رکورد جهانی اورکلاک حافظه در دست مادربرد کوچولو MSI MPG Z390I Gaming Edge AC برای دومین بار!

رکورد جهانی اورکلاک حافظه در دست مادربرد کوچولو MSI MPG Z390I Gaming Edge AC برای دومین بار!

رکورد جهانی اورکلاک حافظه در اختیار مادربرد کوچولوی MSI MPG Z390I Gaming Edge AC برای بار دوم!

اصولاً در بحث اورکلاکینگ و به ویژه اورکلاک حافظه RAM، تاثیر مادربرد و به ویژه عملکرد بهینه بایوس مادربردهای حرفه‌ای بیش از هر عاملی در ثبت رکوردهای بالاتر نقش بسزایی دارد و صد البته نباید تاثیر مهارت اورکلاکر را نیز در کسب این موفقیت، از قلم انداخت.

اما در زمینه اورکلاک RAM، پای یک عامل دیگر نیز به قضیه باز می‌شود که شاید در ظاهر امر، کمی عجیب و بی‌ربط به نظر برسد اما دلایل بسیاری برای اثبات این موضوع وجود دارد و در عمل تاثیر قابل توجهی در موفقیت اورکلاک و ثبت رکورد بالاتر دارد.

به صورت کلی مادربردهای دارای چیپست‌های دارای قابلیت اورکلاک، مانند چیپست‌های سری Z اینتل، که در فاکتورفرم‌های Micro-ATX و Mini-ITX تولید می‌شوند و البته دارای بایوس مناسب و بهینه‌ای نیز جهت اورکلاک باشند، شانس بالاتری را در زمینه ثبت رکوردهای فرکانس بالاتر در اورکلاک RAM خواهند داشت.

چراکه در مادربردهای کوچکتر به دلیل حذف 2 اسلات حافظه RAM نسبت به مادربردهای ATX، هم فاصله فیزیکی اسلات های باقی مانده نسبت به پردازنده کاهش یافته و هم سیگنال های ارتباطی بین RAM و پردازنده پایدارتر بوده و از نویز کمتری برخوردار خواهد بود. همچنین مدارفازهای تغذیه RAM تعبیه شده بر روی مادبرد، تمام تمرکز خود را برای تغذیه هرچه بهتر و پایدارتر حافظه یا حافظه های موجود در اسلات های باقی مانده قرار خواهند داد.
از سوی دیگر به صورت کلی در بحث اورکلاک، هرچه عواملی را که باعث افزایش فشار بیشتر و در نتیجه ایجاد حرارت بالاتر درون بخش‌های مختلف پردازنده می‌شوند را کاهش دهیم، (مانند تنظیم کمترین ولتاژ برای بخش‌های مختلف پردازنده، کاهش تعداد هسته‌هاو غیر فعال کردن قابلیت Hyper-Threading، منفی کردن ضریب AVX و غیر فعال کردن گرافیک مجتمع و استفاده از کارت گرافیک مجزا برروی مادربرد) میزان موفقیت اورکلاک و امکان ثبت رکوردهای بالاتر، بیشتر خواهد شد.
در اورکلاکینگ حرفه ای و اکستریم اورکلاک RAM که با هدف ثبت فرکانس بالاتر انجام می‌شود، فشار بسیار زیادی برروی IMC پردازنده (کنترلر مجتمع حافظه درون پردازنده) وارد می‌شود. این کنترلر به صورت کلی وظیفه بوت کردن فرکانس‌های مختلف را در سطح توان خود و همچنین مدیریت کانال‌های حافظه بسته به معماری عمومی پلتفرم، برعهده دارد.
در پلتفرم‌های دو کاناله به ازای هر کانال حافظه، پردازنده از حداکثر دو اسلات حافظه، یعنی جمعاً 4 اسلات حافظه پشتیبانی می‌کند. بنابراین کاهش تعداد حافظه‌های نصب شده بر روی مادربرد یا کاهش تعداد اسلات های حافظه که در مادربردهای Mini-ITX و برخی از مادربردهای Micro-ATX و حتی در مادربردهای اختصاصی اورکلاکینگ که از فاکتورفرم ATX یا حتی EATX بهره می‌برند، اما سازنده مادربرد با در نظر گرفتن همین موضوع اقدام به حذف اسلات‌های حافظه می‌کند،( مانند مادربردهای فوق حرفه‌ای و اورکلاکینگ سری فرمولا ازراک یا مادربرد ASUS ROG Maximus X / XI APEX) با کاهش فشار وارده بر روی IMC، شانس شکستن رکوردهای فرکانس حافظه بسیار افزایش می‌یابد. البته همانطور که در ابتدای مطلب ذکر کردیم، این موضوع بدون بهره‌گیری مادربرد از یک بایوس بسیار پیشرفته و بهینه و توانایی بایوس در تنظیم تامینگ‌ها و ساب تایمینگ‌های سطح دوم و سوم که برعهده مادربرد می‌باشد، ممکن نخواهد بود.

اکستریم اورکلاکینگ با مادربرد msi

اکستریم اورکلاکینگ با مادربرد msi

 

این مباحث را ذکر کردیم و مقدمه چینی کردیم تا به شما بگوئیم به تازگی شرکت MSI توسط اورکلاکر اختصاصی تیم خود، Toppc، موفق شده است رکورد جهانی حافظه RAM دنیا را ارتقاء داده و در اختیار خود بگیرد!  این اورکلاکر تایوانی با استفاده از مادربرد کوچولوی MSI MPG Z390I Gaming Edge AC که در فاکتورفرم Mini-ITX طراحی شده است و تنها از دو اسلات حافظه RAM بهره می‌برد، و استفاده از یک ماژول حافظه 8 گیگابایتی شرکت کینگستون از سری HyperX و پردازنده پرچمدار و بسیار داغ Core i9 9900K که 6 هسته آن و نیز قابلیت Hyper-Threading از طریق  بایوس غیر فعال شده بود، تحت اکستریم اورکلاکینگ با نیتروژن مایع (LN2) به 5608 مگاهرتز اورکلاک کرده و توانسته  رکورد جهانی فرکانس حافظه‌های DDR4 را شکسته و به صدر نشینی حدوداً 1 هفته‌ای تیم ADATA XPG که پیش از این توسط اورکلاکر این شرکت و در نمایشگاه CES 2019 با استفاده از همین مادربرد و پردازنده و با حافظه  XPG Spectrix D80 RGB انجام شده بود و به فرکانس 5584 مگاهرتزی دسته یافته بودند، پایان دهد.

اسکرین شات از  ولید نرم افزار CPU-Z   از نتیجه اورکلاک

اسکرین شات از  ولید نرم افزار CPU-Z از نتیجه اورکلاک

 

در توضیح اجمالی امکانات و ویژگی های این مادربرد کوچولو و قدرتمند و صاحب  عنوان رنکینگ اول و دوم اورکلاک حافظه دنیا می‌توان به پشتیبانی از دو عدد اسلات حافظه DDR4 تا سقف حجم 32 گیگابایت و  فرکانس 4800 مگاهرتزی در حالت XMP، یک اسلات PCI-E X16 مستحکم و مقاوم سازی شده جهت نصب کارت گرافیک، دو عدد درگاه M.2 با پشتیبانی از SSDهای تا طول 80 میلی متری SATA و NVMe و همچنین حافظه‌های Intel Optane و 4 عدد درگاه  SATA 6Gbps،  پشتیبانی از شبکه بی سیم با استاندارد 802.11ac با بهره گیری از ماژول مجتمع Wi-Fi و بلوتوث Intel Wireless AC9462 که از  وای-فای با سرعت حداکثر 433 مگابیت بر ثانیه به صورت دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتزی و  بلوتوث نسخه 5 پشتیبانی می‌کند، را نام برد. شبکه LAN این مادربرد از چیپست Realtek 8111H و بخش صوتی آن از چیپست Realtek ALC892 با پشتیبانی از صدای 7.1 کاناله بهره برده است. 

مادربرد MSI MPG Z390 Gaming Edge AC

مادربرد MSI MPG Z390 Gaming Edge AC



سایر درگاه ها و هدرهای موجود بر روی PCB این مادربرد شامل یک کانکتور 24 پین  و  یک عدد کانکتور  8 پین جهت تامین برق کلی سیستم و  تغذیه پردازنده، 1 عدد هدر جهت نصب  کابل فن پردازنده و یک هدر  برای نصب  پمپ واترکولرهای AIO، یک هدر 4 پین PWM جهت نصب فن کیس، یک هدر 4 پین RGB جهت اتصال نوارهای LED RGB یا تجهیزاتی مانند فن، پمپ واتر کولینگ و کلیه قطعات سخت افزاری اینترنال که از نورپردازی RGB معمولی (غیر دیجیتالی) و پلتفرم نورپردازی اختصاصی MSI Mystic Light پشتیبانی می‌کنند، یک عدد کانکتور USB3.1 Gen1 و USB2.0، کانکتور صدای پنل جلوی کیس، جامپر مخصوص Clear CMOS و LEDهای مخصوص عیب یابی سیستم موسوم به EZ Debug LED و نهایتاً کانکتور مخصوص نصب ماژول امنیتی TPM، مجموعه درگاه‌های اینترنال موجود بر روی این مادربرد را تشکیل می‌دهند.

پنل پشتی مادربرد msi

پنل پشتی مادربرد msi

 

درگاه‌ها و اتصالات پنل پشتی این مادربرد شامل خروجی های تصویری HDMI و Display Port، دو عدد از هرکدام از درگاه‌های USB3.1 Gen1 و USB3.1 Gen2 و USB2.0، درگاه LAN، جایگاه اتصال آنتن شبکه بی سیم و بلوتوث و 5 عدد  خروجی صوتی مجهز به پوشش طلایی و یک خروجی صدای اپتیکال می‌باشد.
 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.  

منبع خبر: Guru3D


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر