اگر System restore کار نکرد چه چیزی را چک کنیم؟

اگر System restore کار نکرد چه چیزی را چک کنیم؟

 

System Restore ابزار ریکاوری بسیار کلیدی در کامپیوتر است. اگر با کامپیوتر ویندوز خود به مشکل بربخورید، سیستم ریستور به شما کمک می‌کند تا فایل‌های سیستمی، فایل‌های برنامه و اطلاعات رجیستری را به تاریخی در گذشته بازگردانید. اگر این فایل‌ها خراب شده ‌‎باشند سیستم ریستور آن‌ها را جایگزین کرده و مشکل را حل می‌کند. 

سیستم ریستور ابزاری بسیار خوب برای رفع بسیاری از مشکلات ناگهانی است. اما زمان‎هایی که خود سیستم ریستور درست کار نمی‌کند و پیام خطا می‌دهد چه کار باید بکنیم؟ شما باید همیشه خیالتان راحت باشد که اگر به مشکل برخوردید سیستم ریستور را در کنار خود دارید: 

 

1- از یک سیستم ریستور پوینت جایگزین استفاده کنید

اول از همه از یک نقطه سیستم ریستور دیگر استفاده کنید. شاید چیزی باعث شده که ریستور پوینت یا بازگردانی پیش‎فرض در طی روند بازگردانی به مشکل برخورده و بوت نشود. استفاده از یک پوینت جایگزین بیشتر مشکلات بازگردانی یا ریستور را رفع خواهد کرد. 

Recovery را نوار جست‎وجوی منوی شروع تایپ کرده و گزینه‌ی یافته شده را انتخاب کنید. Open System Restore را انتخاب کنید. همانطور که در تصویر پایین می‌بینید تنها یک نقطه سیستم ریستور وجود دارد، درنتیجه اگر مشکلی پیش بیاید هیچ راه حلی برای آن وجود نخواهد داشت. 

system restore

 

اگر پنجره سیستم ریستور بیش از یک پوینت داشته باشد گزینه‌ی پیش از آخرین پوینت را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید روی Show more restore points کلیک کنید تا همه‌ی بکاپ‌ها را ببینید. پس از انتخاب یک ریستور پوینت روی Next کلیک کرده و دستورالعمل گفته شده را طی کنید. 

این کار باید مشکل را حل کند. اما اگر باز هم پیان خطا دیدید یا مشکل حل نشد ادامه‌ی این مقاله را دنبال کنید. 

 

2- سیستم ریستور را سیف مد ( Safe Mode) اجرا کنید 

اولین راه نجات همیشه سیف مد است. سیف مد در بسیاری از موارد یک ناجی است. برعکس روند بوت معمولی؛ سف مد تنها بعضی از درایوها و فایل‌ها را بارگذاری می‌کند. مشکلاتی که معمولاً هنگام سیستم ریستور پیش می‌آید معمولاً با اجرا از طریق سیف مد رفع می‌شوند. 

دسترسی به سیف مد در ویندوز 8، 8.1 و 10

سه راه ساده برای دسترسی به سیف مد در ویندوز 10 وجود دارد: 

1- به Settings > Update & security > Recovery بروید. زیر قسمت Advanced start-up گزینه‎ی Restart now را انتخاب کنید. این کار سیستم شما را به حالت منو تنظیمات استارتاپ پیشرفته ریبوت می‎برد. از آنجا گزینه‌ی Troubleshoot > Advanced options > Startup Settings > Restart را انتخاب کنید. وقتی که دستگاه ریستارت شد یک لیست از گزینه‌های پیش رو را می‎بینید. برای بوت کامپیوتر به حالت سیف مد 4 یا F4 را انتخاب کنید ( برای سیف مد با نتورکینگ 5 یا F5 را انتخاب کنید).

2- کلیدهای Windows Key + R را فشار دهید تا Run را باز کنید. msconfig را باز کرده و Enter را فشار دهید. تب Boot را باز کنید. گزینه‌ی Safe Mode را تیک‌دار کنید. اگر نیاز به شبکه دارید گزینه‎ی آن را تیک‎دار کنید. وقتی که گزینه‌ی Apply را انتخاب کردید و پنجره‎ی System Configuration را بستید باید سیستم خود را ریستارت کنید ( توجه: اگر تیک گزینه‌ی System Configuration را برندارید سیستم شما هربار به سیف مد بوت می‎شود. وقتی که مشکل حل شد تیک آن را بردارید.) 

3- کامپیوتر خود را ریستارت کنید. وقتی که هنوز ویندوز بالا نیامده F8 را فشار دهید تا وارد سیف مد شوید. البته اگر از قابلیت ویندوز فست استارتاپ استفاده کنید این کار جواب نخواهد داد. 

وقتی که وارد سیف مد شدید recovery را در نوار جست‌وجوی منو شروع تایپ کنید. از لیست Recovery و سپس Open System Restore را از منو Advanced recovery tools انتخاب کنید. 

دستیابی به سیف مد در ویندوز7

دسترسی به سیف‌مد ویندوز7 نیز مشابه نسخه‌های جدید این سیستم عامل است، البته با کمی تفاوت. 

1- Windows Key + R را فشار دهید تا Run باز شود. msconfig را تایپ کرده و Enter را فشار دهید. تب Boot را باز کنید. گزینه‌ی Safe Mode را تیک‌دار کنید. اگر نیاز به شبکه دارید این گزینه را انتخاب کنید. وقتی که Apply را انتخاب کرده و پنجره‌ی System Configuration را بستید از شما خواسته می‌شود تا سیستم خود را ریستارت کنید ( همانطور که گفتیم تا زمانی که تیک System Configuration را برندارید سیستم همچنان به سیف مد می‎رود. این روند را تکرار کنید تا مشکل شما حل شود.) 

2- کامپیوتر خود را ریستارت کنید. طی روند بوت F8 را فشار دهید تا منو Windows Advanced Boot Options را انتخاب کنید. گزینه‌ی Safe Mode و یا گزینه‌ی مشابه مثل  with Networking یا with Command Prompt را انتخاب کنید. 

پس از ورود به سیف‌مد 

اگر سیستم ریستور در حالت سیف‌مد کار کرد نشان می‌دهد که چیزی مثل یک برنامه یا سرویس هنگام بوت معمولی مزاحم روند کار می‌شود. تنظیمات آنتی‌ویروس می‌تواند باعث شود تا سیستم ریستور خوب رفتار نکند. ( برای مثال Tamper Protection شرکت نورتون به خاطر این مشکل معروف است). همچنین ممکن است یک ویروس یا بدافزار نیز چنین مشکلی ایجاد کند. اگر اینطور بود باید سیستم خود را اسکن کرده و از یک برنامه‌ی آنتی‌ویروس جدید استفاده کنید. 

 

3- میزان فضای لازم سیستم ریستور را پیکربندی کنید 

اگر سیستم ریستور خوب کار نکرد میزان فضای هارد دیسک مخصوص آن را تنظیم کنید چرا که ممکن است بدون اطلاع شما پر شود. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حداقل 4 گیگابایت فضا را به آن تخصیص دهید. البته ممکن است نخواهید سیستم ریستور فضای زیادی را به خود اختصاص دهد به خصوص اگر هم اکنون نیز فضای شما محدود باشد. 

 

پیکربندی فضای دیسکت در ویندوز8، 8.1 و 10

برای این که بفهمید میزان فضای تخصیص داده شده به سیستم ریستور چقدر است اول از همه باید در نوار جست‌وجوی منوی شروع  system protection را تایپ کنید. سپس Create a system restore point را انتخاب کنید. Configure را انتخاب کنید. Disk Space Usage را چک کنید و اگر کمتر از 300 مگابایت است آن را افزایش دهید. 

system restore

 

 

پیکربندی فضای دیسک در ویندوز 7

انجام این کار در ویندوز7 کمی طولانی‌تر است. اول منو شروع را باز کرده و روی Computer کلیک کنید. سپس Properties را انتخاب کنید. از ستون سمت چپ System Properties را انتخاب کنید. درProtection Settings گزینه‌ی Configure را انتخاب کنید. 

system restore

 

میزان فضای دیسک اختصاص داده شده را چک کنید. ویندوز7 به اندازه‌ی ویندوز8، 8.1 و 10 نیاز به فضا ندارد. اما اگر روی دستگاه خود به اندازه‌ی کافی فضا دارید فضای لازم برای سیستم ریستور را به 3 تا 5 درصد برسانید. 

 

پاک کردن سیستم ریستور پوینت‌های قدیمی

شما می‌توانید سیستم ریستور پوینت‌های قدیمی را حذف کنید. سیستم ریستور خودش سیستم ریستور پوینت‌های شما را به مرور زمان آپدیت کرده و آن‌ها را جایگزین پوینت‌های قدیمی می‌کند ( به همین دلیل بعضی از مردم فضای خیلی زیادی را به سیستم ریستور اختصاص می‌دهند). اگر قصد دارید سیستم ریستور پوینت‌های خود را حذف کنید ما به شما می‌گوییم که چطور این کار را انجام دهید تا مشکلی برایتان پیش نیاید. 

اگر کاربران ویندوز8، 8.1 و 10 هستید باید در نوار جست‌وجوی منو استارت disk clean را تایپ کرده و بهترین گزینه را انتخاب کرده و روی Run as administrator کلیک کنید. C: را انتخاب کرده و روی OK کلیک کنید. Disk Clean-up به شما می‌گوید که چقدر فضا برای پاک کردن دارید. تب More Options را باز کنید. زیر قسمت System Restore and Shadow Copies گزینه‌ی Clean-up را انتخاب کنید. با پیام زیر روبه‌رو خواهید شد: 

system restore

اگر قصد ادامه داد دارید Delete را فشار دهید. با این کار آخرین سیستم ریستور پوینت شما باقی می‎ماند اما بقیه حذف خواهند شد. 

system restore

 

اگر کاربر ویندوز7 هستید باید در نوار جست‌وجوی منو استارت  disk clean را انتخاب کرده و اولین گزینه را انتخاب کنید. در پانل دیسک کلین‌آپ گزینه‌ی Clean up system files را انتخاب کنید. با این کار یک تب  More Options اضافه خواهد شد. زیر قسمت System Restore and Shadow Copies گزینه‌ی Clean up… را انتخاب کنید. با این کار همه به جز آخرین سیستم ریستور پوینت شما حذف خواهند شد. اگر دوست دارید ادامه دهید گزینه‌ی Delete را انتخاب کنید. 

 

4- از ایجاد سیستم ریستور پوینت‌ها اطمینان حاصل کنید 

این کار شاید مشکلی که هم اکنون دارید را حل نکند اما کمک می‌کند تا بعداً به مشکل برنخورید. آیا سیستم ریستور پوینت‌ها فعال هستند؟ آیا به صورت مرتب و خودکار ایجاد می‌شوند؟

ویندوز8، 8.1 و 10

در نوار جست‌وجوی منو شروع rstrui را تایپ کنید و گزینه یافته شده را انتخاب کنید. روی Next کلیک کنید تا لیستی از سیستم ریستور پوینت‌های موجود ببینید. 

system restore

 

هیچ گزینه‌ای موجود نیست؟ پس باید به گزینه‌های System Protection که قبلاً از آن‌ها استفاده کرده‌اید بروید. در نوار جست‌وجوی منو شروع system protection را تایپ کرده و Create a system restore point را انتخاب کنید. Configure را انتخاب کنید. زیر قسمت  Restore Settings گزینه‎ی Turn on system protection را انتخاب کنید. 

ویندوز7

نسخه‎ی ویندوز7 کمی متفاوت است. به Computer > System Protection بروید. در تب System Protection گزینه‌ی Configure را انتخاب کنید. گزینه‌ی estore system settings and previous versions of files را انتخاب کرده، سپس Apply و OK را انتخاب کنید. 

system restore

5- ویندوز 7، 8، 8.1 و 10 را دوباره نصب، ریست و تعمیر کنید 

اگر کاربر ویندوز 8، 8.1 یا 10 هستید می‌توانید فایل‌های اینستالیشن خود را ریست یا رفرش کنید. این کار تقریباً هر مشکلی که با فایل‌های سیستمی باشد را حل می‌کند.علاوه بر آن با این کار هیچ داده مهمی از بین نخواهد رفت ( با این حال قبل از هرچیزی از فایل‌های مهم خود بکاپ بگیرید.) 

ویندوز8، 8.1 و 10

کاربران ویندوز 8، 8.1 و 10 می‌توانند انتخاب کنند که سیستم عامل خود را رفرش و یا ریستارت کنند. 

د رفرش ( ویندوز8): ویندوز را دوباره نصب کرده و فایل‎ها و تنظیمات مهم را دست‎نخورده باقی می‌گذارد. 

• ریستارت: ویندوز را دوباره نصب کرده اما فایل‌ها، تنظیمات و اپلیکیشن‌ها را حذف می‌کند. البته به جز آن‌هایی که از قبل روی کامپیوتر بوده‌اند. 

• ریست با فایل‌های کلیدی ( ویندوز10): ویندوز را از درایو ریکاوری نصب کرده و فایل‌ها، تنظیمات و اپلیکیشن‌ها را نگاه می‎دارد. 

قابلیت رفرش ویندوز 10 مشابه قابلیت Windows 10 Reset with Keep My Files است. 

system restore

 

Windows Key + I را فشار داده و به Update & security > Recovery بروید. زیر قسمت Reset this PC گزینه‌ی Keep my files یا Remove everything را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که این کار تنظیمات را ریستارت کرده و اپلیکیشن‌های ویندوز را حذف خواهد کرد. روی گزینه‎ی Reset کلیک کنید. این کار چند دقیقه طول خواهد کشید. 

ویندوز7

system restore

 

کاربران ویندوز7 به نصب دوباره و تعمیر محدود هستند. برای ورود به منو Advanced Boot Options وقتی که هنوز کامپیوتر بالا نیامده کلید F8 را فشار دهید. از بالای لیست، Repair Your Computer را انتخاب کنید. دستورالعمل گفته شده را طی کنید. 

اگر گزینه‎ی   Advanced Boot Menu کار نکرد ( یا آن را نیافتید) از installation media یا  system repair disc استفاده کنید. برای این کار دیسک یا درایو USB خود را به کامپیوتر متصل کنید. سیستم را روشن کرده و Press any key to boot from CD را انتخاب کنید. اگر از درایو USB استفاده می‌کنید شاید مجبور شوید از طریق درایو USB بوت را انجام دهید. بعضی از کامپیوترها یک کلید مخصوص برای ورود به منو گزینه‌های بوت دارند. اما در بقیه باید وارد بایوس شوید. ببینید کامپیوتر شما از کدام مدل است. 

وقتی که صفحه Welcome to Startup باز شد گزینه‌ی Repair Install را انتخاب کنید. دستورالعمل گفته شده را دنبال کنید. 

system restore

سیستم ریستور را چطور تعمیر کنیم؟

زمانی که سیستم ریستور با مشکل مواجه می‌شود لحظه بسیار مشقت‌باری است. وحشت نکنید. یکی از روش‌هایی که در بالا گفتیم را دنبال کنید تا مشکلتان حل شود. درضمن همیشه از سیستم خود بکاپ بگیرید. 

 

مقالات مرتبط:

چگونه روی کامپیوتر وارد بایوس شویم؟

چگونه رمز بایوس (BIOS) را ریست کنیم؟

چگونه پارتیشن حافظه‌نهان و داده اپلیکیشن را دستگاه اندروید را پاک کنیم؟

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

جواد مختاری

چهارشنبه, 25 فروردین 1400

سلام ببخشید من به مشکل بزرگی برخورد کردم
=
تمام نرمافزار هایی که می خواهم اجرا کنم گوگل کروم اجرا میشود من ناگهان به روی گزینه openWith زدم و همه چیز برهم ریخت نکته ای که هست این که من قبلش در کنترل پنل به قسمت Default Program و گزینه Associate a file type or protocol with a program را زده بودم الان دچار مشکل بزرگی شده ام و هیچ یک از برنامه هایم اجرا نمی شود و نمی توانم از system restore نیز استفاده کنم لطفا راهنماییم کنید

پاسخ

ثبت نظر