چه عواملی سرعت اینترنت ما را تعیین می‌کند؟

چه عواملی سرعت اینترنت ما را تعیین می‌کند؟

آیا تا به حال سرعت اینترنت خود را تست کرده‌اید؟ خیلی‌ها این کار را می‌کنند و سرعت آن‌ها چیزی بین Kbps500 یا 2Mbps یا حتی چیزی بیشتر تخمین زده می‌شود. سپس این افراد سعی می‌کنند یک ویدئو روی یوتیوب ببینند اما ویدئو آن‌ها هر چند دقیقه یک بار برای بارگذاری متوقف می‌شود. 
معمولاً کاربران کامپیوتر اتصال اینترنت را مقصر دانسته و این سوال را می‌پرسند: « چرا تست سرعت به من می‌گوید که می‌توانم 3مگابیت ویدئو را در دو ثانیه دانلود کنم اما سرعت من بسیار پایین است؟» یا « تست سرعت به من می‌گوید که سرعت آپلود و دانلود من 512 کیلو بایت بر ثانیه است اما چرا اسکایپ من خوب کار نمی‌کند؟» 
در این مقاله ما می‌خواهیم سرعت اینترنت و عوامل تأثیر گذار روی آن را برای شما توضیح دهیم. تست سرعت اینترنت تنها یک بخش را برای ما روشن می‎کند. چیزی که سرعت تست اینترنت به شما می‌گوید مدت زمانی است که یک داده خاص برای ارسال به سرور تست و دوباره به کامپیوتر نیاز دارد. این میزان بر اساس حجم فایل و مدت زمانی که طول می‌کشد تا سرور دوباره به کامپیوتر برگردد محاسبه می‌شود. این تست، سرعت دانلود را چک می‌کند. حجم فایل و مدت زمانی که صرف خروج از کامپیوتر شما و رسیدن به سرور می‌شود سرعت آپلود را مشخص می‌کند. 
معمولاً سرعت دانلود از سرعت آپلود بالاتر است. اما چرا؟ زیرا هنگامی که از وب استفاده می‌کنید معمولاً در یک جا چند کلمه تایپ می‌کنید، در جایی دیگر چند کلیک می‌کنید. این کارها میزان آپلود شما را تعیین می‌کند. یک وب‌سایت یا ویدئو که در نتیجه‌ی آن کلیک‌ها و کلمات تایپ شده می‌بینید دانلود شماست. 

دانلود


مانند این است که شما یک اتومبیل کوچک برای کسی بفرستید و از او بخواهید که یک تریلی برایتان بفرستد. شما برای یک اتومبیل کوچک یک جاده با پهنای کوچک نیاز دارید اما برای تریلی به پهنای بسیار بزرگ‌تری  نیاز خواهید داشت. به این موضوع ارتباطات ناهمگام می‌گویند. به همین دلیل سرعت آپلود شما معمولاً کمتر از سرعت دانلود شماست. 

دانلود


اما این موضوع چه ربطی به اتصال 3 مگابیت بر ثانیه‌ای برای تأخیر در بارگذاری یک ویدئو دارد؟ دقیقاً مشکل اینجاست که تست سرعت محدودیت‌ها را اندازه‌گیری نمی‌کند. یک قطار را در نظر بگیرید که در حال رسیدن به ایستگاه است. تمام اتومبیل‌های موجود در آن قطار همزمان به ایستگاه می‌رسد زیرا همه‌ی اتومبیل‌ها فاصله یکسانی تا مقصد دارند. حال اگر هر اتومبیل با فاصله‌ای متفاوت از بقیه به مقصد برسد می‌توانید تصور کنید که چه وضعی پیش خواهد آمد. 
موضوع برای ارسال اطلاعات روی اینترنت نیز به همین صورت است. نوسان زمان بین بسته‌های اطلاعاتی نیز به همین صورت هستند. حتی اگر همه‌ی بسته‌ها با سرعت 3 مگابیت بر ثانیه حرکت کنند محدودیت ایجاد می‌شود. سطح بالای محدودیت می‌تواند باعث شود VoIP یا صدا روی پروتکل شما کار نکند. وقتی که ما صحبت می‌کنیم صدایمان یک موج مداوم از اطلاعات است در نتیجه داده نیز باید مداوم باشد. ویدئو نیز به همین صورت است. 

دانلود


یک دلیل دیگر که سرعت اینترنت آنطور که باید باشد نیست تعداد پرش‌هایی است که یک اتصال باید انجام دهد تا به سرور نهایی برسد. فرض کنید که شما سرعت خود را با سرور XYZ امتحان کرده‌اید. همچنین فرض کنید که بین کامپیوتر و سرور XYZ هیچ پرشی وجود ندارد. در نتیجه به شما گفته می‌شود که سرعت دانلودتان 3 مگابیت بر ثانیه است. 
حال شما سعی می‌کنید چیزی را از سرور DFG دانلود کنید. پرش‌ها یا سرورهای دیگری وجود دارد که اتصال شما باید از آن‌ها بگذرد تا به سرور DFG برسد. هرکدام از این پرش‌ها که دیرتر پاسخ می‌دهد مازیکمم سرعت اتصال شما را مشخص می‌کند. ما به این پرش تنگنا می‌گوییم. فرض کنید که شما یک ماشین فراری دارید اما در یک جاده پر از چاله‌چوله هستید. در نتیجه شما هیچ‌گاه نخواهید توانست با نهایت سرعت ممکن حرکت کنید. 
ممکن است بین سروری که به آن متصل هستید و نتیجه‌ی نهایی روی مانیتور شما تنگناهای زیادی وجود داشته باشد. شاید روتر اینترنت شما توانایی کمتر از اتصال اینترنتتان داشته باشد. این موقعیت یک تنگنا ایجاد می‌کند. کارت رابط شبکه‌ی شما ممکن است به اندازه‌ی روتر شما سرعت نداشته باشد. کارت ویدئو ممکن است توانایی پردازش اطلاعات را در سرعتی پایین‎تر از کارت NIC روی کامپیوتر داشته باشد. این موقعیت نیز یک تنگنای دیگر ایجاد خواهد کرد. 
یک نکته‌ی مهم دیگر این است که پهنای باند شما بین چندین کامپیوتر در خانه تقسیم می‌شود. برای مثال اگر مودم اینترنت توانایی انتقال 3 مگابیت بر ثانیه را دارد اما چهار کامپیوتر در حال دانلود به صورت همزمان از طریق مودم باشند، 3 مگابیت بر ثانیه بین همه‌ی این کامپیوترها تقسیم می‌شود. در نتیجه هرکدام از این چهار کامپیوتر حال سرعت کمتری نسبت به همان مودم دارند. 
با این مشکل چه می‌توان کرد؟ بستگی دارد. چه کار می‎خواهید بکنید؟ چه چیزی را می‌توانید تحمل کنید؟ اگر فرد صبوری هستید و چند دقیقه بیشتر برای دانلود یک فایل شما را کلافه نمی‌کند مشکل خاصی نخواهید داشت. اما اگر سرعت دانلود برایتان خیلی مهم است می‌توانید اجزای مشکل ساز کامپیوتر را ارتقا دهید. روتر خود را عوض کنید یا حتی شرکت ISP خود را تغییر دهید. 

 

مقالات مرتبط:

تفاوت بین مگابیت (Mb) و مگابایت (MB) چیست؟

چگونه سرعت ارتباط با کابل اترنت را افزایش دهیم؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر