توضیح وزیر ارتباطات: چرا قیمت بسته‌های اینترنتی افزایش یافته است؟

توضیح وزیر ارتباطات: چرا قیمت بسته‌های اینترنتی افزایش یافته است؟

توضیح وزیر ارتباطات که چرا قیمت بسته‌های اینترنتی افزایش یافته است؟ وی توضیح داده که برای کنترل هزینه از اپراتورها خواسته تا تبلیغات خود را مدیریت کنند.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از ساعاتی پیش و طی توییت‌هایی با هشتگ #گزارش_به_مردم، اطلاعات و آمارهایی را درباره توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات منتشر کرده تا پیشرفت‌های حاصل در طول یک سال گذشته را مشاهده کنیم. در ادامه آمارهای منتشر شده را با هم مرور می‌کنیم. با فیسیت همراه باشید.

 

افزایش هزینه اینترنت؛ موضوع جنجالی

بگذارید از آخرین مورد شروع کنیم که احتمالاً دغدغه این روزهای بسیاری از ماست؛ هزینه اینترنت؛ مسئله‌ای که وزیر ارتباطات آن را با عنوان "قیمت خدمات" مطرح کرده است.

در طی چند ماه اخیر شاهد افزایش قیمت بسته‌های مختلف اینترنت توسط اغلب اپراتورها بوده‌ایم که دلیل این افزایش قیمت، افزایش ارزش دلار عنوان می‌شد. حالا وزیر ارتباطات در خصوص افزایش قیمت خدمات چنین توضیح داده است:

هر چند خدمات دولت به شرکت‌های اینترنتی با کاهش متوسط 40 درصدی قیمت مواجه بوده، در دو ماه اخیر رشد متوسط ۷7 تا 12 درصدی در تعرفه خدمات بخش خصوصی را شاهد بوده‌ایم.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که "راه‌حل رفع گرانی چیست؟" توضیح داده است که به دلیل تغییرات نرخ ارز، هزینه اپراتورها افزایش یافته است. به اعتقاد وی باید هزینه‌های اپراتورها کنترل شود. برای نمونه وب از اپراتورها خواسته است که تبلیغات تلویزیون را کنترل کنند زیرا این هزینه‌ها نباید از جیب مردم داده شود.

مسئله اینجاست که این هزینه تبلیغات چقدر است که روی هزینه خدمات تأثیر بگذارد؟ طبق گزارش وزیر ارتباطات صرفاً هزینه تبلیغات تلویزیونی امسال اپراتورها 200 میلیارد تومان گزارش شده است!

راه حل وزیر ارتباطات برای کنترل گرانی خدمات

بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات از اصلاح قیمت‌گذاری اینترنت موبایلی خبر داد

 

کیفیت خدمات

فاکتور دیگری که وزیر ارتباطات با انتشار آمارها، گزارش آن را به مردم داد، مسئله کیفیت خدمات بود. بنا به گزارش وزیر ارتباطات، شاخص‌های کیفی رشد 100 درصدی داشته‌اند. البته آذری جهرمی به این گزارش اکتفا نکرده است و به مردم پیشنهاد کرده که از طریق وب سایت Latency.ir هم می‌توانند بهبودهای شاخص‌های کیفی را چک کنند.

 

منشأ ترافیک مصرفی کاربران

در این بخش وزیر ارتباطات آمار دو فاکتور نرخ رشد ترافیک اینترنتی و همچنین نرخ رشد ترافیک داخلی در یک سال گذشته را منتشر کرده است که به ترتیب 55 و 317 درصد بوده است.

رشد ترافیک داخلی و اینترنت

رشد ترافیک داخلی و اینترنت

 

توسعه لایه خدمات نرم افزاری

وزیر ارتباطات در این بخش چهار نمودار را منتشر کرده است که در ادامه آورده شده‌اند و همه در طول سال‌ اخیر رشد خوبی داشته‌اند:

نمودار تجمعی تعداد برنامه‌های موبایل از سال 92 تا آبان ماه 97 و همچنین به تفکیک دسته

نمودار تجمعی تعداد برنامه‌های موبایل از سال 92 تا آبان ماه 97 و همچنین به تفکیک دسته

 

تعداد برنامه‌های موبایل تولید شده داخلی در سال‌های مختلف

تعداد برنامه‌های موبایل تولید شده داخلی در سال‌های مختلف

 

رشد محتوا و خدمات پهن باند داخلی (پخش زنده تلویزیون و VOD)

رشد محتوا و خدمات پهن باند داخلی (پخش زنده تلویزیون و VOD)

 

خدمات ابری و میزبانی

رشد خدمات ابری و میزبانی در سه سال 95، 96 و 97 به صورت زیر بوده است:

 

توسعه هسته شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات در این مورد سه نمودار را منتشر کرده است که هر سه مانند بقیه موارد رشد داشته‌اند. این سه حوزه عبارت‌اند از:

  • توسعه زیرساخت فیبر نوری بین استانی
  • توسعه ظرفیت بخش هسته شبکه
  • توسعه ظرفیت IP بخش هسته شبکه ملی اطلاعات

توسعه هسته شبکه ملی اطلاعات- گزارش وزیر ارتباطات به مردم

 

توسعه لایه دسترسی

در این بخش وزیر ارتباطات تعداد شهرهایی که تحت پوشش اینترنت 3G و 4G هستند را مشخص کرده است و رشد آن‌ها در طول یک سال گذشته را هم نشان داده است.

تعداد شهرهای تحت پوشش دسترسی پهن ‌باند سیار نسل سوم

تعداد شهرهای تحت پوشش دسترسی پهن ‌باند سیار نسل سوم

 

تعداد شهرهای تحت پوشش دسترسی پهن باند سیار نسل چهارم

تعداد شهرهای تحت پوشش دسترسی پهن باند سیار نسل چهارم

 

 

بیشتر بخوانید:

دستور قضایی فیلترینگ اینستاگرام در ایران صادر شد

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

منبع خبر: فیسیت


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

میهمان

یک‌شنبه, 16 دی 1397

من نمیدونم توی مملکتی که سالهاست وزیرها فقط بعنوان مترسک سر جالیز و بلعیدن بودجه ها انتخاب و گمارده میشن اظهار نظرشون در مورد مسائل روزمره در حوزه فعالیتی که توش دخل و تصرف و قدرت تصمیم گیری ندارن چه معنی میتونه بده؟
این آقای وزیر ارتباطات هم گویا از این قافله عقب نمونده و فقط برای اتفاقاتی که در حوزه ارتباطات میافته تنها ابراز نگرانی میکنه و هشدار میده ولی هیچ وقت جلوی هیچ مشکلی رو نه میتونه بگیره و نه خواهد تونست. آقا تو که کاره ای نیستی و حتی قدرت تصمیم گیری و اعمال نفوذ هم نداری از سِمَت خودت استعفا بده برو کنار. مردم مملکت آلارم و هشدار لازم ندارن که ابراز نگرانی کنه از مشکلاتشون . با یا بدون شما این مشکلات در زمینه ارتباطات همینطوری بوده و خواهد بود چون تصمیم گیرنده و مجری نه شما هستی نه امثال شما.

پاسخ

ثبت نظر