آموزش SQL، زبانی برای استفاده از پایگاه داده (بخش اول- اصول DB)

sql.jpg

سری آموزش SQL، زبانی برای استفاده از پایگاه داده. بخش اول- اصول پایگاه داده رابطه‌ای.

داده‌ها پایه و اساس بسیاری از نرم افزارها هستند که بدون آن‌ها عملا از سیستم هیچ کاری بر نمی‌آد. بنابراین نرم افزارهای مختلف مانند نرم افزارهای دانشگاهی که اطلاعات دانش جویان را ثبت می‌کند، واحدهای درسی آن‌ها، نمرات و خلاصه همه اطلاعات آن‌ها را نگه می‌دارند، بر اساس داده‌ها کار می‌کنند. از این رو ذخیره داده‌ها، دسترسی و استفاده از آن‌ها در سیستم حیاتی است. برای کار کردن با داده‌ها باید ابتدا اصطلاحاتی را بشناسید که در ادامه آن‌ها را هم بررسی می‌کنیم.

پایگاه داده چیست

داده‌های هر سازمانی برای دسترسی راحت و قابل استفاده بودن اصطلاحا در پایگاه داده یا DataBase ذخیره می‌شود. یک بانک اطلاعاتی در واقع مجموعه‌ای منظم از داده‌‎های به هم مرتبط است که برای پاسخ‌گویی به نیازها اطلاعاتی یک سازمان طراحی می‌شود. این پایگاه داده به نوعی طراحی می‌شود که بتوان به سادگی به هر داده‌ای دسترسی داشت، داده‌ها را به‌روزرسانی کرد و درواقع به سادگی بتوان برای نیازهای سازمان از آن‌ها استفاده کرد.

چطور از داده‌های پایگاه داده استفاده کنیم

در پایگاه داده، یکی از مسائل مهم که اتفاقا بسیار هم کلیدی است، نحوه دسترسی به و چگونگی استفاده از داده‌هاست.

دسترسی به پایگاه داده و استفاده از داده‌های موجود در آن یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در موضوع DataBase مطرح است. درواقع داده‌ها را با استفاده از پرسش و جو که اصطلاحا Query گفته می‌شود مورد استفاده قرار می‌دهیم و این پرس و جوها با استفاده از زبان‌های کوئری نویسی نوشته می‌شود.

SQL همان زبان کوئری نویسی در پایگاه داده‌های رابطه‌ای است که ما قصد داریم در این دوره آموزش آن را کاملا به شما آموزش دهیم. با فیسیت همراه باشید.

SQL چیست

زبان SQL که مخفف عبارت Structured Query Language هست، درواقع زبانی استاندارد است که برای ذخیره و بازیابی اطلاعات در پایگاه داده به کار گرفته می‌شود. جالب اینجاست که این زبان در پایگاه داده‌های مختلف مانند MySQL ، SQL server، MS Access، اوراکل و... قابل استفاده است. البته باید بدانید که زبان‌های رابطه‌ای دیگری مانند QULE، QBE و DATALOG هم وجود دارند اما SQL یک زبان استاندارد و معروف است.

SQL دارای دستورات مختلفی است که با استفاده از آن می‌توانید جداول را ایجاد کنید، آن را پر کنید، آپدیت کنید، اطلاعات خاصی از آن را بازیابی کنید و... .

ما در این سری آموزش (که به صورت بخش بخش در سایت قرار می‌گیرد) قصد داریم 5 دستور پر کاربرد SQL یعنی CREATE، DELTE، SELECT، INSERT و UPDATE با شما آموزش دهیم اما قبل از هر چیزی باید اصولی کلی از پایگاه داده رابطه‌ای را بدانید.

اصولی درباره پایگاه داده رابطه‌ای

1- جدول؛ اصل پایگاه داده رابطه‌ای

پایگاه داده رابطه‌ای در واقع از تعدادی جدول تشکیل شده است که برخی از این جداول اشیا و انسان‌ها هستند که اصطلاحا به آن‌ها موجودیت‌ یا Entity می‌گوییم. تعداد دیگری از این جداول رابطه بین موجودیت‌ها را مشخص می‌کنند. هر موجودیت دارای مشخصات مختلف یا اصطلاحا Attribute است که به عنوان یک ستون در جدول در نظر گرفته می‌شوند.

هر موجودیت یا رابطه در یک سطر جدول قرار می‌گیرد و به هر سطرهای جداول تاپل (Tupple) می‌گوییم.

2- کلیدها

قبل از آموزش SQL باید بدانید که موضوعی در پایگاه داده رابطه‌ای به نام کلید وجود دارد که خود دارای انواع مختلف است ما فعلا تنها با دو کلید اصلی (Primary key) و کلید خارجی (Foreign Key) کار داریم که مهم‌ترین نوع کلید در DataBase هستند. در همین حد بدانید که کلید اصلی، کلیدی است که یک ردیف داده را از بقیه مجزا می‌کند. درواقع کلیدی واحد که تنها یک تاپل را در رابطه مشخص می‌کند. کلید خارجی اما کمی پیچیده‌تر است. کلید خارجی درواقع کلید اصلی یک رابطه دیگر است که از رابطه دوم به آن اشاره می‌کنیم.

هر دو کلید اصلی و خارجی را با همان نام انگلیسی یعنی Primary key و Foreign Key در SQL تعریف می‌کنیم.

3- انواع داده در SQL

در SQL انواع داده‌های متفاوتی داریم که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را عنوان می‌کنیم:

  • INTEGER: عدد صحیح
  • SMALLINT: عدد صحیح کوچک
  • (CHAR(n: رشته‌ای کاراکتری به طول n (که n عددی بین 1 تا 254 است)
  • (VARCHAR(n: رشته‌ای کاراکتری به طول متغییر n (که n عددی بین 1 تا 32767 است)

عملی یاد بگیریم

بیایید از همین ابتدای آموزش یک پایگاه داده را در نظر بگیریم و به مرور زمان با هم آن را ایجاد کنیم و دستورات را روی آن انجام دهیم. پایگاه داده‌ای که برای این آموزش در نظر گرفته‌ایم، پایگاه داده قطعات و تولیدکنندگان آن‌هاست که در آموزش‌ بعدی با SQL آن را ایجاد می‌کنیم.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

morteza naji

یک‌شنبه, 01 فروردین 1400

سلام حرکتتون عالیه منتظر پارت های بعدی هستیم

پاسخ

ثبت نظر