به هفت دلیل بهتر است که به جای گوگل کروم از موزیلا فایرفاکس استفاده کنید

به هفت دلیل بهتر است که به جای گوگل کروم از موزیلا فایرفاکس استفاده کنید

شاید گوگل کروم محبوب‌ترین مرورگر وب دسکتاپ باشد اما به این معنی نیست که مرورگر مناسب شماست. شاید زمانی به نظر می‌رسید که کروم بهترین است اما گزینه‌های خوب بسیار زیادی موجود است. بنا به گزارش نت‎مارکت‌شر، موزیلا فایرفاکس هنوز هم بزرگ‌ترین رقیب کروم است. شاید کروم قابلیت‌های بسیار خوبی داشته باشد اما به دلایلی شاید بهتر باشد که مرورگر خود را عوض کنیم. ما این دلایل را به شما می‌گوییم اگر منطقی بود به تعویض مرورگر خود فکر کنید.

 

1- فایرفاکس سریع‎تر از کروم است

همه چیز با انتشار فایرفاکس 57 که با نام فایرفاکس کوانتوم معروف است تغییر کرد. موزیلا ادعا کرده که فایرفاکس کوانتوم دوبرابر نسخه‌های قدیمی فایرفاکس سریع‎تر است و علاوه بر آن به 30 درصد رم کمتری نسبت به کروم نیاز دارد. 

اما این به چه معنی است؟ به این معنی که شما می‌توانید تب‎های بیشتری را باز بگذارید ولی با کاهش سرعت مواجه نشوید. اپلیکیشن‌ها و گیم‌های وب ، به خصوص گیم‌های سه بعدی بهتر عمل می‌کنند. مرورگر سریع‎تر بارگذاری می‌شود و بهتر عمل می‌کند. 

اما در کنار همه‎ی این مزایا یک مشکل بزرگ وجود دارد. در تست باتری در سال 2018، مایکروسافت نشان داد که هنگامی که سه مرورگر معروف با هم یک ویدئو اچ‌دی را روی یک لپ‌تاپ اجرا می‌کردند، مرورگر اج 60 درصد بیشتر از فایرفاکس و 20 درصد بیشتر از کروم دوام آورد. به بیان دیگر فایرفاکس باتری را نابود می‌کند. 

 

2- فایرفاکس می‌داند که تنها یک مرورگر است

یکی از طرفداران سرسخت کروم که به ناگهان مرورگر خود را به فایرفاکس تغییر داده کروم را اینطور تعریف می‎کند: « امروز دیگر کروم آن غول پرسرعتی که در سال 2011 می‌شناختیم نیست. امروز کروم تنها یک پلتفرم اپلیکیشن عجیب است که از قضا مرورگر هم هست.» چیزی که قبلاً یک مرورگر وب مینیمال سریع و سبک بود امروزه به یک غول پیچیده تبدیل شده که فراموش کرده چه چیزی باعث شده بود همه آن را دوست داشته باشند. مقصر اصلی این مشکل گوگل است چرا که سعی می‌کند کروم را به سیستم عامل کروم تبدیل کند. اما فایرفاکس تنها یک مرورگر است. شاید یک مرورگر خیلی ترتمیز مانند گذشته‌ی کروم نباشد اما حداقل سعی نمی‌کند چیزی دیگر باشد. 

 

3- فایرفاکس از ذهنیت تکنولوژی متن‌باز استقبال می‌کند 

شاید فکر کنید که کروم نیز متن باز است زیرا بر اساس مرورگر کرومیوم ساخته شده که از آن مرورگرهای مشابه کروم زیادی ( مثل اوپرا، ویوالدی، اسلیم‌جت، بریو و غیره) ساخته شده است. اما ذهنیت متن‌باز چیزی فراتر از این است که بگذارید کسی از کد شما استفاده کند. محمد منصور به بهترین شکل در پاسخی به یک سوال در کورا این موضوع را توضیح می‌دهد: 

« من حدود دو سال در کدنویسی پروژه‌ی کرومیوم شرکت داشتم اما انگیزه‌ی خود را از دست دادم زیرا این پلتفرم به شدت بسته شده است. شاید متن‌باز باشد اما توسط سازمانی بسیار بزرگ محافظت می‌شود که بیشتر بحث‌ها درون این سازمان انجام گرفته و مسیر آن در آینده نیز توسط همین گروه تصمیم گرفته می‌شود.» او همچنین گفت: « گوگل با کروم بیشتر شبیه به یک محصول رقابتی بسته رفتار میکند تا یک محصول باز. مدل متن‌باز کروم بیشتر به این صورت است که آن‌ها کد را به شما می‌دهند و می‌گویند که هرکاری دوست داری با آن بکن. فرهنگ متن‌بازی که همه به آن عادت دارند را دنبال نمی‌کنند. شرکت‌ها این روزها از مفهوم متن باز سوء استفاده می‌کنند و این بسیار غم‌انگیز است.» از طرف دیگر فایرفاکس یک نقشه‌ی کاملاً عمومی دارد که از اعضای جامعه و همچنین شرکت‌کنندگان ایده می‌گیرد. این نوع همکاری گروهی چیزی است که توسعه متن باز باید واقعاً باشد. 

 

4- فایرفاکس به حریم شخصی اهمیت می‌دهد 

در سال 2014 شرکت موزیلا اعلامیه‌ای برای کاربران به هدف ارتقای حریم شخصی آنلاین منتشر کرد. در این بیانیه شرکت موزیلا گفته بود که « جنگیدن برای حریم شخصی داده، اطمینان یافتن از این که کاربران به داده خودشان دسترسی دارند، جایی که این داده می‎رود و حق انتخاب آن‌ها بخشی از دی‌ان‌ای موزیلا است.» 

در سال 2015 موزیلا اعلام کرد که :« میلیاردها انسان آنلاین هستند ولی کنترل و شفافیت کافی برای حفاظت از حریم شخصی و امنیت کاربران از طرف شرکت‌ها، توسعه دهندگان اپلیکیشن و دولت‌ها وجود ندارد. موزیلا سعی دارد تا جایی که می‎تواند امنیت و حریم شخصی کاربران را حفظ کند.» 

حتی در بخش سیاست‎‌های حریم شخصی فایرفاکس شما به طور شفاف می‎توانید ببینید که از داده‌هایی که ضبط می‌شود چه استفاده‌هایی می‎شود. اما نکته‎ی اصلی این است که موزیلا گوگل نیست. چیزی که همه‌ی ما می‌دانیم این است که گوگل یک شرکت جمع‌آوری اطلاعات است. گوگل به اندازه‌ی کافی از زندگی شما خبر دارد آیا دوست دارید درمورد چیزهایی که در مرورگر جست‎وجو می‌کند هم اطلاعات داشته باشد؟

 

5- فایرفاکس امکان شخصی سازی بیشتری دارد 

امکان شخصی‌سازی بزرگ‎ترین تفاوت بین فایرفاکس و کروم است. تقریباً همه‌ی مرورگرهای کروم، حتی روی سیستم‌عامل‌ها و دستگاه‌های مختلف تقریباً یکی است. جدا از مخفی کردن بعضی از نوار ابزارها یا حذف بعضی از آیکون‌های کنار نوار آدرس، تنها کاری که می‎توانید بکنید این است که ظاهر و نوار عنوان و تب‌ها را تغییر دهید. 

فایرفاکس کارهای بیشتری می‌کند. علاوه بر حرکت دادن چیزها می‎توانید تم‎های کامل نصب کنید تا ظاهر مرورگر را به طور کامل تغییر دهید. 

 

6- فایرفاکس افزونه‎های منحصر به فردی دارد 

کروم کلکسیون بسیار بزرگی از افزونه دارد اما فایرفاکس چندین افزونه‎ی منحصر به فرد دارد که برای کاربران کروم موجود نیست. بعضی از این افزونه‎ها آنقدر خوبند که پس از تجربه‎ی آن‎ها دلتان نمی‎خواهد فایرفاکس را رها کنید.

firefox

 

برای مثال یکی از بهترین این افزونه‌ها  Tree Style Tab است. این افزونه بار تب را به یک سایدبار تبدیل کرده و به شما این امکان را می‌دهد تا تب‎ها را به صورت درختی مرتب کنید که می‎توانند به درخواست شما حرکت کنند. این قابلیت بسیار عالی است و خیلی بد است که مرورگرهای دیگر نمی‎توانند این کار را انجام دهند. ( ویوالدی تب‎های سایدبار را پشتیبانی می‌کنند اما نمی‌توانید آن‎ها را به صورت سلسله مراتبی مرتب کنید.) 

7- فایرفاکس تقریباً همه‎ی قابلیت‎های کروم را دارد 

دراصل تفاوت‌های کروم و فایرفاکس بسیار کوچک هستند. شاید یکی از آن‎ها سریع‎تر باشد یا کمتر باتری مصرف کند اما از نظر عملکرد هردو عالی هستند. به بیان دیگر هرکاری که بتوانید با کروم انجام دهید به احتمال زیاد با فایرفاکس نیز می‎توانید انجام دهید. 

می‎خواهید تب‎ها، بوکمارک‎ها، پروفایل‎ها و چیزهای دیگر را سینک کنید؟ می‎خواهید با کمک یک کنسول وب‎سایت بسازید؟ با استفاده از تکنولوژی جعبه شنی جلوی بدافزارها را بگیرید؟ یا از یک تسک منیجر استفاده کنید تا مشکلات عملکرد را مشخص کنید؟ کروم و فایرفاکس هردو قابلیت انجام این کارها را دارند. اگر قصد دارید کروم را با فایرفاکس عوض کنید به خاطر داشته باشید که نقاط مشترک این دو مرورگر بسیار بیشتر از تفاوت‌هایشان است. 

 

اما کروم در چه مواردی از فایرفاکس بهتر است؟ 

اگر تصمیم گرفتید از فایرفاکس استفاده کنید به شما توصیه می‎کنیم که با این وجود همچنان کروم را روی دستگاه خود نصب شده داشته باشید چرا که در بعضی از موارد کروم بهتر است: 

• سرویس استریمینگ کروم کست تنها با کروم کار می‌کند

• توسعه وب پیشرفته در کروم ساده‎تر است

• کروم سادگی و ظاهر خوب را به آزادی ترجیح می‌دهد، درنتیجه استفاده از آن برای کسانی که خیلی از تکنولوژی چیزی نمی‎دانند ساده‎تر است. 

• اگر به سرویس‎های گوگل متصل هستید و حریم شخصی برایتان خیلی مهم نیست می‎توانید از حساب‎های گوگل خود استفاده کنید تا چند پروفایل کروم داشته باشید. 

• کروم سهم بیشتری نسبت به فایرفاکس در بازار دارد و در نتیجه گوگل تأثیرگذاری چشمیگیری روی مسیر تکنولوژی دارد. به همین دلیل وب‎سایت‎ها و اپلیکیشن‎های وب در کروم بهتر کار می‎کنند. 

تفاوت بین نسخه‎های مختلف فایرفاکس چیست (بهترین آن‌ها کدام است؟)

آیا وقت آن رسیده که گوگل پلی استور را کنار بگذاریم؟

چرا بعضی مرورگرها از بقیه سریع‌ترند؟

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر