نشت داده عظیم باعث لو رفتن میلیون‌ها پسورد شده است

نشت داده عظیم باعث لو رفتن میلیون‌ها پسورد شده است

یک نشت داده‌ی عظیم به نام Collection #1 به تازگی کشف شده است. Collection #1 شامل میلیون‌ها آدرس ایمیل و ده‌ها هزار پسورد است. خوشبختانه شما از طریق سایت Have I Been Pwned می‌توانید ببینید که شما هم از قربانیان هستید یا خیر. به نظر می‎رسد که نشت داده در سال‌های اخیر گسترش بسیار زیادی داشته است. در سال نشت the Ashley Madison و در سال 2016 the AdultFriendFinder اتفاق افتاد. البته تا به امروز بزرگ‌ترین نشت داده مربوط به سایت یاهو می‌شود که در آن سه میلیارد کاربر یاهو را تحت تأثیر قرار داد. حال هم که شاهد یک نشت داده عظیم دیگر هستیم. 
تروی هانت، سازنده‎ی سایت Have I Been Pwned گفته است که اخیراً یک نشت داده‌ی گسترده رخ داده است. نشت داده‌ی Collection #1 پیش از تالارهای گفت‌وگوی هکری روی MEGA منتشر شده بود. در نتیجه ممکن است که اطلاعات خصوصی شما هم اکنون در دست هکرها قرار گرفته باشد. Collection #1 بیشتر تلفیقی است از نشت داده‌های گذشته. در نتیجه اگر آدرس ایمیل شما هم مورد حمله قرار گرفته باشد ممکن است به خاطر یک مشکل امنیتی در گذشته بوده است و اگر رمز خود را از آن زمان تغییر داده باشید به احتمال زیاد مشکلی برایتان پیش نخواهد آمند. 


از کجا بفهمیم که اطلاعات ما نیز دزدیده شده است؟


شما با استفاده از وب‌سایت Have I Been Pwned  می‎توانید بفهمید که آدرس ایمیل و رمز شما دچار نشت شده یا خیر. برای این کار تنها کافی است به این سایت رفته و آدرس ایمیل خود را وارد کنید. سپس در این سایت به شما گفته می‌شود که اطلاعات شما دزدیده شده یا خیر. اگر ایمیل یا رمز شما نمایش داده نشد شما مشکلی ندارید. اما اگر سایت Have I Been Pwned به شما گفت که هک شده‌اید باید خیلی سریع رمز ( یا رمزهای) مرتبط با آن ایمیل را تغییر دهید. درضمن هیچ‌گاه از یک رمز در چندین سایت استفاده نکنید.

 

از رمز خود محافظت کنید 


این که بفهمیم رمز ما دزدیده شده همیشه ترسناک است. با این حال به ما این درس را می‌دهد که باید از رمزهای سخت‌تر و یا روزش‌های امنیتی قوی‌تر مثل احراز هویت دوعاملی استفاده کنید. درضمن سعی کنید همیشه از یک پسورد منیجر استفاده کنید. 

 

از دست ندهید:

چطور بفهمیم که وب کم ما هک شده است و جاسوسی می‌کند؟

اطلاعات 100 میلیون کاربر سایت Quora به دلیل یک باگ لو رفت

بدترین پسوردهای 2018 مشخص شد؛ از آن‌ها اجتناب کنید

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر