نماینده مجلس: قرار بود اینستاگرام تا آخر آذرماه فیلتر شود!

فیلترینگ-اینستاگرام_1546175071.jpg

فیلترینگ؛ موضوع همیشه داغ در کشور، بار دیگر و این بار از زبان یک نماینده مجلس و عضو کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مطرح شده است. جالب اینجاست که این بار موضوع تنها تلگرام نیست بلکه این بار و برای اولین بار شاهد یک خبر رسمی‌تر از قبل درباره فیلترینگ اینستاگرام بودیم.

حجت الاسلام احمد سالک، یک عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با خبرگزاری ایسنا درباره فیلترینگ پیام رسان‌های خارجی گفت و گویی داشته است. مسئله‌ای که در این گفت و گو مطرح شده است، از بین رفتن حس رقابت بین پیام رسان‌های داخلی بعد از فیلترینگ پیام رسان‌های خارجی است. درواقع روز به روز تعداد پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی که در ایران فیلتر هستند بیشتر می‌شود و در حال حاضر تنها شبکه اجتماعی که بین ایرانیان رواج دارد و فیلتر نیست، اینستاگرام است. به عبارتی فضای مجازی در ایران دچار فیلترینگ بزرگی شده است که به گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات، بزرگ‌ترین خود تحریمی است.

حالا مسئله این است که با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی، پیام رسان‌های داخلی انگیزه و حس رقابتی برای پیشرفت ندارند. دقیقاً مسئله‌ای که از احمد سالک درباره آن پرسیده شده است. وی در پاسخ به این مسئله چنین توضیح داده است:

مسئله‌ اصلی عبارت است از مدیریت بومی پیام ‌رسان‌های داخلی و به این منظور باید از مدیریت پیام رسان‌های بیگانه خارج شویم. مسلماً این هدف هزینه‌هایی را در پی خواهد داشت که از میان رفتن حس رقابت بین پیام رسان‌ها از این جمله است. باید اساس پیام رسان‌های ایرانی تقویت شوند، تأمین بودجه و تقویت زیرساخت‌ها از جمله مواردی هستند که باید مورد برسی قرار گیرند، نکته دیگر این است که باید مهاجرت افراد را از تلگرام و اینستاگرام به پیام رسان‌های داخلی سوق دهیم و این مهاجرت نیازمند یک تشویق است یعنی اگر تشویقی انجام نشود کاری انجام نخواهد گرفت. نکته سوم این است که پیام رسان‌های داخلی باید صاحب مقررات شوند تا تخلفی در آنان انجام نشود.

آیا فیلترینگ تلگرام موفق بوده است؟

مسئله دیگری که از چند ماه بعد از فیلترینگ تلگرام مطرح شد، بحث موفقیت یا عدم موفقیت فیلترینگ تلگرام بود. به عنوان اولین مقام مسئول، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از شکست خوردن فیلترینگ صحبت کرد. حالا این سؤال از احمد سالک هم پرسیده شده است و او در پاسخ چنین توضیح داده است:

این مسئله باید روزی انجام می‌شد و ما نمی‌توانیم با وجود فسادهایی که در تلگرام و پیام رسان‌های مشابه است تا آخر منتظر باشیم که "تلگرام باشد و ماهم باشیم" و باید روزی فعالیت تلگرام و اینستاگرام به اتمام برسد. اگر بسته شدن تلگرام در دی ماه سال گذشته مداومت داشت امروز دچار مشکلات پیش آمده نبودیم، اما طی مصوبه‌هایی که صادر شده باید فیلترینگ با قوت انجام شود و امید است این مهاجرت به سمت پیام رسان‌‌های داخلی انجام شود.

فیلترینگ اینستاگرام

موضوع فیلترینگ اینستاگرام هم بارها و بارها اما نه به صورت رسمی مطرح شده است اما این بار احمد سالک از تعیین شدن زمانی برای فیلترینگ اینستاگرام خبر داده است که نشان می‌دهد موضوع جدی باشد. وی در این خصوص چنین توضیح داد:

زمانی برای انجام این امر تعیین شد. بنا بر این بود که تا پایان آذر ماه 97 فیلترینگ انجام شود، اما همچنان زمان دقیق فیلترینگ مشخص نیست.

بیشتر بخوانید:

آیا لغو فیلترینگ تلگرام در دست بررسی است؟

احتمال فیلترینگ اینستاگرام مطرح شد

فیلترینگ در روزهای آینده شدیدتر خواهد شد

نظر شما درباره این موضوع چیست؟ نظرات خود در این خصوص را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

منبع خبر: ایسنا


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر