پردازنده‌های هیبرید در CES 2019، آینده‌ی دنیای کامپیوتر

پردازنده‌های هیبرید در CES 2019، آینده‌ی دنیای کامپیوتر

درحالی که هردو شرکت اینتل و AMD با معرفی پردازنده‎های به ترتیب 10 نانومتری و 7 نانومتری خود در مراسم CES 2019 رقابت سختی با هم داشتند، هردو شرکت همچنین پردازنده‌های هیبرید خود را معرفی کردند که می‌تواند آینده‌ی دنیای کامپیوتر را در آینده به طور کامل تغییر دهد.

از یک طرف پردازنده‌های لیک‌فیلد اینتل معرفی شد که بیشتر شبیه به یک پردازنده ARM است تا یک تراشه کامپیوتر قدیم و به جای این که یک بلوک 10 نانومتری هسته پردازنده داشته باشد، لیک‎فیلد دارای یک هسته سانی کاو 10 نانومتری مرکزی به همراه چهار هسته تریمونت اتم است.

در ادامه‌ی مراسم CES 2019، شرکت AMD نیز پردازنده هیبرید خود با همراه یک تراشه نسل سه ریزر معرفی کرد که دارای یک چیپلت 7 نانومتری (7 nm chipLet) هشت هسته‌ای با یک چیپلت 14 نانومتری برای مدیریت کنترل‌گرهای حافظه و خطوط PCI است.

هردو پردازنده اهداف متفاوتی برای معماری‌های هیبرید خود دارند اما هردو در یک نقطه مشترک هستند: هردو در حال فاصله گرفتن از پردازنده‎ی مونولیتیک قدیمی هستند.

Hybrid CPU

 

مونولیتیک یا هیبرید؟

ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که تفاوت طراحی پردازنده مونولیتیک و هیبرید چیست؟ پاسخ بسیار ساده‌تر از چیزی است که ممکن است فکر کنید.

تا به حال در بیشتر از پردازنده‌های لپ‌تاپ و کامپیوتر طراحی مونولیتیک استفاده شده که در آن‌ها یک دای (مدار یکپارچه) پردازنده همگن موجود است که از یک معماری ساخته شده است. برای مثال پردازنده‎های کافی لیک اینتل از یک دای 14 نانومتری استفاده می‌کنند، پردازنده‌های رایزن از یک دای 14 نانومتری، نسل دوم رایزن از دای 12 نانومتری و غیره.

طراحی‌های هیبرید چیپلت‌هایی را معرفی کرده که در خود نوعی هسته پردازنده، کارت گرافیک همراه، حافظه و یا قابلیت دیگر اضافه می‌کند. پردازنده‌های مبتنی بر ARM در گوشی‎ها، تبلت‌ها و حتی دستگاه‌های ویندوز10 با پردازنده کوالکوم معمولاً از این طراحی استفاده می‌کنند تا طول عمر باتری و عملکرد بهتری دریافت کنند. حال به نظر می‎رسد که هیبرید سازی پایش را به دنیای کامپیوتر نیز گذاشته است و لیک‌فیلد اینتل یکی از اولین‌ها در این زمینه است.

با جمع‌آوری هسته‌های عملکرد و هسته‌های کم انرژی در یک تراشه، پردازنده‌های هیبرید به دستگاه شما این امکان را می‌دهد تا همه‌ی وظایف را انجام داده و وقتی که در حالت استندبای هستید دیگر باتری مصرف نکنید. علاوه بر آن تراشه‌هایی که با این معماری ساخته شده‌اند مانند سیستم‌های فشرده روی یک تراشه کار می‌کنند که گرافیک هرماه، حافظه و ماژول‌های دیگر نیز دارند.

 

ورود به دنیایی جدید

اینتل هم اکنون نشان داده که دستگاه‌هایی که از پردازنده‌ی هیبرید استفاده می‌کنند چقدر می‌توانند کوچک باشند. در کنفرانس CES 2019، این شرکت پردازنده‌ی processor را نشان داد که درون کوچک‌ترین مادربورد ساخت این شرکت قرار داشت که تنها دوازده سانتی‌متر است. اندازه‌ای که به راحتی در تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند قابل استفاده است. بنا به گزارش اینتل، پردازنده‎های لیک‎فیلد می‌توانند از دستگاه‎های کم مصرف تا حتی کامپیوترهای خیلی قوی را پشتیبانی کنند.

البته شرکت AMD چنین تکنولوژی را معرفی نکرده اما نشان داده که پردازنده‎ی هیبرید جدیدش در عملکرد هیچ چیزی کم ندارد. پردازنده‎ی نسل 3 رایزن این شرکت در Cinebench امتیاز 2023 را دریافت کرد. در مقایسه Intel Core i9-9900K وRyzen 7 2700X به ترتیب 1873 و 1798 امتیاز دریافت کردند. درحالی که به نظر می‌رسد که پردازنده‌های هیبرید آینده‌ی درخشانی در دنیای کامپیوتر دارند ما باید صبر کنیم تا کامپیوترهایی که با این پردازنده‌ها ساخته می‌شوند منتشر شوند.

به نظر نمی‎رسد که پردازنده‎هایی که با طراحی مونولیتیک ساخته شده‌اند به ناگهان از بین بروند. پیچیدگی تراشه‎های هیبرید قیمت آن‌ها را بسیار بالا برده و تا زمانی که تولید آن‌ها فراگیر نشود اوضاع به همین صورت خواهد ماند. درضمن ممکن است همه‎ی دستگاه‎ها نتوانند از معماری هیبرید استفاده کنند. برای مثال کامپیوترهایی که برای تولید و یا گیمینگ ساخته می‎شوند بهتر است که از پردازنده‎های کلاسیک و بیشترین نیرویی که یک پردازنده‎ی مونولیتیک می‎تواند تولید کند استفاده کنند.

هنوز نمی‌توانیم بگوییم که دستگاه‎هایی که از پردازنده‌های هیبرید اینتل و AMD استفاده می‌کنند به چه صورت خواهند بود اما انتظارات بسیار بالاست. تجربه نرم‎افزاری استفاده از لپتاپ و کامپیوتر همراه با گوشی‌ها و دستگاه‌های موبایل پیشرفت زیادی داشته است. با وجود صفحه لمسی، بیومتریک و قابلیت‌هایی مثل استندبای مدرن ، به نظر می‎رسد که زمانش رسیده تا سخت‌افزارهای پیشرفته نیز منتشر شود.

 

بیشتر بخوانید:

سامسونگ به مناسبت دهمین سالگرد عرضه گلکسی، گلکسی اس 10 را رونمایی می‌کند

۱۰۰۰سیم‌کارت ویژه کودکان و نوجوانان با اینترنت پاک توزیع شد

بنچمارک های عملکرد کارت گرافیک جدید AMD Radeon VII در 26 عنوان بازی مختلف رونمایی شد

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

منبع خبر: techradar

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر