چگونه روی کامپیوتر وارد بایوس شویم؟

چگونه روی کامپیوتر وارد بایوس شویم؟

راه‌های بسیار زیادی به بایوس می‌رسند. فشار دادن یک کلید هنگامی که سیستم درحال بوت شدن است شما را به بایوس می‎رساند. اما اگر یک کامپیوتر مدل جدیدتر دارید که  UEFI BIOS دارد ورود به بایوس ساده‌تر نیز خواهد بود. در این مقاله ما همه‌ی روش‌های موجود برای ورود به بایوس را به شما می‌گوییم. 
نکته: درون بایوس شما می‌توانید تنظیمات پایه کامپیوتر مثل دستور بوت، تاریخ و زمان سیستم و فعال کردن اجزای سخت‌افزار را تغییر دهید. به همین دلیل به بایوس ست‌آپ نیز می‌گویند. 

 

چگونه وارد UEFI BIOS شویم؟ 


کامپیوترهای جدید خیلی سریع بوت می‌شوند. با این حال نسخه‌های جدیدتر ویندوز روش‌های ساده‌تری برای دسترسی به بایوس دارند. اما لازم است که شما در ابتدا دستگاه خود را بوت کنید. 

 

چگونه در ویندوز10 وارد بایوس شویم؟ 
به  Settings (Windows + I) > Update & Security > Recovery بروید و زیر Advanced startup روی Restart now کلیک کنید. با این کار کامپیوتر خود را ریستارت می‌کنید. 

BIOS


وقتی که با استارت‌آپ پیشرفته کامپیوتر خود را ریستارت می‌کنید می‌توانید گزینه‌های بوت خود را انتخاب کنید. روی صفحه‌ای که باز می‌شود به Troubleshoot > Advanced options > UEFI Firmware Settings بروید و روی ریستارت کلیک کنید تا به طور مستقیم از طریق ویندوز10 به UEFI BIOS بروید. 

BIOS


چگونه در ویندوز 8 و 8.1 وارد بایوس شویم؟ 
به طور خلاصه نوار Charms را باز کنید. برای این کار دو کلید Windows + C را با هم فشار داده و روی آیکون Settings کلیک کنید. سپس در قسمت پایین سمت راست Change PC settings را انتخاب کنید. در تنظیمات کامپیوتر به تب General رفته و زیر عنوان  Advanced startup روی  Restart now کلیک کنید. 
در ویندوز 8.1 روش ورود کمی متفاوت است. در تنظیمات کامپیوتر تب Update and Recovery را بیابید. سپس به Recovery رفته و در نهایت زیر عنوان  Advanced startup روی  Restart now کلیک کنید.

BIOS

 
شما همچنین می‌توانید کلید Shift را فشار داده و روی Restart در منو Shut Down کلیک کنید. 

BIOS


کامپیوتر با گزینه‌های بوت که شامل  UEFI BIOS است ریستارت می‌شود. مانند ویندوز10 به Troubleshoot > Advanced options > UEFI Firmware Settings رفته و برای ورود به بایوس روی Restart کلیک کنید. 

 

چگوه روی کامپیوترهای قدیمی به بایوس دسترسی داشته باشیم
اگر هنوز از ویندوز7 یا مدل‌های قدیمی‌تر ویندوز استفاده می‌کنید باید از روش‌های قدیمی‌تر برای ورود به بایوس استفاده کنید. منتظر زمان درست بمانید و سریع کلید مناسب را فشار دهید. 


زمان مناسب برای ورود به بایوس چه زمانی است؟ 


زمان مناسب زمانی بین فشار دادن دکمه پاور کامپیوتر و قبل از بالا آمدن سیستم عامل است. این پنجره بسیار سرراست است و پیش از بالا آوردن سیستم عامل اصولاً در آن تنها وضعیت سخت‌افزار خود را می‌بینید. اگر سیستم عامل در حال بالا آمدن بود و شما لوگو زیر را دیدید باید بدانید که دیگر دیر شده است. 

BIOS


ممکن است برای ورود به بایوس در زمان مناسب یک پیام مناسب ببینید. چیزی مانند « Press to Enter Setup». 

BIOS


اگر چنین پیامی مشاهده کردید زمان مناسب معمولاً زمانی است که لوگو شرکت سازنده کامپیوتر را می‌بینید. پیش از آن که سیستم عامل بالا بیاید. درضمن راحت‌ترین راه برای این که زمان مناسب ورود به بایوس را از دست ندهید این است که حتی پیش از فشار دادن دکمه پاور کامپیوتر کلید مورد نظر را فشار دهید و تا زمانی که بایوس بالا می‌آید آن را فشار دهید. اگر کار نکرد شما کلید درست را فشار نداده‌اید و یا کاری را اشتباه انجام می‌دهید. 


کلید درست برای ورود به بایوس کدام است؟ 


همانطور که به شما گفتیم همه چیز به سخت‌افزار شما بستگی دارد. به طور دقیق‌تر همه چیز به مادربردی که بایوس روی آن قرار دارد بستگی دارد. 
کلیدهای معمول برای ورود به بایوس F1, F2, F10, Delete, Esc و همچنین ترکیب‌هایی مثل Ctrl + Alt + Esc یا Ctrl + Alt + Delete است. البته این کلیدها بیشتر روی دستگاه‌های قدیمی‌تر کار می‌کنند. درضمن کلیدهایی مثل F10 ممکن است چیز دیگری را مثل منو بوت باز کنند. در نتیجه کلید و یا ترکیب دو کلید به مدل و برند کامپیوتر شما بستگی دارد. 
شما می‌توانید آنقدر کلیدها را امتحان کنید تا گزینه‌ی صحیح را بیابید اما در برندهای زیر معمولاً به این صورت است: 
کلیدهای بایوس ایسر 
برای ورود به بیشتر کامپیوترهای ایسر باید F2 و Delete را فشار دهید. 
روی کامپیوترهای قدیمی‌تر F1 یا ترکیب Ctrl + Alt + Esc را انتخاب کنید. 
اگر کامپیوتر شما دارای ACER BIOS است می‌توانید با فشار دادن کلید F10 تنظیمات بوت بایوس را به حالت اول بازگردانید. وقتی که دوبار صدای بوق شنیدید به این معنی است که تنظیمات به حالت قبل بازگشته است. 

کلیدهای بایوس ایسوس 
روی دستگاه‌های ایسوس نیز مانند ایسر این کلید معمولاً F2 است. 
بسته به مدل کامپیوتر ممکن است کلیدهای Delete یا Insert نیز باشد. در بعضی مدل‌های خاص کلید ورود به بایوس F10 است. 

کلیدهای بایوس دل 
در کامپیوترهای دل جدید وقتی که لوگوی دل را می‌بینید کلید F2 را فشار دهید. 
اگر نبود، کلیدهای F1, Delete, F12 یا حتی F3 را امتحان کنید. 
در مدل‌های قدیمی‌تر ممکن است ترکیب کلیدهای Ctrl + Alt + Enter، Delete or Fn + Esc یا Fn + F1 باشد. 


کلیدهای بایوس HP
کلیدهای بایوس روی بیشتر کامپیوترهای HP دو کلید F10 و Esc است. 
روی بعضی از کامپیوترهای HP این کلیدها  F1, F2, F6 یا F11 هستند. 
روی کامپیوتر-تبلت‌های HP برای ورود به بایوس F10 یا F12 است. 


کلیدهای بایوس لنوو 
معمولاً این کلیدها F1 یا F2 هستند. 
روی کامپیوترهای قدیمی‌تر معمولاً ترکیب کلیدهای Ctrl + Alt + F3،  Ctrl + Alt + Insert key یا  Fn + F1 است. 


کلیدهای بایوس MSI
اگر مادربورد کامپیوتر شما MSI است به احتمال خیلی زیاد کلید ورود به بایوس Delete است. حتی ممکن است این پیام را ببینید: « Press Del to enter SETUP». 
روی بعضی از مدل‌های MSI راه دسترسی به بایوس F2 است. 

کلیدهای بایوس سونی 
روی کامپیوترهای سونی وایو کلیدهای ورود به بایوس F2، F3 و در بعضی از مواقع F1 است. 
اگر وایو شما کلید ASSIST دارد وقتی که لپ‌تاپ خود را روشن می‌کنید آن را فشار دهید. اگر سونی وایو شما ویندوز8 داشته باشد این گزینه شما را به بایوس می‌برد. 


کلیدهای بایوس توشیبا 
به احتمال زیاد این کلید F2 است. 
گزینه‌های بعدی F1 و Esc است. 
روی  Toshiba Equium برای ورود به بایوس باید F12 را فشار دهید. 
بقیه 
متأسفانه در این زمینه هیچ چیز ثابتی وجود ندارد. شرکت‌های سازنده از یک مادربرد استفاده نمی‌کنند و از طرفی سازندگان مادربرد نیز کلیدهای خاصی را برای ورود به بایوس تعیین نمی‌کنند. اگر به دنبال یک پاسخ دقیق هستید باید مدل دقیق مادربرد کامپیوتر خود را جست‌وجو کنید. 
اگر هیچ‌کدام از کلیدهایی که گفتیم کار نکرد ممکن است مشکل از صفحه کلید شما باشد. از یک صفحه کلید و یا درگاه دیگر استفاده کنید. برای مثال اگر از یک صفحه کلید USB استفاده می‌کنید اما کامپیوتر شما یک درگاه PS/2 دارید از یک صفحه کلید  PS/2 استفاده کنید. 

 

از دست ندهید: 

سه نکته کلیدی برای خنک کردن یک لپ‌تاپ داغ

نتفلیکس و یوتیوب خواستار پایان دادن به چالش bird box شدند

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

arsalan

چهارشنبه, 18 تیر 1399

ببخشید لپتاپ سونی چی میشه؟

پاسخ

ثبت نظر