چگونه پارتیشن حافظه‌نهان و داده اپلیکیشن را دستگاه اندروید را پاک کنیم؟

چگونه پارتیشن حافظه‌نهان و داده اپلیکیشن را دستگاه اندروید را پاک کنیم؟

اگر سری به قسمت اپلیکیشن اندروید در تنظیمات بزنید می‌بینید که دوکار می‎توانید انجام دهید: پاک کردن حافظه نهان و پاک کردن داده. علاوه بر آن‌ها بخشی به نام «پارتیشن حافظه نهان» وجود دارد که با حافظه نهان هر اپلیکیشن متفاوت است. 

اما چرا همه‌ی این‌ها وجود دارد؟ تفاوتشان چیست؟ و از همه مهم‎تر آیا لازم است که برای خالی کردن فضای ذخیره‌سازی روی دستگاه اندروید آن‌ها را پاک کنیم؟ در این مقاله همه چیز را درمورد داده اپلیکیشن اندروید، حافظه نهان و پارتیشن حافظه نهان سیستم اندروید به شما می‎گوییم. 

 

داده اپلیکیشن روی اندروید چیست؟ 

وقتی که شما یک اپلیکیشن نصب می‌کنید، چه از گوگل پلی استور و یا جایی دیگر، فایل اپلیکیشن قابل اجرا به همراه فایل‌های کتابخانه زمان اجرای لازم در دایرکتوری /data/app ذخیره می‌شوند. این دایرکتوری تنها در صورتی قابل دسترسی از طریق فایل اکسپلورر است که دستگاه خود را روت کرده باشید. 

هرکدام از این اپلیکیشن‌های نصب شده برای داده‌های خصوصی دایرکتوری مخصوص خود را دارند که در دایرکتوری /data/data قرار دارند. این دایرکتوری نیز تنها درصورتی که دستگاه شما روت شده باشد قابل دسترسی است. 

وقتی که شما از اپلیکیشن‌های مختلف اندروید خود استفاده می‎کنید تنظیمات و ورودی‌های خاصی بین دوره‌ها ذخیره می‌شوند. برای مثال لاگین در یک اپلیکیشن و زدن تیک « مرا به خاطر بسپار» در داده خصوصی ذخیره می‌شود. داده همچنین چیزهایی مثل تنظیمات حساب کاربری، اولویت‌های اپلیکیشن و غیره را ذخیره می‌کند. 

بعضی از اپلیکیشن‌ها مثل اسپاتیفای داده صوتی آفلاین را ذخیره می‌کنند درحالی که بقیه ( مانند مپ) داده نقشه آفلاین را ذخیره می‌کنند. این کار ممکن است فضای ذخیره‌سازی زیادی را پر کند درنتیجه خوب است بدانید که در زمان‌هایی که حافظه داخلی شما درحال تمام شدن است چگونه داده اپلیکیشن خود را پاک کنید. 

چگونه داده اپلیکیشن را روی گوشی‌های اندرویدی پاک کنیم؟ وقتی که داده اپلیکیشن را پاک می‌کنید دراصل همه‌ی داده‌هایی را که از زمان نصب آن ذخیره شده است را پاک می‌کنید. به بیان دیگر، پاک کردن داده اپلیکیشن آن را ریستارت کرده و به حالت اولیه خود بازمی‌گرداند. برای حذف کردن داده اپلیکیشن یک برنامه اندروید خاص: 

1- تنظیمات را باز کنید 

2- به برنامه‎ها بروید

3- اپلیکیشن مورد نظر خود را انتخاب کنید

4- حذف داده را لمس کنید. 

 

حافظه نهان اپلیکیشن روی اندروید چیست؟ 

گاهی اوقات داده‌ی حافظه نهان با داده‌ای که باید مورد استفاده قرار گیرد همگام نیست و به ما اطلاعات قدیمی می‌دهد. در مواقع دیگر حافظه نهان ممکن است داده زیادی را در خود ذخیره کرده و عملکرد اپلیکیشن ما را پایین آورد. وقتی که این اتفاق رخ می‌دهد بهتر است که حافظه نهان اپلیکیشن را پاک کنیم. داده‌ای که در حافظه نهان قرار دارد باید موقتی باشد درنتیجه بهتر است که داده حافظه نهان یک اپلیکیشن را حذف کنید. برای پاک کردن حافظه نهان برای یک اپلیکیشن اندروید خاص:

1- تنظیمات را باز کنید

2- به برنامه‌ها بروید 

3- اپلیکیشن مورد نظر خود را انتخاب کنید 

4- حذف حافظه نهان را انتخاب کنید. 

پارتیشن حافظه نهان سیستم روی اندروید چیست؟ 

روی اندروید، پارتیشن حافظه نهان سیستم جایی است که فایل‌های سیستمی موقتی روی آن ذخیره می‌شوند. پارتیشن حافظه نهان سیستم در دایرکتوری /cache قرار داد که از حافظه نهان خود اپلیکیشن جداست و تنها در صورتی قابل دسترسی خواهد بود که سیستم شما روت شده باشد. 

چه نوع داده‌ای در پارتیشن حافظه نهان سیستم ذخیره می‌شود؟ معمولاً به‌روزرسانی‌های سیستم. تا پیش از اندروید 7.0 نوقا، آپدیت‌های سیستمی در حافظه نهان سیستم ذخیره می‌شدند و سپس روی ریبوت اجرا می‌شدند. اما از اندروید 7.0 نوقا به بعد نوعی آپدیت سیستمی یکپارچه معرفی شد که دیگر از حافظه نهان سیستم برای آپدیت‌های سیستمی استفاده نمی‌کند. با این حال تنها در دستگاه‌های اندروید جدیدتر از این آپدیت‌های سیستمی استفاده می‌کنند. اگر دستگاه شما از آپدیت سیستمی یکپارچه استفاده نمی‌کند هیچ‌گاه نخواهد توانست آن را اجرا کند. حتی اگر اندروید 7.0 نوقا یا بالاتر را نصب کنید. 

 

چگونه پارتیشن حافظه نهان را روی گوشی‌های اندروید حذف کنیم؟ 

برای همه‌ی اپلیکیشن‌های اندروید که هنوز از حافظه نهان سیستم برای اجرای آپدیت‌های سیستمی استفاده می‌کنند بهتر است که پس از اجرای آپدیت‌های سیستمی پارتیشن حافظه نهان سیستم را حذف کنید. به این وسیله دیگر آپدیت‌های سیستم شما از فایل‌ها یا داده‌های قدیمی استفاده نخواهد کرد. حذف پارتیشن حافظه نهان سیستم هیچ ضرری ندارد. برای حذف پارتیشن حافظه نهان سیستم روی دستگاه‌های اندروید: 

1- دستگاه اندروید خود را خاموش کنید 

2- به طور همزمان دکمه‌های پاور+ کم کردن صدا+ زیاد کردن صدا را فشار دهید تا وارد حالت ریکاوری شوید. 

3- با استفاده از دکمه کنترل صدا در منو حالت ریکاوری گزینه‌ها را بگردید.

4- با استفاده از دکمه پاور گزینه‌ی Wipe Cache Partition را انتخاب کنید

5- صبر کنید تا پارتیشن حافظه نهان سیستم پاک شود. 

6- گزینه‌ی Reboot را انتخاب کنید تا گوشی شما به حالت اول بازگردد. 

 

بیشتر بخوانید: 

پردازنده‌های هیبرید در CES 2019، آینده‌ی دنیای کامپیوتر

چرا CES 2019 تقریباً به صورت کامل به لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصی اختصاص داشت؟

سامسونگ به مناسبت دهمین سالگرد عرضه گلکسی، گلکسی اس 10 را رونمایی می‌کند

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر