حذف مدرک تحصیلی و سن از پروسه استخدام؛ منفعت کارجویان و یا صندوق بازنشستگی؟!

حذف مدرک تحصیلی و سن از پروسه استخدام؛ منفعت کارجویان و یا صندوق بازنشستگی؟!

حذف مدرک تحصیلی از پروسه استخدام اخیرا مطرح شده است. در این طرح پای منفعت کارجویان در میان است و یا صندوق بازنشستگی؟!

اشتغال، استخدام و تحصیل همگی موضوعاتی هستند که جز مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان کشور هستند. حالا رضا شیران خراسانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خبری تازه درباره معیارهای استخدامی اعلام کرده است. همانطور که می‌دانید تا کنون معیار استخدام دولتی، سن بین 20 تا 40 سال بود اما حالا قرار است مدرک تحصیلی از فرآیند استخدام حذف شود. رضا شیران خراسانی در این باره چنین توضیح داد:

بر اساس تصمیم کمیسیون مشترک مدرک تحصیلی حذف و معیار سن برای تمام افراد درنظرگرفته شده است تا بتوانند بین 20 تا 40 سال مستخدم دولت شوند. با این مصوبه کمیسیون مشترک، به گونه‌ای تبعیض برداشته شده است؛ ممکن است دستگاهی به نیرویی نیاز داشته باشد که مدرک تحصیلی فوق دیپلم اما سن وی 38 سال باشد که در این رابطه با توجه به قانون سابق امکان استخدام تعداد زیادی از داوطلبان استخدام به دلیل شرایط سنی امکان‌پذیر نبود اما با مصوبه کمیسیون مشترک این تبعیض برداشته خواهد شد.

به اعتقاد شیان خراسانی حذف شرط مدرک تحصیلی به سود صندوق‌های بازنشستگی است زیرا حقوق بازنشستگان بر اساس عمر مفیدشان محاسبه می‌شود و به این ترتیب حتی با کار کردن برای مدت 30 سال، تنها به اندازه عمر مفید به آن‌ها حقوق بازنشستگی تعلق می‌گیرد. شیران خراسانی در این بار چنین توضیح داد:

فردی که در 20 سالگی استخدام در سن 50 سالگی بازنشسته می‌شود و صندوق‌ها باید 25 سال مستمری پرداخت کنند اما اگر نیرویی در 35 سالگی استخدام شود در 65 سالگی بازنشسته می‌شود که در این رابطه صندوق‌ها به عمر مفید توجه داشته و 10 سال نسبت به متوسط عمر مفید مستمری پرداخت می‌کنند.

شیران خراسان معتقد است که با اجرایی شدن این طرح وضعیت اشتغال در کشور بهتر خواهد شد و امیدوار است که این مصوبه مورد موافقت نمایندگان در صحن علی قرار بگیرد.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا موافق اجرایی شدن این طرح هستید؟ به نظر شما اجرای این طرح باعث نمی‌شود که دستگاه‌ها ترجیح بدهند افرادی با سن بالاتر را جذب کنند؟ به نظر شما اجرایی شدن طرح حذف مدرک تحصیلی از پروسه استخدام به نفع کارجویان است و یا صندوق بازنشستگی؟! نظرات خود را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

 

در ایران چه می‌گذرد:

انتقاد شدید رئیس جمهور از داستان فیلترینگ

حجم بسته‌های اینترنت، با ثابت ماندن قیمت، 10 درصد افزایش یافت

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: ایرنا


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

mahdi_sbi

یک‌شنبه, 07 بهمن 1397

بنظر من میتونه مفید باشه این عمل
حتی میشه گفت مفید ترین تصمیم مجلس طی این سال هاست
البته لازمه قانونه منع بکارگیری بازنشستگان اجرا بشه.

پاسخ

مینا

چهارشنبه, 29 خرداد 1398

بله به نظرم خوبه،الان کسی که لیسانس داره و سنش از یک فوق لیسانس کمتر هست رو استخدام نمی کنند بعد اون مجبوره بره دوسال بخونه به خاطر مدرک که اجازه بدن بهش تو استخدامی ها شرکت کنه.خوب در نتیجه باز سنش زیاد میشه،خوب چه کاریه همه رو بدون در نظر گرفتن مدرک تا 40 بگیرن بابا وضع بچه های مردم از بیکاری خیلی بده.گناه دادن

پاسخ

محمد

چهارشنبه, 29 خرداد 1398

خیلیییی هم خوبه،،حالا نظر ما به چه درد می خوره بگیم خوبه کی میره دنبالش.خوبه آقا خوبه مردم رو از ببکاری نجات بدین خوبه

پاسخ

ثبت نظر