایت استفاده می‌شود. 
وقتی که درایو خریداری می‌کنید معمولاً سایزهایی مثال 256 گیگابایت، 500 گیگابایت، 750 گیگابایت، 1 ترابایت و غیره را می‌بینید. این اعداد به معنی 256000 مگابایت، 500000 مگابایت، 750000 مگابایت و غیره هستند. 
1 ترابایت 1000 گیگابایت یا 100000 مگابایت است. برای این که بفهمید یک فایل چند مگابایت حجم دارد کافی است گیگابایت را در 1000 ضرب کنید. 
معمولاً وقتی که درمورد سرعت اینترنت صحبت می‌کنیم از بیت  b(Mb) استفاده می‌کنیم. بایت B (MB, GB, TB و غیره) معمولاً برای مشخص کردن اندازه فایل استفاده می‌شود. 

 

مگابیت و مگابایت را چگونه محاسبه کنیم؟ 


به خاطر سپردن این موضوع بسیار ساده است. یک مگابایت (MB) حاوی هشت مگابیت(Mb) است. وقتی که چیزی را به صورت MB دیدید کافی است آن را ضرب در هشت کنید تا ببینید چند مگابیت است. 
به همین منظور فرض کنید که x به معنی MB و y به معنی Mb است: 
xMB x 8 = yMb
اگر می‌خواهید مگابیت را به مگابایت تبدیل کنید آن را تقسیم بر هشت کنید: 
yMb / 8 = xMB
برای این که بفهمید چقدر زمان لازم است تا یک فایل دانلود شود ( بر اساس سرعتی که برای آن پول پرداخت کرده‌اید) از این فرمول استفاده کنید. p به معنی سرعت اینترنت و t زمان دانلود است: 
(xMB x 8) / pMbps = t (in seconds)
شما همچنین می‌توانید ثانیه را به دقیقه تبدیل کنید تا نتیجه‌ی ساده‌تری بگیرید. 
اگر گیگابایت را به مگابایت تبدیل می‌کنید میزان گیگابایت خود را ضرب در هزار کنید. ( a عدد گیگابایت ماست) 
aGB x 1000 = xMB

این مقاله‌ها را از دست ندهید: 

فید افقی اینستاگرام؛ باز طراحی که جنجال به پا کرد

هواوی P Smart 2019؛ میانرده جدید هواوی رونمایی شد

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

نیما

شنبه, 23 اسفند 1399

ممنون، واقعا مفید بود.

پاسخ

ثبت نظر