تفاوت بین نسخه‎های مختلف فایرفاکس چیست (بهترین آن‌ها کدام است؟)

تفاوت بین نسخه‎های مختلف فایرفاکس چیست (بهترین آن‌ها کدام است؟)

آیا فکر می‌کنید که تنها یک نسخه از فایرفاکس موجود است؟ اینطور نیست. دراصل نسخه‌های جایگزین مختلفی از این مرورگر موجود است که هرکدام قابلیت‌ها و ابزارهای توسعه متفاوتی دارند خبر خوب ایت است که همه‌ی این نسخه‌ها به راحتی قابل دسترسی هستند. در این مقاله ما به شما می‌گوییم که نسخه‌های مختلف مثل بتا و نایتلی چه چیزهایی به شما ارائه می‌دهند و چه تفاوت‌هایی با هم دارند. درضمن به شما می‌گوییم که در صورت لزوم چطور آن‌ها را دانگرید (Down Grade) کنید. به طور خلاصه پنج نسخه‌ی مختلف فایرفاکس موجود است: 

1- فایرفاکس 

فایرفاکس

 

این نسخه‌ی استاندارد فایرفاکس است که بیشتر مردم از آن استفاده می‌کنند. به این نسخه فایرفاکس کوانتوم نیز می‌گویند. این نام را موزیلا پس از آپدیت بزرگ در پایان سال 2017 گذاشت که در آن سرعت را ارتقا داده و میزان مصرف حافظه کاهش یافت. 

موزیلا فایرفاکس ( که در ابتدا فینیکس نام داشت) در سال 2002 تأسیس شد. فینیکس یا ققنوس نام پرنده‌ای افسانه‌ای است که از خاکستر خود بلند می‌شود. در این داستان خاکستر مرورگر نت اسکیپ نویگیتور ( Netscape Navigator) بود. فایرفاکس رایگان و متن باز است. میزان استفاده از آن در سال 2009 بسیار گسترش داشت که پس از ورود گوگل کروم با کاهش مواجه شد. اما هنوز هم دومین مرورگر وب محبوب برای دسکتاپ است. 

 

2- فایرفاکس نایتلی (Firefox Nightly) 

فایرفاکس

 

فایرفاکس نایتلی برای کاربران فعالی است که به صورت داوطلبانه باگ‌ها را آزمایش کرده و گزارش می‌کنند. اگر دوست دارید به همه‌ی قابلیت‌های جدید پیش از آن که به مرورگر اصلی اضافه شوند دسترسی داشته باشید این نسخه برای شماست. هرروز توسعه دهندگان موزیلا کدی می‎نویسند که درون مخزن کد ادغام می‌شود. این کد سپس برای آزمایش کامپایل می‌شود که همان نسخه‌ی نایتلی را تشکیل می‌دهد. این نسخه در طول روز دوبار آپدیت می‌شود. درنتیجه بی‌ثبات‌ترین نسخه‌ی فایرفاکس است. بیشتر از همه کرش می‌شود و پر از باگ است. موزیلا به صورت ناشناس میزان آمار مصرف را ثبت می‌کند تا مرورگر خود را ارتقا دهد. وقتی که کد نایتلی کامل شد به نسخه‌ی بتای مرورگر می‌رود و سپس برای همه قابل دسترسی می‌شود. 

 

3- فایرفاکس بتا 

فایرفاکس

 

فایرفاکس به شما این امکان را می‌دهد تا نسخه‌هایی که به زودی منتشر می‌شوند را آزمایش کنید. در این نسخه شما می‌توانید قابلیت‌هایی را که هنوز همه به آن‌ها دسترسی ندارند اما قبلاً آزمایش شده‌اند را امتحان کنید. درحالی که نسخه‎ی بتا نیز هنوز آزمایشی است اما بیشتر از نایتلی به نسخه‌ای که برای عامه مردم منتشر می‌شود نزدیک‌ است. این نسخه با ثبات‎ترین نسخه‎ی غیررسمی است اما هنوز هم کرش می‌شود و باگ دارد. مانند نایتلی این نسخه نیز اطلاعات را به صورت ناشناس ذخیره می‌کند تا در آینده موزیلا آن‌ها را رفع کند. وقتی که کد بتا کامل شد به نسخه‎ی معمولی منتقل می‌شود تا همه از آن استفاده کنند. 

 

4- نسخه‎ی توسعه دهندگان فایرفاکس ( Firefox Developer Edition) 

فایرفاکس

 

نسخه‎ی توسعه دهندگان فایرفاکس برای توسعه دهندگان ساخته شده است. این نسخه‎ی مرورگر قابلیت‌ها و ابزارهای زیادی دارد تا توسعه وب را ساده‎تر کند. چیزهایی مثل اشکال یاب جاوا اسکریپت ، تصویرسازی CSS Grid، ویرایشگرshape path و غیره می‎شود. این نسخه به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا پیش از انتشار اصلی به این قابلیت‌ها دسترسی داشته باشند. اما برعکس نایتلی و بتا نسخه توسعه دهندگان ثبات دارد و برای فضای آزمایشی طراحی نشده است. درضمن در این نسخه به صورت پیش‌فرض از تم تیره استفاده می‎شود اما می‎توانید آن را تغییر دهید. 

 

5- فایرفاکس ESR 

فایرفاکس

 

فایرفاکس ESR  برای شرکت‌هایی است که دسکتاپ کلاینت‌های خود -که ممکن است کارمندان یک شرکت یا دانش‌آموزان یک مدرسه باشند- را کنترل می‌کند. این شرکت‎ها به طور گسترده از فایرفاکس استفاده می‌کنند. این نسخه آخرین قابلیت‌ها را ندارد اما مهم‌ترین پچ‌های امنیتی را دریافت می‌کند. برعکس نسخه‎ی استاندارد مرورگر که به صورت مرتب آپدیت می‎شود، نسخه‎ی Firefox ESR برای یک سال پشتیبانی می‌شود. پس از پایان آن دوره آپدیتی برای آن نسخه ارائه نشده و یک آپدیت برای نسخه‎ی بعدی منتشر می‎شود. در بعضی مواقع کاربران عادی نیز می‌توانند از ESR استفاده کنند. برای مثال به کاربران ویندوز XP توصیه شد که وقتی نسخه‎ی معمولی فایرفاکس دیگر روی این سیستم عامل پشتیبانی نمی‎شد از ESR استفاده کنند. 

 

چگونه فایرفاکس خود را به یک نسخه‌ی قدیمی‌تر دانگرید کنیم؟ 

فایرفاکس نایتلی و نسخه‌ی توسعه دهندگان به صورت برنامه‌های جدا نصب می‌شوند. شما می‌توانید برای حذف آن‌ها به Windows key + I > Apps بروید. بتا و ESR روی نسخه‌ی استاندارد فایرفاکس اور رایت می‌شوند. اگر می‌خواهید آن‌ها را دانگرید کنید کافی است فایرفاکس خود را دوباره نصب کنید. 

فایرفاکس

 

البته بهتر است که همیشه از آخرین نسخه‌ی فایرفاکس استفاده کنید چرا که نسخه‌های قدیمی دربرابر تهدیدها آسیب‌پذیر هستند. اگر می‎خواهید فایرفاکس خود را دانگرید کنید از نسخه‎ی ESR استفاده کنید. شاید نیازی به آخرین قابلیت‌ها نداشته باشید اما همیشه باید امن بمانید. 

فایرفاکس

 

اگر تصمیمتان برای دانگرید کردن جدی است به دایرکتوری نسخه‌های فایرفاکس بروید. روی نسخه‌ی مرورگر مورد علاقه خود و سپس سیستم عاملتان کلیک کنید. برای مثال win32/ را برای ویندوز 32 بیتی و win64/ را برای ویندوز 64 بیتی انتخاب کنید. سپس زبان نسخه‎ی خود را انتخاب کنید. در نهایت روی لینک « exe» کلیک کنید تا اینستالر شما دانلود شود. آن را باز کرده و دستورالعمل گفته شده را طی کنید. نسخه‎ی فایرفاکس مورد نظر شما دانلود خواهد شد. درضمن به خاطر داشته باشید که فایرفاکس به صورت خودکار آپدیت می‎شود. 

اگر نمی‎خواهید آپدیت‎ها را دریافت کنید به menu button > Options بروید. سپس بخش Firefox Updates را بیابید. قسمت Allow Firefox to  را روی حالت Check for updates but let you choose to install them قرار دهید. البته کارهایی که در این زمینه باید انجام دهید شاید در نسخه‌های قدیمی‌تر متفاوت است. 

 

مقالات مرتبط: 

گوگل کروم‌بوک چیست؟ چرا انقدر محبوب است؟

مرورگر کروم آپدیت شد، جذاب‌ترین قابلیت‌های نسخه 69 کروم چیست

چرا بعضی مرورگرها از بقیه سریع‌ترند؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر