همه چیز درمورد اپیزود تعاملی سریال آینه سیاه Bandersnatch

همه چیز درمورد اپیزود تعاملی سریال آینه سیاه Bandersnatch

این روزها نتفلیکس به نماد استریمینگ تبدیل شده است. این شرکت روز به روز تعداد بیشتری  از محتوا را خودش تولید می‌کند. جدیدترین محصول این شبکه، اپیزود تعاملی سریال آینه سیاه یا Black Mirror با نام Bandersnatch است که در آن قدرت رسانه استریمینگ به نمایش گذاشته شده است. 
Bandersnatch جدیدترین قسمت سریال محبوب آینه سیاه محصول شبکه نتفیلیکس است. اما Bandersnatch چیست و چرا همه درمورد آن صحبت می‌کنند؟ در این مقاله به همه‌ی سوالاتی که ممکن است درمورد این اپیزود برای شما پیش بیاید پاسخ می‌دهیم. 

 

Black Mirror Bandesnatch چیست؟ 


سریال آینه سیاه از سال 2011 که اولین فصل آن منتشر شد طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد. این سریال علمی تخیلی درمورد آینده‌ای است که پیشرفت تکنولوژی روی تاریک انسان‌ها را نمایان می‌کند. 
این سریال در ابتدا توسط شبکه 4 انگلستان پخش می‌شد اما پس از دو فصل نتفلیکس آن را خریداری کرد. اپیزود Bandersnatch تنها اپیزود تعاملی این سریال تا به امروز بوده است. 
«تعاملی» به این معنی است که بینندگان می‌توانند در طی فیلم تصمیماتی بگیرند و این تصمیم‌ها روی روند و پایان فیلم تآثیر می‌گذارد. دراصل اپیزود Bandersnatch فیلمی است که می‌توانید آن را بازی کنید. 
این اپیزود درمورد یک توسعه دهنده‌ی گیم به نام استفان است که در حال ساخت یک بازی ماجراجویانه تعاملی به نام Bandersnatch است. البته این تنها یکی از ارجاعات متا در این فیلم است. 

 

Bandersnatch روی چه پلتفرم‌هایی اجرا می‌شود؟ 


درحالی که نتفلیکس محتوای خود را بر اساس منطقه محدود می‌کند اما محتوای آن تقریباً روی هر دستگاهی اجرا می‌شود. درنتیجه ممکن است فکر کنید که اپیزود Bandersnatch آینه سیاه روی هر دستگاهی که نتفلیکس روی آن اجرا می‌شود قابل پخش است. اما اینطور نیست. 
نتفلیکس اعلام کرده که Bandersnatch تنها روی پلتفرم‌های جدیدتر مثل تلویزیون هوشمند، مرورگرهای مدرن، دستگاه‌های اندروید و آی‌او‌اس و کنسول‌های گیم قابل اجراست که قابلیت پخش محتوای تعاملی را دارند. 
این شرکت همچنین اعلام کرد که این فیلم روی اپل‌ تی‌وی، کروم‌کست و سخت‌افزارهای قدیمی که آپدیت نرم‌افزاری نتفلیکس را پشتیبانی نمی‌کنند قابل دیدن نیست. Bandersnatch همچنین روی مرورگرهای سیلورلایت نیز قابل اجرا نیست. 
اما  Bandersnatch تنها یک فایل ویدئویی نیست که مانند محتوای دیگر نتفلیکس قابل پخش باشد. بلکه یک برنامه است که با یک زبان برنامه نویسی به نام Twine نوشته شده است. 
بهترین تجربه اپیزود Bandersnatch سریال آینه سیاه روی کنسول‌های گیم است. وقتی که یک تصمیم می‌گیرید کنترلر به عنوان بازخورد می‌لرزد که هم جالب و البته کمی هم ترسناک است. 

 

چقدر طول می‌کشد تا Bandersnatch را ببینید؟ 

bandersnatch

 


نتفلیکس نوشته که زمان پخش فیلم یک ساعت و نیم است. اما از آنجایی که یک فیلم تعاملی است چنین زمانی وجود ندارد. 
کمترین زمان پخش Bandersnatch 40 دقیقه و بیشترین آن 2 ساعت است. شما نمی‌توانید مانند یک ویدئو معمولی آن را عقب بزنید با این حال می‌توانید به تصمیم قبلی خود بازگشته و آن را تغییر دهید. 
سازندگان این فیلم در اصل یک فیلم پنج ساعته ساخته‌اند و شما اگر هربار تصمیمات متفاوتی بگیرید می‌توانید تقریباً همه‌ی آن‌ها را ببینید. 

 

Bandersnatch چند پایان دارد؟ 


نمی‌توان تعداد پایان‌های Bandersnatch را شمرد. در حال حاضر بیشترین تعداد پایان یافته شده پنج‌ تاست. با این حال بعضی از طرفداران سرسخت این قسمت تا ده پایان متفاوت نیز یافته‌اند. با این حال می‌توان با اطمینان گفت که تعداد پایان‌های این فیلم از این هم بیشتر است. 
بعضی از طرفداران سرسخت یک چارت ساخته‌اند که در آن انواع پایان‌های مختلف و نحوه رسیدن به آن‌ها نوشته شده است ( خطر اسپویل)


حتی سازندگان Bandersnatch نیز روی پایان آن شک دارند. هالیوود ریپورتر از سازنده‌ی آینه سیاه، چارلی بروکر پرسید که Bandersnatch چند پایان دارد و او پاسخ داد: «همه‌ی آن‌ها». 
درنتیجه شاید هیچ‌گاه برای این سوال جواب دقیق و درستی نیابیم و این چیزی است که بیننده خودش باید از آن سر در بیاورد. 

 

آیا پایان مخفی وجود دارد؟ 


همانطور که گفتیم Bandersnatch تم‌های متای مخفی زیادی دارد که در بعضی جاها می‌تواند ترسناک شود. برای مثال شما حتی در یک قسمت می‌توانید به استفان، نقش اول داستان، بگویید که درحال دیدن و کنترل کردن او روی نتفلیکس هستید. 
در جاهای زیادی از فیلم درمورد نتفلیکس صحبت می‌شود. در یکی از این پایان‌ها شما حتی به طرف دیگر دوربین، به پشت صحنه Bandersnatch می‌روید. 
چارلی بروکر، سازنده آینه سیاه می‌گوید که یک پایان مخفی وجود دارد که حتی سازندگان فیلم نیز به آن دسترسی ندارند. یک پایان مخفی دیگر شما را به یک لینک دانلود می‎رساند که توسط آن می‌توانید بازی گفته شده در فیلم را دانلود کنید. 
احتمال می‌رود که پایان‌های مخفی بیشتری وجود داشته باشد که حتی سرسخت‌ترین طرفداران نیز هنوز آن را کشف نکرده‌اند. 


چرا Bandersnatch انقدر خاص است؟ 


Bandersnatch تازه شروعی از محتوای تعاملی ساخته شده توسط نتفلیکس است که نشان می‌دهد آینده‌ی استریمینگ به چه صورت خواهد بود. با این حال نکته‌ی خاص این فیلم چیز دیگری است. 
دلیل اصلی خاص بودن Bandersnatch این است که این فیلم بینشی به نتفلیکس درمورد کاربرانش می‌دهد که تا به حال نمی‌داد. هرطور که شما Bandersnatch را بازی کنید نتفلیکس درک بهتری از این موضوع پیدا می‌کند که شما به چه نوع محتوایی بیشتر علاقه دارید. 
دراصل انتخابات شما بازخوردی به نتفلیکس است. داده‌هایی مانند این به نتفلیکس کمک می‌کند تا محتوای خود را بیشتر مطابق با سلیقه شما کند. این یک برگ برنده برای نتفلیکس نسبت به رقیبانش از جمله سرویس استریمینگ دیزنی است. 


آینده‌ی محتوای تعاملی 


تجربه‌ی بزرگ و متفاوت نتفلیکس به یک رقابت تبدیل خواهد شد. نه این که محتوای معمولی کسل کننده باشد اما شرکت‌های رسانه‌ای استریمینگ همیشه به دنبال روشی هستند که بیشتر مردم را به خود جذب کنند و محتوای تعاملی در این راستا کمک بزرگی به آن‌ها خواهد کرد. 
نتفلیکس هم اکنون نیز چند نمونه دیگر از فیلم‌های تعاملی دارد که بیشتر آن‌ها برای کودکان است. عنوان‌هایی مانند  Puss in Book: Trapped in an Epic Tale, and Minecraft: Story Mode و البته این لیست در آینده بیشتر خواهد شد. 
احتمال می‌رود که Bandersnatch تنها اپیزود سریال آینه سیاه نباشد و به احتمال زیاد در آینده شاهد قسمت‌های تعاملی بیشتری از این سریال باشیم. 
یک فیلم تعاملی که برای جمع‌آوری داده درمورد رفتار کاربران ساخته شده در ظاهر داستانی که کاربر آن را کنترل می‌کند یک پارادوکس طنزآمیز بسیار جالب و البته کمی ترسناک است. 

مقالات مرتبط: 

در قسمت جدید سریال آینه سیاه (black mirror) خودتان انتخاب می‌کنید که داستان چطور پیش برود

نتفلیکس و یوتیوب خواستار پایان دادن به چالش bird box شدند

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر